Dovanojimo psichologija: mitai apie dovanas ir ką daryti gavus netinkamą

2024 m. gruodžio 11 d. 13:42
Dovanojant ir gaunant dovanas smegenyse išsiskiria cheminės medžiagos, lemiančios gerą savijautą. Panašūs jausmai kyla ne tik dovanojant, bet ir tikintis dovanų – vien jau laukimas ir žinojimas, kad atsitiks kažkas pozityvaus, smegenyse aktyvuoja tas sritis, kurios susijusios su malonumu ir motyvacija, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Daugiau nuotraukų (2)
Tačiau gajūs ir dovanų mitai, kurie kartais trukdo džiaugtis šventiniu laikotarpiu. Kaip nesugadinti malonumo dovanoti ir gauti dovanas, pataria „Jaunimo linija“.
Kalėdos – dovanų metas, tuo niekas neabejoja, bet ar susimąstome, kaip dovanojimas ir dovanų gavimas veikia mūsų psichinę sveikatą? Dovanojimas egzistuoja nuo pat žmonijos civilizacijos pradžios. Istorikai teigia, kad dar gyvendami urvuose pirmykščiai žmonės jau dovanodavo vieni kitiems neįprastos formos akmenis ar gyvūnų dantis.
„Dovanų teikimas – tai socialinis veiksmas, kuriuo paprastai išreiškiamas dėkingumas, meilė, simpatija. Šis paprastas veiksmas gali stiprinti socialinius ryšius ir gilinti mūsų tarpusavio santykius“, – sako psichologas Mykolas Kriščiūnas, „Jaunimo linijos“ Kauno padalinio vadovas. Pasak jo, tai, ką dovanojame, taip pat signalizuoja mūsų vertybes ir santykį su tuo žmogumi, kuriam dovanojame. Pavyzdžiui, mes nedovanotume didžiulės ir brangios dovanos nepažįstamam žmogui. Taip pat, pasak M.Kriščiūno, dovanojimas yra smagus žaidimas, kurį susitariame žaisti visi kartu.
„Bet dovanų metas dažnai būna ir nerimo laikas. Tinkamų dovanų paieškos gali sukelti stresą, išsekimą, nes reikia tam skirti daug laiko, finansų. Stresą kelia ir visuomenės spaudimas – visi taip daro, tad turiu ir aš daryti, sunku išsiskirti iš minios“, – neigiamas dovanojimo puses vardija „Jaunimo linijos“ psichologas.
Dažni dovanojimo mitai
Egzistuoja ir dovanojimo mitai. Pavyzdžiui, gajus mitas, kad reikia dovanoti kažką, kas yra trokštama visų ir populiaru, tačiau dovanodami tai, kas madinga, o ne praktiška, rizikuojam susikoncentruoti tik į žmogaus reakciją, o nei į ilgalaikį džiaugsmą ar tvarų vartojimą.
Kitas dažnas mitas, kad dovanos turi būti apčiuopiamos, daiktiškos, nors tyrimai rodo, kad žmonėms didesnį įspūdį palieka patirtys, o ne daiktai. Esame įpratę manyti, kad dovanos turi nustebinti, nors iš tiesų žmonės dažniau nori to, ko jiems reikia, o jiems reikia nebūtinai nustebimo.
„Mitų yra visokių, juos paneigiančių tyrimų – dar daugiau, ir kiekvienas žmogus yra skirtingas. Tad visi dovanų tyrimai randa tą patį – komunikacija yra svarbiausia ir žmonės be galo vertina paklausimą, ko jie nori ir ko jiems reikia. Svarbu į tai įsiklausyti“, – sako M.Kriščiūnas.
Ką daryti jei gauni netinkamą dovaną?
Kaip reiktų elgtis, jei gauni netinkamą dovaną? Psichologas pataria visų pirma susitelkti į teigiamus dalykus – verta pasidžiaugti, kad jūs buvote prisimintas ir apie jus pagalvota. Taip pat patariama grįžtamąjį ryšį pasakyti ne iškart, o po kurio laiko – tikėtina, kad tuomet dovanos kritika nebus tokia skaudi. Kaip ir visur, čia svarbu komunikacija ir savo motyvų paaiškinimas.
Vis dažniau pasitaiko, kad dovanojimo tradicijos yra keičiamos ir pritaikomos prie grupės poreikių – dovanų visai atsisakoma, ar pinigai, užuot skiriami dovanoms, paaukojami labdarai.
„Protinga iš anksto susitarti dėl tam tikrų taisyklių ir paaiškinti savo motyvus dėl keičiamų dovanojimo tradicijų, paaiškinti, kodėl patys to norėtumėte, kokią naudą galėtumėte įžvelgti. Svarbu užtikrinti, kad visi grupės nariai – ar tai būtų šeima, kolegos, kita bendruomenė – pokyčiams pritartų ar bent neprieštarautų“, – sako M.Kriščiūnas.
Dovanokite pokalbius
„Jaunimo linija“ šiemet švenčių proga kviečia dovanoti ne dar vieną nereikalingą dovaną, o „Jaunimo linijos“ pokalbius, kurie gali išgelbėti jaunų žmonių gyvybes. Paaukojus „Jaunimo linijai“ šventiniu laikotarpiu, labdaros skyrėjas gaus kuponą, kuriame bus parašyta, kad jis prisidėjo prie „Jaunimo linijos“ veiklos. Tokį kuponą, apie įvykdytą gerą darbą, galima dovanoti ir draugui. Specialius aukojimo „Jaunimo linijai“ kuponus galima įsigyti ir bilietų platinimo platformose kakava.lt bei bilietai.lt. Visos šventiniu laikotarpiu paaukotos lėšos bus skiriamos „Jaunimo linijos“ atsiliepiamumui didinti.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.