Pamatę konkurso sąlygas liko šokiruoti
VU paskelbtas ketinimas vykdyti viešąjį pirkimą, kovoje su dirbtinio intelekto (DI) panaudojimu ir plagiatu studentų rašto darbuose, rinkos dalyvius nustebino. Kaip pasakoja vienas performanso organizatorių Nazim Tchagapsov, minėto konkurso sąlygose nėra numatomas lietuvių kalbos palaikymas, siekiant aptikti DI panaudojimą lietuviškuose akademiniuose darbuose, kurie sudaro apie 90 proc. visų rašto darbų.
„Šis performansas – raginimas atkreipti dėmesį į tai, kad mūsų šalies akademinėje bendruomenėje lietuvių kalba palaipsniui yra „žudoma“, skiriant prioritetą anglų kalbai. Alma Mater VU visos Lietuvos vardu vykdomas viešasis pirkimas šį procesą dar labiau paspartina, nes tai pirmą kartą Lietuvos istorijoje yra perkeliama į akademinį šalies lygį. Konkurso sąlygose nėra skiriamas prioritetas sistemos palaikymui lietuvių kalba, nepaisant mokslo ir studijų įstatyme įtvirtinto lituanistikos prioriteto studijose. Natūraliai kyla klausimas – kodėl nesaugome kalbos šalies mokslo židiniuose ir ypač tuomet, kada juose norime užtikrinti akademinį sąžiningumą? Vis tik apie 90 proc. studentų akademinių darbų yra rengiami būtent lietuvių kalba“, – dalijasi jis.
VU sąlygas keisti atsisakė
Vis dėlto šių metų rugpjūtį įmonė „Lingua Intellegens“, ilgus metus kurianti plagiatą ir neoriginalius rašto darbus aptinkančias platformas, kreipėsi į VU prašydama pakoreguoti konkurso reikalavimus, kad perkama sistema tikrindama studentų darbus, parašytus ne tik anglų, bet ir lietuvių kalba, galėtų aptiktų DI panaudojimo atvejus. Tačiau VU neatsižvelgė į išreikštą kritiką, ir kaip sako minėtos įmonės vadovas, nesutiko į konkurso sąlygas įtraukti svarbių pakeitimų.
„DI pasitelkimas mokymosi procese – opi problema. Vien mokyklose 2 iš 3 mokinių naudojasi DI atliekant įvairias užduotis. Aukštosiose šalies mokyklose ši problema lygiai taip pat įsišaknija, todėl protu nesuvokiame, kaip gyvendami Lietuvoje galime skirti pirmenybę, siekdami užtikrinti akademinį sąžiningumą, anglų, o ne lietuvių kalbai. Juk didžiausia studentų rašto darbų dalis yra parengiama būtent nacionaline kalba. Deja, bet į šiuos argumentus VU nusprendė žvelgti pro pirštus. Mums kreipusis į šią aukštąją mokyklą gavome atsakymą, jog viešojo konkurso sąlygos keičiamos nebus, o tai reiškia, kad DI įrankius rašto darbuose studentai galės naudoti nepaliaujamai, o jų pasitelkimo nustatyti bus praktiškai neįmanoma artėjančius kelis metus“, – teigia N. Tchagapsov.
Kreipėsi ne tik į ŠMSM, Seimą, bet ir į šalies Prezidentą
Dėl susiklosčiusios situacijos bendrovė „Lingua Intellegens“ laiškais informavo ir aukščiausius šalies politikus. Įmonė, dvi savaites nesulaukusi reakcijos iš Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos (ŠMSM), kreipėsi į Lietuvos Respublikos Seimo pirmininkę, ministrę pirmininkę ir į šalies Prezidentą.
„Be galo apmaudu, kad į viešojo intereso lygio problemą, ignoruojamą lietuvių kalbą šalies aukštosiose mokyklose, ŠMSM iki šiol nesureagavo. Atitinkamai po dvi savaites trunkančios tylos didelį nerimą dėl VU ketinamo vykdyti viešojo pirkimo kreipėmės ir į aukščiausias šalies politines figūras: Seimo pirmininkę, Ministrę pirmininkę ir Prezidentą. Negalime sėdėti sudėję rankų ir nieko nedaryti matydami, jog lietuvių kalba yra stumiama į paraštes. Gaila, kad tai vyksta ne kur kitur, o Vilniaus Universitete, kuris nuo seno buvo lituanistikos lopšys“, – sako „Lingua Intellegens“ vadovas.
Performansas – atsakas į institucijų abejingumą
Nenorėdama taikstytis su institucijų ir VU abejingumu, bendrovė pati ėmėsi priemonių, ir kaip sako N. Tchagapsov, nusprendė į visa tai atsakyti savotišku performansu, „laidojant“ lietuvių kalbą šalies aukštosiose mokyklose: „Mes jau daug metų kuriame sistemas, padedančias nustatyti plagiato ir DI pasitelkimo atvejus, todėl puikiai žinome, kaip dažnai studentai renkasi eiti lengviausiu keliu, pateikiant ne savo pačių parašytus darbus. Šis mūsų žingsnis – ryškus ženklas, raginantis suklusti ir imtis veiksmų, kad mūsų nacionalinė kalba aukštajame šalies moksle būtų prioritetinė ir ypač tuomet, kada norime užtikrinti akademinį sąžiningumą.“