Mane kamavo ir tebekamuoja nuojauta, kad „HoloLens" tėra naujas žaislas, kurio misija – pakeisti mūsų mąstymą, bet ne pasaulį.
Mintyse aš jį prilyginau OUYA anonsui. Pamenate, buvo tokia konsolė, kurios likimą gana tiksliai išpranašavome prabėgus vos kelioms dienoms po jos anonso? Ne atspėjome, o išpranašavome. Nes tai padaryti buvo labai lengva. Kai nuo daikto paviršiaus nugremži rinkodarą, paprastai pamatai jo esmę. OUYA esmė buvo aiški, o ir kūrėjai nebandė jos per daug maskuoti. Tiesiog, tuo metu buvo pasinaudota masinėmis psichozėmis.
Kai visi portalai – nuo didžiausio iki mažiausio – kasdien pučia žinias apie konsolių eros pabaigą, apie augančius žaidimų pardavimus mobiliajame sektoriuje, apie indie aušrą ar PC atgimimą, versliems žmonėms nereikia nė meluoti. Reikia duoti žmonėms tai, ko jie tikisi. Revoliuciją. Visi ženklai rodo, kad revoliucija bus, kad mūsų laukia technologinis lūžis, tad tereikia pateikti sprendimą dėžutėje ir milijonai žmonių būtinai „užkibs“. Niekas šioje situacijoje nėra nei sukčius, nei kvailys, – tiesiog mūsų pasaulyje yra per daug informacijos, o pokyčiai mums – it adrenalinas.
Mes norime, kad pasaulis keistųsi, todėl dažnai ignoruojame pranašiškų ženklų kontekstą. Kiekvienas skaičius, kiekviena žinia turi kontekstą, o kiekvienas įvykis – savo atitikmenį istorijoje. Jei dėl kažkokios žinios užsidegęs žmogus skirtų bent kelias valandas jos analizei, jis, ko gero, įrodytų sau, kad džiaugsmas nepagrįstas, bet… Švaistyti brangų laiką vien tam, kad nusiviltum? Skamba kaip visiškai kvailas užsiėmimas.
Greičiausiai todėl ir „Microsoft HoloLens“ projektas sulaukė ypač šiltų vertinimų. Šį tekstą norėjau parašyti jau seniai, bet gal ir gerai, kad rašau jį dabar. Euforijai priblėsus, lengviau bus kalbėti apie esmę. Taigi apie baimes:
Baimė nr. 1: Akivaizdi baimė
Tai baimė, kilusi iš klausimo: „O ką, jei?..“ O ką, jei „Microsoft“ sukūrė ir parodė „HoloLens" tik tam, kad užlopytų technologinės sausros spragas? „Kinect“ apleistas, „Surface“ nesprogo, o žaisliukų juk reikia. Šiemet dauguma žaidimų ar IT industrijos žaidėjų rodys savo naujus žaislus. Visi kažką turės, o „Microsoft“ – ne. Ką, jei „HoloLens“ buvo sukurtas ne kaip daiktas, o kaip utopinė vizija? Apie ją kalbėsime šiemet. Galbūt prisipirksime įrenginių kitąmet, o tada kas?
Baimė nr. 2: Vizija graži, bet realybė ribota
Šią baimę turėjau nuo pirmos akimirkos. Aš nesu bambeklis. Aš tikiu, kad „Microsoft“ gali sukurti įrenginį, kuris orientuosis patalpoje, kuris nepainios žymeklių ir pateiks tikrai įspūdingus vizualius rezultatus. Aš tikiu, kad užsidėjęs „HoloLens“ regėsiu milžinišką slibiną ir į užtikrintą mirtį žengiančius karius. Galbūt jie net paklus mano balso komandoms. Aš tikiu tuo, nes visa tai šiandien įmanoma.
Praturtinta realybė, skirtingai nei virtuali realybė, nėra kažkas naujo. Jau prieš keletą metų „Nintendo“ siūlė kokybiškus praturtintos realybės projektus, vėliau kokybišku turiniu sublizgėjo tiek išmanieji, tiek „PlayStation Vita“. Tačiau net potencialiai pažangiausią papildytosios realybės sprendimą industrijoje turėjusi „Google“ bent jau laikinai atsitvėrė tylos siena.
Viltis, kad funkcionalumu „HoloLens“ pranoks „Google Glass“, yra šiek tiek paika. Nepaisant visų dailių reklaminių klipų, jau dabar turime suprasti, kad teorinis daikto panaudojimas labai skiriasi nuo praktinio.
