„Facebook“ nariai – eksperimentinės žiurkės

2014 m. birželio 30 d. 16:23
lrytas.lt
Jei 2012-ųjų sausį buvote pastebėję, kad jūsų „Facebook“ draugai savaitę rašė linksmesnes – arba liūdnesnes – žinutes nei įprastai, gali būti, kad tapote eksperimento dalyviu. Paviešinus informaciją apie tai kilo didelis pasipiktinimas, bet specialistai pastebi, kad socialinis tinklas savo taisyklių nepažeidė, o toks eksperimentas – ne pirmas ir ne paskutinis.
Daugiau nuotraukų (1)
Savaitę trukusiame psichologiniame eksperimente dalyvavo per 700 tūkst. „Facebook“ narių, skelbia telegraph.co.uk. Tyrėjai daliai jų apribojo draugų pranešimus, kuriuose minimi teigiami žodžiai, o kitiems – atvirkščiai, apribojo neigiamas emocijas galinčius sukelti pranešimus. Vėliau tyrėjai analizavo pačių žmonių skelbiamas žinutes, siekdami išsiaiškinti, ar aplinkinių elgesys gali turėti įtakos žmogaus savijautai.
Iš viso buvo išanalizuota per 3 mln. pranešimų. Paaiškėjo, kad ryšys egzistuoja: matydami daugiau teigiamų pranešimų žmonės ir patys buvo linkę skelbti daugiau pozityvių komentarų.
Pasipiktinimas kilo dėl to, kad šis tyrimas buvo atliktas iš anksto neinformavus vartotojų, kad jie dalyvauja eksperimente. Socialinio tinklo atstovai aiškina, kad jie to daryti ir neturėjo, mat registruodamiesi „Facebook“ žmonės turi susipažinti ir patvirtinti naudojimo taisykles. Jose, be kita ko, parašyta, kad svetainėje gali būti atliekami įvairūs tyrimai, o vartotojų duomenys gali būti panaudoti vidiniams tikslams, duomenų analizei, testavimui, tyrimams ir paslaugų tobulinimui.
„Facebook“ žino, kad gali peržengti vartotojų ribas, pažeisti jų privatumą, naudoti jų informaciją ir išsisukti, – sakė technologijų ir teisės profesorius Jamesas Grimmelmannas iš Merilando universiteto (JAV). – Pastaraisiais metais „Facebook“ padarė daugybę dalykų, kurie išgąsdino ir sukėlė nerimą žmonėms.“
„Facebook“ duomenų analitikas Adamas Krameris, prisidėjęs prie minėto eksperimento, savo paskyroje atsiprašė už sukeltą nerimą.
Tiesa, tai nėra pirmas kartas, kai „Facebook“ vartotojai tampa tyrimo dalyviais. A.Krameris ir kitas „Facebook“ darbuotojas Cameronas Marlow anksčiau buvo paskelbę rezultatus tyrimo, kuris vyko nuo 2009 metų sausio iki 2012 metų kovo. Jo metu buvo analizuojami šimto didžiausių JAV miestų gyventojų pranešimai.
Pastaruoju tyrimu siekta išsiaiškinti, kaip žmonės perduoda savo emocijas draugams ir pažįstamiems. Pavyzdžiui, nustatyta, kad lietingą dieną Niujorko gyventojai parašo 1,5 tūkst. daugiau negatyvių pranešimų, o dar 700 neigiamų žinučių parašo kitur gyvenantys niujorkiečių draugai.
Šio tyrimo ir apimtis, ir trukmė buvo gerokai didesni, tačiau jie panašūs tuo, jog vartotojai apie atliekamą eksperimentą nebuvo iš anksto įspėti.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.