Pažabojo patyčias: iš šios sostinės mokyklos pasimokyti galėtų daugelis

2016 m. spalio 14 d. 14:48
Vilniaus „Ąžuolyno“ progimnazijai naujieji mokslo metai itin sėkmingi. Beveik tūkstantį mokinių ugdančioje įstaigoje per rugsėjį neužfiksuota nei vieno rimto patyčių atvejo, o praėjusių metų lapkričio mėnesį atliktas tyrimas atskleidė, kad iškilus problemoms čia besimokantys vaikai dažniau kreipiasi į suaugusiuosius ir drąsiau praveria mokyklos psichologės kabineto duris.
Daugiau nuotraukų (16)
Kaip mokyklos vadovybei pavyko pasiekti tokio moksleivių pasitikėjimo? Pasak progimnazijos direktoriaus pavaduotojos neformaliajam ugdymui Jurgitos Večerskienės, tai – sėkmingai jau kone dešimtmetį įstaigoje įgyvendinamos Olweus patyčių prevencijos programos rezultatas.
Išaugo klasės auklėtojo vaidmuo
Olweus programa Ąžuolyno progimnazijoje vykdoma nuo 2008 metų, tačiau būtent ši įstaiga buvo viena iš pilotinio programos tyrimo dalyvių dar 2006.
„Kadangi jau buvome tai išbandę, po dvejų metų atsiradus pasiūlymui su mokykla dalyvauti Olweus patyčių prevencijos programoje – nedvejojome.
Tik pradėjus programą patyčių mastas tarsi išaugo, vaikai dažnai skųsdavosi, neatskirdavo, kur yra patyčios, o kur – konfliktai. Tačiau šiandien jau daugelis žino, kas yra kas ir jei kažkas įvyksta, pirmiausia kreipiasi į klasės auklėtoją. Jo vaidmuo šioje programoje sprendžiant patyčių problemą – pats didžiausias.
Tai iš tiesų didelis privalumas, mat anksčiau dėl problemų iš karto būdavo kreipiamasi į mokyklos direktorių ar pavaduotojus. Tačiau gi auklėtojai geriausiai pažįsta savo mokinius ir tai labai jaučiama sprendžiant problemas.
Tiesa, kasmet ateina, todėl programos tęstinumas ir žinių perdavimas naujiems progimnazijos bendruomenės nariams yra labai svarbus“, – pasakojo J.Večerskienė.
Patyčių mastas sumažėjo 40 proc.
Žinoma, pats svarbiausias dalykas vykdant Olweus patyčių prevencijos programą – sutartinė reakcija į patyčias kaip į reiškinį. Tą žino visi „Ąžuolyno“ progimnazijos pedagogai.
„Visi mūsų mokytojai dalyvavo mokymuose, nuolat renkasi grupelėmis, kur pasikalba apie iškilusias problemas, galimus jų sprendimo būdus. Anksčiau tai vykdavo du kartus per mėnesį, dabar – penkis kartus per metus. Po šių susitikimų mokyklos koordinaciniam komitetui pateikiami siūlymai.
Taip pat pas mus dirba dvi socialines darbuotojos bei dvi psichologės, kurios yra aktyvios šios programos vykdytojos: registruoja sudėtingesnius atvejus, dalyvauja korekciniuose pokalbiuose.
Visi manome, kad ši patyčių prevencijos programa yra labai reikalinga. Ne be reikalo šiandien jau galime pasigirti trečią kartą gavę Olweus ženklelį ir nuo pradinio lygmens sumažinę patyčių lygį mokykloje apie 40 procentų“, – teigė „Ąžuolyno“ progimnazijos direktoriaus pavaduotoja.
Mokymas turi prasidėti namuose
Vykdant Olweus patyčių prevencijos programą „Ąžuolyno“ progimnazijoje skatinamas ir tėvų įsitraukimas. Tam įstaigos administracija pasitelkia įvairias priemones. „Organizuojame konferencijas, per elektroninį dienyną skatiname dalyvauti įvairiuose kitų įstaigų organizuojamuose renginiuose, paskaitose, o nuo šių metų siūlome ir naujovę – mūsų progimnazijos organizuojamus užsiėmimus tėvams grupėse po 15 žmonių apie pozityvų bendravimą su vaikais, patyčių prevenciją“, – vardijo J.Večerskienė.