Baimė nr. 3: Realių aplinkybių ignoravimas
Pastarieji metai pramogų sferoje „Microsoft“ buvo skausmingi. Akivaizdu, kad po „Xbox 360“ ir „Kinect“ sėkmės jie neatliko nuodugnios įvykių analizės ir anonsuodami „Xbox One“ smarkiai susimovė. Klaidų buvo visur – prastai parengta rinkodaros kampanija, savo pačių pelkėje grimztantys viešieji ryšiai ir neadekvatūs sprendimai kuriant produkto viziją. Klaidos buvo padarytos todėl, kad „Microsoft“ nebelaikė rankos ant pulso.
Prireikė metų „Microsoft“ konsolei atsitiesti, tačiau lyderės pozicijos bendrovei negrąžina net ir drastiški sprendimai kainodaros srityje (o tai – kraštutinė ir pati efektyviausia priemonė). Prie ko čia „HoloLens“? Na… Pasikartosiu. Šiuo metu pasaulyje yra virtualios realybės įrenginių sprogimas. Įrenginių, kurie leidžia žaidėjui kone fiziškai pasinerti į žaidimo pasaulį. Atsinešti žaidimus į buitį galėjome ir seniau. Jau minėjau papildytosios realybės žaidimus nešiojamoms sistemoms, bet juk jie buvo pritaikyti ir „Kinect“ bei „Move" technologijoms. „Sony“ vienu metu turėjo kažkuria prasme ypač artimą ir gerai veikiantį sprendimą – „Wonderbook“.
Taigi šiandien visi kalba apie visišką atsijungimą nuo buities ir nėrimą į virtualią žaidimų ateitį, o „Microsoft“ atsako sprendimu, kuris jau šiandien, bent iš dalies, gali būti vadinamas praeitimi. Teoriškai, „HoloLens“ atrodo kaip įrenginys, kuris tandeme su „Windows 10“ apvers jūsų namus aukštyn kojomis, bet praktiškai… „Microsoft" tarsi tikisi, kad jūs pirksite po įrenginį kiekvienam šeimos nariui ir po namus vaikščiosite su šalmu ant galvos. Jūs tam pasiruošę?
Baimė nr. 4: Visų baimių baimė
Vis tik pagrindinė mano baimė yra ta, kad net jei „Microsoft“ ištobulins ir paleis „HoloLens“ į masinę prekybą, tai nebus „ketinimų garantas“. Net jei į gamybą ir reklamą bus sukišti milijardai dolerių, tai nereiškia, kad „Microsoft“ vystys produktą ir po starto.
Pažvelkite į „Kinect 2“ – įgrūdo per prievartą, tai darydami suluošino visą savo žaidimų verslą, ir ką? Neprireikė ir 365 dienų, kad milžiniškos korporacijos venomis į smegenis būtų paduotas signalas: „Kinect“ nebeveikia.
„Microsoft“, žinoma, galėjo kažką daryti, kad įrenginys veiktų: finansuoti žaidimų kūrimą, plėsti jo pritaikymą, investuoti, kaip tai darė po pirmosios versijos starto. Nes „Kinect 2“ pats savaime yra geras daiktas – bloga buvo jo globa.
Ką padarė „Microsoft“? Pakraipė ūsą ir projektą „nužudė“. Oficialiai, aišku, apie tai nebuvo pranešta, bet visi, kurie namuose turi „Kinect 2“, tai supranta ir be paaiškinimų.
Labiausiai bijau ne to, kad „HoloLens“ neveiks. Jis veiks, kitaip jo neleistų į serijinę gamybą. Naudotis juo nebus taip smagu, kaip rodoma reklamose, bet „HoloLens“ veiks. Labiausiai aš bijau to, kad daugybė žmonių įsigys šį įrenginį dėl „Minecraft“. Pasidžiaugs, o tada padės į lentyną dulkėti.
„Mojang“ dabar priklauso „Microsoft“, o „Minecraft“ kūrėjas Markus „Notch“ Perssonas dar iki šio sandorio viešai pasiuntė „OculusVR“ ir „Facebook“. Neabejoju, kad „Microsoft“ užblokuos ir „Sony Morpheus“ skirtą versiją, tad „HoloLens" turės išskirtinumą. Vieną žaidimą. O kas toliau?
Taip, labiausiai aš bijau to, kad „HoloLens" tėra varnelė į „Microsoft“ užrašinę. 2015-iesiems reikia naujos technologijos. Reikia sprendimo, kurio demonstracija suteiktų seksualumo viskam, ką dėl namų vartotojų daro „Microsoft“ („Windows 10“, „Xbox One“, galbūt ir išmanieji). Kai „HoloLens“ atliks šią funkciją, o varnelė bus uždėta, „Microsoft“ įrenginį paprasčiausiai apleis. Net ir tuo atveju, jei pats sprendimas mums patiks.
Parengė „Žaismo DNR“.