„Faktų apie tokių paslaugų teikimą neturime, bet pripažįstame ir girdime, kad būna tokių užklausų. Klientai siūlo už tai užmokestį. Šis susitarimas yra daugiau apsauga iš anksto, – sakė Ryšių su visuomene agentūrų asociacijos (RSVA) Tarybos pirmininkas Kęstutis Gečas. – Mūsų tikslas yra pasakyti, kad tai yra neleistina praktika, nes tai yra manipuliavimas viešąja nuomone.“
Susitarimą pasirašė 12 asociacijai priklausančių agentūrų. Jei ateityje būtų užfiksuota atvejų, kad kurios nors iš jų darbuotojai anonimiškai rašo komentarus internete, kompanijai grėstų svarstymas asociacijos Garbės teisme ir šios informacijos paviešinimas. Anot K.Gečo, tai suduotų stiprų smūgį agentūros įvaizdžiui.
Tiesa, apskritai agentūrų darbuotojams nebus draudžiama atsidaryti komentarų skilties – jie galės rašyti komentarus, nurodydami savo vardą ir pavardę.
Susitarimas neturės įtakos ir kitoms ryšių su visuomene agentūroms, kurios jo nepasirašė. Jų Lietuvoje gali būti per pusantro šimto.
Paklaustas, kaip situacija bus kontroliuojama, K.Gečas kalbėjo apie tai, kad rašyti anoniminius komentarus bus ne tik rizikinga, bet ir negarbinga.
„Techninių priemonių kontrolei nėra daug. Vienas iš variantų yra IP adresai, galima atsekti, iš kur komentarai rašomi. Ir jei kažkas paaiškėtų, tai agentūrai labai stipriai atsirūgtų. Mes nedarysime kontrolės ir persekiojimo, nes tai būtų pernelyg neefektyvu. Tačiau kiekviena agentūra, kuri gaus tokį užsakymą ir sieks tai padaryti, žinos, kad asociacijos nariai viešai sutarė to nedaryti. Be to, agentūrose dirba ir tuos komentarus rašo žmonės, kurie taip pat gali prasitarti, arba užsakovas paskleisti žinią – gali būti įvairių signalų“, – sakė K.Gečas.
Asociacijos tarybos narys, agentūros „Idea Prima“ vadovas Paulius Tamulionis užsiminė, kad tokio pobūdžio paslaugas dažniausiai bando užsakyti įmonės, patekusios į krizinę situaciją arba nujaučiančios galimą problemą. Esą tokiu atveju pasipylus neigiamo pobūdžio straipsniams ir komentarams, juos siekiama „atskiesti“ gerais anonimų komentarais.
„Dabar agentūros, sulaukusios tokių užsakymų, žinos, kad jį priėmusios sulaužys viešą susitarimą“, – sakė P.Tamulionis.
Tačiau ryšių su visuomene specialistai išsisukinėjo nuo klausimų apie tai, kas ir kada bandė užsakyti tokias paslaugas. Jie taip pat tikino patys tokių užsakymų nepriėmę ir nevykdę.
Paklausti, ar svarsto pasirašyti susitarimą, kuris draustų inicijuoti nepažymėtus reklaminius straipsnius žiniasklaidos priemonėse, ryšių su visuomene specialistai pirmiausia akcentavo, kad šią problemą galėtų išspręsti pačios žiniasklaidos priemonės. Tačiau jie užsiminė, kad ateityje toks susitarimas gali būti pasirašytas.