Jeigu mokytojais taptų dirbtinis intelektas Mokslo populiarinimo konkursas

2024 m. birželio 9 d. 09:28
Fausta Aušrinė Normantaitė
Dirbtinio intelekto (DI) technologijos sparčiai žengia į priekį ir vis labiau keičia mūsų kasdienybę. DI įsiskverbė į įvairias sritis – nuo medicinos iki transporto, nuo aplinkos apsaugos iki statybų pramonės. Viena iš galimų ateities vizijų – DI, užimantis tokias svarbias darbo vietas, kaip mokytojas.
Daugiau nuotraukų (3)
Tad šiandien noriu aptarti, ar DI gali būti efektyvus mokytojas ir kokie galimi tokios ateities privalumai bei iššūkiai.
Mokytojų trūkumas ir DI potencialas
Šiuolaikinėse mokyklose vis dažniau susiduriama su mokytojų trūkumu. Vyresni mokytojai išeina į pensiją, o jauni žmonės nebenori rinktis šios profesijos. Šioje situacijoje DI gali pasirodyti kaip perspektyvus sprendimas, galintis užpildyti šią spragą.
DI švietime: Dabartinė situacija
Jau dabar mokiniai naudojasi DI technologijomis – tokiomis kaip „ChatGPT“ – atlikdami namų darbus. „ChatGPT“ yra DI technologija, gebanti atsakyti į vartotojo tekstines užklausas ir bendrauti. Vis dėlto, kai mokiniai pasitelkia DI atliekant užduotis, nebepateikia savo pačių nuomonės ir patirties, kas apsunkina mokinių žinių ir supratimo vertinimą.
DI kaip mokytojas: Privalumai
  1. Personalizuotas mokymasis: DI gali pritaikyti mokymo programas pagal individualius mokinių poreikius ir gebėjimus.
  2. Nuolatinis prieinamumas: Mokymasis gali vykti nepriklausomai nuo laiko ir vietos, bet kuriuo paros metu.
  3. Darbo krūvio sumažinimas: DI gali padėti mokytojams vertinti mokinių darbus, atlikti administracines užduotis ir teikti grįžtamąjį ryšį, taip sumažinant mokytojų darbo krūvį.
  4. Didesnė įtrauktis ir motyvacija: Interaktyvūs mokymosi metodai, kuriuos gali pasiūlyti DI, gali padidinti mokinių susidomėjimą ir įtraukimą į mokymosi procesą.
DI kaip mokytojas: Iššūkiai ir trūkumai
  1. Emocinio intelekto trūkumas: DI negali pilnai suprasti ir reaguoti į mokinių emocinius poreikius.
  2. Asmeninio ryšio trūkumas: Vaikams gali trūkti motyvacijos dėl to, kad DI neturi empatijos ir asmeninio ryšio, kurį gali sukurti tik tikras mokytojas.
  3. Kūrybiškumo ribotumas: DI gali turėti ribotą gebėjimą kūrybiškai spręsti problemas ir prisitaikyti prie nenumatytų situacijų.
  4. Žinių ir patirties ribotumas: DI gali nepajėgti atsakyti į visus klausimus arba suteikti išsamių paaiškinimų.
DI ir realus mokytojas: Geriausias derinys
DI gali būti puikus pagalbininkas mokytojui. Jis gali organizuoti mokymo medžiagą, pateikti papildomą informaciją, individualizuoti mokymąsi pritaikydamas užduotis ir medžiagą prie kiekvieno mokinio gebėjimų bei poreikių. Analizuodamas mokinių pažangą, DI gali padėti mokytojams suprasti, kuriems mokiniams reikia papildomo dėmesio.
Praktiniai pavyzdžiai
Kinijoje kai kurios mokyklos jau išbandė DI kaip mokytojo pagalbininką. Naudojamos dirbtinio intelekto kameros ir smegenų bangų sekimo įrenginiai, kurie fiksuoja mokinių susikaupimą ir mokymosi tendencijas. Jie yra tvirtinami prie mokinių galvų pamokų metu. Tokie stebėjimo įrankiai seka kiekvieną mokinį, daro statistikas apie jo susikaupimą, temos supratimą, netgi tokius dalykus, kaip žiovulys arba kiek kartų mokinys tikrina telefoną pamokų metu. Šie duomenys siunčiami į mokytojo kompiuterį, padedant geriau suprasti mokinių mokymosi procesą ir pritaikyti mokymo metodus.
Ateities vizija
Nors kol kas nėra pavyzdžių, kad DI visiškai pakeistų mokytojus, intensyvus šios techologijos naudojimas mokyklose rodo, kad DI gali tapti neatsiejama mokymosi dalimi. Vis dėlto DI greičiausiai užims pagalbininko vaidmenį, padėdamas mokytojams ir mokiniams, tačiau nepakeis tikrojo mokytojo, kuris sukuria asmeninį ryšį su mokiniais ir motyvuoja juos.
Išvados
DI technologijos turi didžiulį potencialą papildyti mokymosi procesą, tačiau tikrasis mokytojas išlieka nepakeičiamas dėl savo gebėjimo užmegzti emocinį ryšį, kūrybiškai spręsti problemas ir prisitaikyti prie unikalių situacijų. DI gali būti vertingas pagalbininkas, tačiau siekiant pilnavertės mokymosi patirties, būtina išlaikyti ir žmogiškąjį faktorių.
DI technologijos yra įspūdingos ir jau dabar dalyvauja kiekvieno mūsų gyvenime. Klausimas lieka – kiek toli DI dar gali nueiti ir kaip tai pakeis mūsų švietimo sistemas?
Šaltiniai
Teksto autorė yra  yra Klaipėdos Ąžuolyno gimnazijos 9 kl. mokinė. Fausta Aušrinė šiuo metu atlieka tyrimą mokyklos projektui technologijų ir DI tema, kurį pristatys kitais metais. 

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.