„Kaip rodo atliktas tyrimas, nemaža dalis žmonių patiria vieną ar kitą formą internetinių pavojų, kurių įtaką vėliau jaučia net ir bendraujant su žmonėmis. Ne visada įmanoma sutarti visais klausimais tiek internete, tiek realiame gyvenime, bet tarpusavio pagarba ir gebėjimas išklausyti yra pilietinės visuomenės pagrindas. Todėl internete reiktų laikytis tokių paprastų taisyklių, kaip vertinti situaciją objektyviai ar gerbti žmonių skirtumus, kitas pažiūras“, – sako Ainis Kavaliauskas, „Microsoft Lietuva“ vadovas.
Blogų žinučių efektas
Kaip parodė tyrimas, 65 proc. žmonių yra patyrę bent vieną nemalonų atvejį internete. Visi pavojai buvo suskirstyti į keturias grupes: pusė apklaustųjų patyrė įkyrias patirtis, keturi iš dešimties užgaulius, 30 proc. intymius, o 19 proc. – reputacijos žeminimo atvejus.
Iš visų kategorijų respondentai daugiausia skundėsi dėl nenorimų žinučių iš nepažįstamųjų (43 proc.), nepageidaujamų intymių žinučių (24 proc.), įžeidžių komentarų (22 proc.), „trolinimo“ (21 proc.), priekabiavimo (17 proc.) ir neapykantos kupinos kalbos atvejų (16 proc.). Net pusė apklaustųjų teigė, kad yra labai susirūpinę interneto aplinkos pavojais, bet net šeši iš dešimties nežino, kur kreiptis pagalbos.
Susidūrę su panašiomis situacijos, keturi iš dešimties respondentų mažiau pasitiki žmonėmis internete, o 30 proc. – už jo ribų. Taip pat 23 proc. teigė patiriantys daugiau streso ir nemigos atvejų, kiek mažiau nei penktadalis prarado draugą, 17 proc. stengėsi išvengti susitikimo su įžeidžių komentarų autoriumi, o 15 proc. – pajuto depresijos požymių.
Keturios auksinės taisyklės
Minint Tarptautinę saugesnio interneto dieną, „Microsoft“ visame pasaulyje kviečia virtualioje erdvėje diskutuoti mandagiai ir be pykčių. Pasak A.Kavaliausko, norint kurti gerus abipusius ryšius internete, tereikia vadovautis keturiomis auksinėmis taisyklėmis:
Pirma, internete reikėtų bendrauti pagarbiai, kiekvieną situaciją vertinti objektyviai;
Antra, gerbti skirtumus ir kitokias pažiūras, o kai iškyla nesusipratimai, bandyti išvengti asmeniškumų bei įžeidimų;
Trečia, prieš veliantis į kokį nors konfliktą, apgalvoti savo veiksmus ir nerašyti ar siųsti ką nors, kas gali įžeisti žmogų ar pažeminti jo orumą;
Ketvirta, užtarti kitus, kurie internete patiria išnaudojimą ar netinkamą elgesį. Jei tai nepadeda, pranešti apie nusižengimus atsakingiems asmenims.