Vienos iš „Ąžuolyno“ progimnazijos pradinių klasių mokinės mama Brigita Mykolaitienė taip pat įsitikinusi vykdomos prevencinės programos nauda mokykloje. „Matome, kaip stengiasi mokytojai – dalyvauja įvairiuose mokymuose, apie problemas nuolat kalbasi su tėvais. Tačiau, be abejonės, ir mes patys, tėvai, turime būti aktyvūs.
Konkrečiai mūsų dukters klasėje priimta visur vykti kartu su vaikais. Jei tik pastebime patyčių užuomazgas, bandome įsiterpti, paaiškinti.
Žinoma, kai matai ir identifikuoji, kas yra tos patyčios, suvoki, kad jų užuomazgų neretai kyla net namuose, mūsų pačių darbo vietose. Galbūt vieną kartą su kolega ironiškai ar sarkastiškai gali pajuokauti, tačiau kai tai kartojasi nuolat, tai jau tampa patyčiomis.
Tai tėvai neretai perkelia ir bendravimą su vaikais. Todėl labai svarbu, kad tėvai patys rodytų tinkamą pavyzdį, taip pat mokytų vaikus, kad sarkazmas ir ironija nėra geriausias pasirinkimas bendraujant su bendraamžiais, o patyčios – nepateisinamos“, – kalbėjo B.Mykolaitienė.
Ką apie Olweus programą kalba mokiniai?
Akvilė, 5-okė „Aš manau, kad visi turėtume žinoti kaip padėti draugams ir ne tik draugams. Per klasės valandėles auklėtoja papasakojo apie Olweus programą, kas yra patyčios, žiūrėjom video medžiagą, aptarinėjom, kalbėjom kaip reikėtų padėti draugams.
Jei kas nors iš draugo ar kito mokinio tyčiotųsi, tai aš pasakyčiau jiems, kad liautųsi, jei neklausytų, tai kreipčiausi į suaugusius: į socialinę darbuotoją, į auklėtoją, į mokytoją, ar į direktorių.
Jei prasidėtų smurtas, neišdrįsčiau įsikišti – pasakyčiau mokytojai ar socialinei darbuotojai.
Jei tyčiotųsi iš manęs, tai iš pradžių prašyčiau draugų pagalbos, o po to kreipčiausi į auklėtoją.
Mano tėvai visada reaguoja į blogus mokyklos įvykius susijusius su manimi. Jau buvo tokių atvejų, kai mano mama kalbėjo su auklėtoja dėl to, kad vienas berniukas ne kartą prasivardžiavo.
Manau, kad ši programa yra gera, nes priverčia vaikus susimąstyti apie savo elgesį.“ Aistė, 5-okė „Mūsų progimnazijoje vyksta Olweus programa. Ši programa prieš patyčias. Klasės draugai ar kiti mokiniai nedrįsta tyčiotis, nes žino, kad mokytojai to neleidžia ir greitai sustabdo. Visada kreipiamės į mokytojus ar kitus suaugusius. Net mūsų tėveliai žino, kad patyčios „Ąžuolyno“ progimnazijoje netoleruojamos. Mes žinome, į ką kreiptis patyčių atveju. Ši programa nenuobodi, kadangi ne vien kalbama, bet ir vyksta įvairūs renginiai. Neseniai vyko mūsų penktokų susipažinimo – draugystės šventė, vyksta labai įdomios klasės valandėlės.
Jaučiamės svarbūs ir saugūs, mokame būti draugiški, mandagūs, tolerantiški. Esame aplinkoje, kurioje mums gera būti.“ Salvijus, 8-okas „Nuo penktos klasės girdime ir kalbame apie Olweus patyčių programą. Beveik kiekviename kabinete kabo taisyklės, nukreiptos prieš patyčias. Kartais atrodo, kad klasės auklėtoja ir mokytojai per daug šneka šia tema, juk viską tarsi žinome. Net ir mama,kai namuose bandau apšnekėti kokį klasioką, pasiklausia,ar nebandau pasityčioti. Gerai pagalvojus, nuo penktos klasės padarėme didelę pažangą. Žodyne nebeliko tokių žodžių kaip „storas“ ar „nevykėlis“.
Ši programa išmokė pastebėti ir reaguoti į blogą,įžeidžiantį elgesį, kalbėti apie jį nevadinant to skundimu.
Įsiminė klasės valandėlės,kai sėdėdami ratu kalbėjomės kaip šeima. Labai patiko sporto šventė, kurioje dalyvavo ir mokytojai, tačiau nekritikavome nelabai sportiškų komandos narių. Manau, ši programa leido mums tapti kur kas tolerantiškesniais.
patyčiosMokyklaOlweus
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.