„Rezultatai kalba patys už save: sukurtas tarptautinis verslas, kurio paslaugomis naudojasi daugiau nei 100 klientų, apyvarta siekia šešiaženklę sumą, o įtakingas žurnalas „Forbes“ įtraukė „SearchNode“ į ambicingiausių Lietuvos startuolių sąrašą“, – gera investicija džiaugėsi Ričardas Valančiauskas, MITA mokslinių tyrimų, eksperimentinės plėtros ir inovacijų paramos skyriaus vedėjas.
Pokalbis su lietuviškuoju Billu Gatesu – Antanu Bakšiu – apie verslumą, pajamas generuojančias idėjas ir išmoktas pamokas.
- Nuo pat mažumės domėjotės verslu. Iš kur atsirado verslumo gyslelė?
– Mama yra atradusi pratybų sąsiuvinį iš mano darželio. Būdamas penkerių ar šešerių ten parašiau, kad užaugęs noriu būti direktoriumi. Juo ir tapau. O jeigu rimtai, tai turbūt arba įgimta verslo gyslelė, arba įgavau ją natūraliai pažindamas pasaulį.
Visuomet labai daug skaičiau ir buvau smalsus. Dar vaikystėje perskaitęs kelis verslo ir technologijų žurnalus bei knygas, žinojau, kad tai mano pašaukimas.
- Ar po to, kai „Forbes“ šį pavasarį paskelbė jus vienu ambicingiausių startuolių Lietuvoje kažkas pasikeitė?
– Niekas nepasikeitė. Nei asmeninio, nei įmonės viešumo šiuo metu nesiekiu. Tačiau tikrai malonu, kai įvertina ne tik laimingi klientai bei partneriai, bet ir žiniasklaida.
Manau, tai labiau naudinga yra kitiems, ypač jauniems žmonėms: galbūt tai gera motyvacija ir įkvėpimas pradėti savo verslą ir įgyvendinti svajones.
- Gal galite trumpai papasakoti, kuo užsiima būtent „SearchNode“?
– „SearchNode“ užsiima paieškos ir filtravimo technologijos vystymu. Naudodamiesi įvairiomis technologijomis, tarp kurių ir dirbtinis intelektas, padedame el. parduotuvių lankytojams lengvai ir paprastai rasti ir išsirinkti prekes el. parduotuvėse.
Lietuvoje turbūt kiekvienas apsipirkinėjantis internetu žmogus yra naudojęsis mūsų technologija, tačiau pats to nežino. Mūsų klientai Lietuvoje – didžiausi e-komercijos verslai, tarp kurių tokie vardai kaip Varle.lt, Pigu.lt, Topocentras.lt, Knygos.lt ir daug kitų.
- Kuo „SearchNode“ siūloma paslauga nauja ir unikali? Kaip atradote nišą?
– Nišą atradome dirbdami su e. komercija ir matydami opiausias problemas šioje srityje. Atrasti prekę el. parduotuvėse būdavo labai sunku, ypač suklydus ar pavartojus kitokį žodį negu prekė yra pavadinta el. parduotuvėje. Dėl to daug el. parduotuvių prarasdavo klientus, o klientai praleisdavo itin daug laiko ieškodami reikalingų prekių ir galiausiai nieko nenusipirkdavo.
Regioniniu rytų Europos lygmeniu „SearchNode“ yra nauja ir unikali tuo, kad vienintelė siūlo tokią paslaugą. Tai tiek mums, tiek klientams yra labai didelis privalumas.
Pasauliniu lygmeniu esame unikalūs tuo, kad galime rinkai pasiūlyti aukščiausios kokybės technologiją su pasaulinio lygio klientų aptarnavimu bei itin prieinamomis kainomis.
Mūsų pagrindiniai konkurentai yra JAV. Visų pirma dėl didelių kaštų jie siūlo aukštas kainas. Be to, tai – didelės kompanijos, kurios nebeturi tokios galimybės ir lankstumo siūlyti nepriekaištingą ir itin draugišką vartotojui klientų aptarnavimą, kuris jiems itin reikalingas.
- Ko siekdami kūrėte „SearchNode“? Ar jau pavyko šį tikslą pasiekti, ar tai tik pradžia?
