Lietuvos internautus įsiutino seksualizuota užduotis devintokams

2016 m. lapkričio 18 d. 15:37
Socialiniuose tinkluose – skandalas dėl mokymo priemonės. Daugybė garsių Lietuvos žmonių dalinasi nufotografuotu devintai klasei skirto biologijos pratybų sąsiuvinio puslapiu, kuriame pavaizduotos įvairios moterų figūros ir paauglių prašoma įvertinti jų patrauklumą.
Daugiau nuotraukų (8)
Užduotyje pateikiami ir apklausos rezultatai – kurios figūros iš visų 12-kos atrodo patraukliausios ir nepatraukliausios vaikinams, ir kurios – merginoms.
Taip pat mokinių prašoma apibūdinti patraukliausių ir nepatraukliausių figūrų bendrus bruožus.
Permetus visas 12 figūrų akimis akivaizdu, kad nepatraukliausiomis laikomos apkūnesnės moterys. Būtent šis aspektas sukėlė milžinišką pasipiktinimo bangą lietuviškuose socialiniuose tinkluose.
Nors puslapio apačioje pabrėžiama, kad vaikinams, skirtingai, nei merginoms, patinka ne „perkarusios“, o „moteriškų formų“ merginos, daugybė žmonių piktinosi apkūnumo diskriminavimu ir lieso kūno kulto propagavimu, netgi patyčių kurstymu.
„Aš pati vaikystėje buvau kūdutė, paauglystėje, augindama mažus vaikus – apkūni. Ir kai tada pasakydavau, kad tokia koncentracija į išvaizdą yra žalojanti, nuolat gaudavau komentarus, kad taip sakau todėl, kad esu „stora“ ir „baisi“. Ir taip buvo nuolat. Nuolat. Prisimenu, vienas komentaras buvo: „Nes ji ir yra stora ir baisi!“ Ir dar pridursiu: niekada niekas viešai neužstojo. Nie-ka-da. Buvo (ir nemažai) rašančių privačiai, palaikančių, bet viešai – nea“, – komentavo pedagogė Austėja Landsbergienė.
Daugybė komentuojančiųjų piktinosi, kad per tokias užduotis paauglėms formuojamas noras bet kokia kaina patikti ir įtikti vaikinams.
„Tokios pratybos, tokios užduotys ir toliau skatina, kad liktų moters žema savivertė ir kad ji pirmiausiai siektų įtikti vyrams, bet kokia kaina“, – piktinosi viena socialinių tinklų vartotoja.
Kitiems, priešingai, užkliuvo įžeidžiantis liesų merginų apibūdinimas, pavadinant jas perkarusiomis. Treti piktinosi, kodėl apskritai sureikšminama moters išvaizda – kad būtų išlaikytos lygios galimybės, greta turėjo būti išrikiuoti ir įvairių figūrų vaikinai su trumpikėmis, vertinant jų patrauklumą.
Tikslas – anoreksijos prevencija
Visuomenės nemalonę užsitraukusi mokymo priemonė – biologijos užduočių sąsiuvinis 9 klasei „Bios 6“, išleistas leidykloje „Briedis“. Jį parengė autoriai Edvardas Baleišis ir Vilija Zdanevičienė.
Tų pačių autorių parengtas vadovėlis mokyklose yra privalomas, jis vertinamas Švietimo ir mokslo ministerijos ekspertų, o tuo tarpu užduočių sąsiuviniai – ne.
Užduotį apie patrauklias ir nepatrauklias moterų figūras sumanė ir parengė pedagogas, biologijos ir geografijos mokytojas E.Baleišis. Autorius tikino, kad jos tikslas buvo ne sukelti provokaciją ar juolab pažeminti figūros standartų neatitinkančias moteris, ar paauglėms įdiegti, jog jų svarbiausias gyvenimo tikslas – būti patrauklioms ir patikti vaikinams.
Tikslas buvo priešingas – įtikinti merginas, kad nereikia vaikytis liesumo idealo. „Panašią metodiką naudoja psichologai, dirbantys su paaugliais. Merginos dažnai ateina pas psichologą, kamuojamos valgymo sutrikimų – ypač anoreksijos. Šitas testas parodo merginai, kad ji savo kūną vertina neadekvačiai. Merginoms yra patrauklesnės liesos figūros, tuo tarpu vaikinų testo atsakymai rodo, kad jiems labiau patinka vidurkis. Merginos dažnai sau įsivaro anoreksiją, norėdamos būti patrauklios, bet iš tiesų yra ne taip. Norėjome parodyti merginoms, kad jos nepatiks vaikinams, jeigu bus pernelyg liesos“, – dėstė E.Baleišis.
