Jei atspausdintumėte visas vartotojams pateikiamas sąlygas, gautumėte 45 puslapių knygelę, kurioje „Microsoft“ ne tik paaiškina savo bei klientų atsakomybę, bet ir iškloja visą tiesą, kaip artimiausiais metais siurbs klientų duomenis.
Aktyvus sekimas prasideda vos sukūrus „Microsoft“ profilį ir juo prisijungus prie kompiuterio. Savaime suprantama, korporacija saugo vartotojo suvestus duomenis – vardą, kontaktus, slaptažodį, demografinius duomenis bei kreditinės kortelės informaciją.
Tačiau to negana: programinės įrangos gamintoja taip pat išsaugo „Bing“ paieškos (tai yra numatytoji paieška „Windows 10“) užklausas, užklausas virtualiai balso asistentei „Cortana“ (ši paslauga nustačius lietuvių kalbą neveikia), net privačius susirašinėjimus, pvz., el. paštu. Išsaugomi ir aplankyti tinklalapiai, sudominusios programėlės (įskaitant praleistą laiką jas naudojant), net duomenys apie kompiuteryje esančius privačius katalogus ir failus.
Stebima ir tai, ką vartotojai rašo klaviatūra – tai internautai vadina įžūliu privatumo pažeidimu.
„Microsoft“ aiškina, jog visus šiuos duomenis renka tam, kad galėtų pateikti suasmenintą informaciją ir patobulintų tokias funkcijas, kaip automatinis teksto įvedimas (pvz., pradėjus rašyti žodį pasiūloma jo pabaiga).
Taip pat kompanija užsimena, kad surinkti duomenys gali būti naudojami siųsti asmeniniams pasiūlymams ar reklamoms. Kitaip sakant, jais gali būti dalijamasi su trečiosiomis šalimis. Tiesa, reklamoms tokie duomenys, kaip privatus bendravimas (el. paštu, susirašinėjimo programomis ar vaizdo skambučiais), dokumentai, nuotraukos ir kiti asmeniniai dokumentai nėra naudojami.
„Microsoft“ iš esmės suteikė sau labai plačias teises rinkti viską, ką darote, sakote ar rašote savo įrenginiuose tam, kad parduotų daugiau tiesioginės reklamos ar parduotų jūsų duomenis trečiosioms šalims“, – drąsiai reziumavo privatumą ginanti organizacija „European Digital Rights“.
Jei nepageidaujate, kad „Microsoft“ rinktų jūsų privačius duomenis, pradėję diegti „Windows 10“ pasirinkite išplėstinius nustatymus – tuomet jums bus pasiūlyta galimybė visa tai išjungti. Tie, kurie operacinę sistemą jau įdiegė, privatumo nustatymus visada gali pakeisti (eikite į Nustatymai > Privatumas). Išsamų gidą, į kuriuos punktus vertėtų atkreipti dėmesį, rasite čia (anglų k.).
Didžiausią internautų pasipiktinimą kelia tai, kad diegiant „Windows 10“ ir pasirinkus numatytąsias nuostatas, visi su vartotojų privatumu susiję nustatymai yra įjungti, net jei vartotojas atnaujina „Windows 7“ ar „Windows 8.1“ operacinę sistemą, kurioje jau buvo pasirinkęs nesidalinti jokia informacija su „Microsoft“.
Pakurų šiam laužui negaili ir konkurentai. „Dabar reikia gerokai daugiau pelės paspaudimų, ieškojimo ir techninio išprusimo tam, kad žmonės grąžintų privatumo pasirinkimus, kuriuos jie atliko ankstesnėse „Windows“ versijose“, – sakė „Mozilla Corporation“ vadovas Chrisas Beardas.
Kad ir kaip visu tuo būtų piktinamasi, godulys privačiai vartotojų informacijai jau tapo rinkos standartu. Vartotojų duomenis itin noriai siurbia „Google“, pripažįstanti, kad seka ne tik internete atliktų paieškų užklausas, bet ir privačius klientų el. laiškus.
Ne geresnė ir „Apple“, pastebi „The Guardian“: „Tiek „Siri“, tiek „Google Now“ reikalauja prieigos prie privačios vartotojų informacijos tam, kad galėtų pateikti suasmenintus atsakymus. Ir „Apple“, ir „Google“ suteikia programuotojams galimybę rodyti suasmenintas reklamas, remiantis jų informacija, tokia kaip programėlių diegimai.“