– Mūsų tikslas yra ir buvo – padėti interneto vartotojams lengvai ir greitai apsipirkti internete bei leisti mūsų klientams didinti pardavimus. Kol kas sekasi puikiai, tačiau juokaujame, kad kol pasaulyje bus bent viena el. parduotuvė su prasta prekių paieška svetainėje, tol savo tikslo būsime nepasiekę.
Šiuo metu aktyviai vykdome plėtrą į kelias rinkas ir per ateinančius kelis metus bandysime užimti visas įmanomas pasaulio rinkas. Šis procesas yra labai labai įdomus, bet nelengvas.
Beje, mūsų komandos požiūris į sėkmę yra kiek kitoks negu daugumos. Mes dirbame žinodami, kad sėkmė yra pati kelionė ir kiekvienas jos žingsnis, o ne galutinis kelionės tikslas.
- Kiekvienam verslui reikia pradinio kapitalo. Kaip sprendėte problemą?
– Pradžioje daugiausiai resursų reikėjo skirti mūsų darbui, technologijos kūrimui ir vystymui. Todėl tiesiog dirbome be jokios algos. Kadangi dar buvome moksleiviai ir gyvenome pas tėvus, tai mums buvo labai patogu: turėjome visas galimybes dirbti, nes žinojome, kad šilta lova ir maistas lauks visada. Vėliau viską vystėme iš savo generuojamų pajamų.
- Minėjote, kad verslo kūrimui labai svarbu turėti laiko klysti ir taisyti. Kokia svarbiausia išmokta pamoka iki šiol?
– Taip, verslą prilyginu krepšiniui. Jei perskaitysi 10 krepšinio knygų ir išmoksi viską puikiai, atėjęs į aikštelę vis tiek turėsi visko mokytis iš naujo: kaip atlikti metimą, duoti teisingą perdavimą ar persivaryti kamuolį per aikštelę. Tas pats ir versle – bandai, darai, klysti ir mokaisi iš klaidų bei sėkmių.
Svarbių išmoktų pamokų buvo labai daug ir apie tai galėčiau kalbėti labai ilgai. Tačiau viena svarbesnių buvo ta, kad reikia kurti produktą tiesiogiai bendraujant su klientu ir pagal kliento poreikius, o ne pagal savo įsivaizdavimą ir subjektyvią nuomonę. Tam labai rekomenduoju dvi knygas: „Lean Startup“, parašytą Eric‘o Ries‘o, ir „The four steps to the epiphany“, parašytą Steve‘o Blanko.
- Kiek verslo procesui turėjo įtakos įsikūrimas KTU „Startup space“ inkubatoriuje?
Iki šiol esu dėkingas KTU „Startup Space“ ir ypatingai Antanui Dapkui, kuris tuo metu buvo vienas iš „StartupSpace“ darbuotojų ir vadovų: dėl jo ten susipažinau su būsimu verslo partneriu.
Tai buvo puikus metas, kuomet turėjome savo kabinetą darbui bei su komanda galėjome dirbti nieko nemokėdami už nuomą. Supo puiki bendruomenė, nes viename aukšte dirbome kartu su kitais startuoliais ir jų įkūrėjais. Su dauguma iki šios palaikome šiltus santykius ir keičiamės darbo patirtimi. Tai yra puiki vieta pradėti verslą, gauti pirmą patarimą ir susipažinti su puikiais žmonėmis.
- Kas, jūsų galva, yra perspektyvi verslo idėja?
– Manau, kad perspektyvios yra tos, kurios yra patikrintos su realiais klientais ir reikalingos rinkoje.
Šis interviu yra straipsnių ciklo „LT inovacijų sėkmės istorijos 2016“ dalis. Ciklas parengtas pagal projektą „Technologijų ir inovacijų populiarinimas“, kuris yra finansuojamas Europos regioninės plėtros fondo lėšomis. Projekto tikslas – populiarinti technologijų pažangą ir inovacijas, informuojant verslą ir verslui imlią visuomenę apie mokslinių tyrimų vykdymo ir inovacijų diegimo naudą. Projektą vykdo Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūra (MITA).