Užduoties autorius nesutinka su kritikais, sakančiais, neva užduotyje propaguojamas moters kūno kultas. „Mes kaip tik stengiamės paneigti lieso kūno kultą medijoje ir visuomenėje, – tvirtino jis. – Man atrodo, kad daugelis žmonių, kurie komentuoja, tiesiog neįsiskaitė į užduotį, kas joje sakoma“.
Pasak autoriaus, užduotis galėjo būti įdėta prie virškinimo skyriaus, valgymo sutrikimų temos, tačiau buvo nuspręsta ten įdėti kitą užduotį, susijusią su lieso kūno kultu – iliustracijas, kaip kito manekenių figūros nuo 1948 metų iki šių dienų.
„Taigi, vaikai jau iš anksčiau žino, kad lieso kūno kultas yra blogai, ir jie tame kontekste analizuoja šios užduoties informaciją“, – aiškino autorius, jaučiantis nuoskaudą, kad socialiniuose tinkluose išplatinta užduotis aptarinėjama išplėšta iš konteksto.
Konkrečiu tyrimu nesirėmė
Paklaustas, kada ir kokioje šalyje buvo atlikta apklausa apie figūrų patrauklumą, naudojama užduočių sąsiuvinyje, E.Baleišis paminėjo 1995 m. atliktą Thompsono ir Gray tyrimą „Development and validation of a new body-image assessment scale“.
Tiesa, šiame tyrime buvo naudojamos 9 figūros, vienos – akivaizdžiai liesos, kitos – akivaizdžiai nutukusios. Moterys idealia laikė liesą, 2 numeriu pažymėtą figūrą, tuo tarpu daugumai vyrų ideali moteris buvo vidurinioji – pažymėta numeriu 5.
„Bet yra ir naujesnių šaltinių, kuriuose problematika nagrinėjama kitais pjūviais“, – teigė E.Baleišis.
Lietuviškame vadovėlyje pateikta 12 figūrų, ir visos jos, pasak autoriaus, „normalios“, nutukusių čia nėra. „Dailininkas yra vos vos kompiuteriu pakeitęs moterų figūras. Ta moteris, kuri turi didesnį talijos įlinkį, atrodo patrauklesnė. Net ir stambi yra patrauklesnė, jeigu turi ryškesnį liemenį“, – aiškino užduoties autorius.
Vadovėlyje esanti iliustracija yra tiesiog perpiešta pagal analogiją, išlaikant panašias figūros proporcijas, kaip užsienyje atliktų tyrimų. E.Baleišis sakėsi ruošdamas užduotį pasitikrinęs, pats parodydamas figūras Lietuvos vaikinams ir merginoms – tendencijos visiškai pasitvirtino.
Pasirengęs užduotį koreguoti
„Kas nedirba, tas nedaro klaidų. Mes visada labai rizikuojame, ypač tokioje srityje, kuri susijusi su lytiniu ugdymu, lytiškumu. Čia galima praktiškai prie bet ko prisikabinti, kažkas kažkam gali nepatikti“, – sakė E.Baleišis.
Pedagogas tvirtino už skandalingąją užduotį pats prisiimantis visą atsakomybę ir nepermesiantis jos nei leidyklai, nei Švietimo ir mokslo ministerijai – jeigu bus nustatyta, kad buvo prasilenkta su įstatymais ar etika, jis pasirengęs už tai atsakyti.
Kol kas į jokias komisijas ar kitas institucijas aiškintis E.Baleišis nebuvo.
Jis sutinka, kad užduotyje galbūt buvo perlenkta su formuluotėmis – liesų merginų nederėjo vadinti perkarusiomis. Tačiau pati užduotis, iškelianti anoreksijos problemą, pedagogui atrodo gera. Vis dėlto jis linkęs į kompromisą – audrinti visuomenės nesinori.
„Užduočių sąsiuvinis – vienkartinė mokymo priemonė, baigęs mokslo metus mokinys jį išmeta į makulatūros konteinerį. Leisdami naują leidimą, mes galime suminkštinti formuluotes, performuluoti užduotis arba iš viso šios užduoties atsisakyti.
Šiaip asmeniškai man šita užduotis patiko, nes mokiniai mėgsta testuotis. Šis testas leidžia truputėlį įsivertinti save ir turi ugdymo užtaisą – grįžtama atgal panagrinėti prieš tai buvusių temų. Taip pat yra paslėpta informacija – anoreksijos prevencija, o šiame amžiaus tarpsnyje tai labai svarbu, nes 6-7 proc. merginų turi tą problemą“, – sakė užduoties autorius.
Mokyklavadovėlisužduotis
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.