Lietuvoje lankęsis Nyderlandų renginių moderavimo meistriškumo agentūros „Masters in Moderation“ įkūrėjas Jan-Jaapas In der Mauras papasakojo, kaip rasti kelią į kiekvieno klausytojo, žiūrovo ar pašnekovo širdį.
Nors jo patarimai skirti renginių ir laidų moderatoriams, jie gali būti pritaikomi ir organizuojant susitikimus, rengiant prezentacijas bei kasdieniame gyvenime. Juk išmokti prakalbinti ir išgirsti savo pašnekovą svarbu kiekvienam.
Savo sėkmės paslaptis renginių moderavimo guru atskleidė dalyvaudamas Aurimo Kamantausko tinklalaidės „Kamantinėjimai“ laidoje.
Kelias į sėkmę veda per širdį
Agentūros „Masters in Moderation“ įkūrėjas Jan-Jaapas In der Mauras veda meistriškumo mokymus moderatoriams visame pasaulyje – Niujorke, Londone, Paryžiuje, Amsterdame ir kitose pasaulio sostinėse.
Tokius mokymus jis surengė ir Vilniuje, šiemet gegužę vykusio idėjų ir tendencijų festivalio „Revolution“ metu. Kartu su moderatoriais iš Vokietijos, Lenkijos ir Nyderlandų šiuose mokymuose profesinius įgūdžius tobulino ir lietuviai, tarp jų – renginių, TV ir radijo laidų vedėjos Gabrielė Martirosian ir Živilė Kropaitė-Basiulė bei grupės „Freestarz“ narys Aleksandras Kovganko-Sania Banginis.
Tinklalaidės „Kamantinėjimai“ autoriaus A. Kamantausko paklaustas, kaip būti geru moderatoriumi, Jan-Jaapas In der Mauras atskleidė, kad svarbiausia – ne technika ir įgūdžiai, o pozityvus mąstymas apie žmones.
„Geras moderavimas prasideda nuo meilės žmonėms. Turi mylėti kiekvieną, kuris yra kambaryje. Net jei jis nėra geras kalbėtojas, net jei kelia problemų. Turi mylėti kiekvieną ir padėti jam papasakoti geriausią savo istoriją. Moderavimas yra labai nuolanki profesija – ji niekada nėra apie tave patį. Lengviau paruošti moderatorių, kuris jau turi šias nuostatas, bet nemoka technikų nei tą, kuris moka įvairias technikas, bet neturi gero nusiteikimo. Moderavimas nėra apie nepriekaištingą prezentaciją. Tai apie tikrą ryšį su žmonėmis, apie gebėjimą suteikti jausmą, kad jie yra pamatyti, išgirsti ir mylimi“, – kalbėdamasis su režisieriumi ir renginių paslaugų grupės „ReKūrai“ vadovu A. Kamantausku laidoje sakė Jan-Jaapas In der Mauras.
Tiek kasdien bendraujant su žmonėmis, tiek vedant renginius svarbiausia – sukurti pasitikėjimo atmosferą. Tačiau kaip tai padaryti, kai prieš tave sėdi tūkstantinė auditorija?
„Kad įtrauktume žmones į pokalbį, turime nuo pirmos akimirkos parodyti, kad jie taip pat yra pokalbio dalyviai. Jei jie yra drovūs ir sunkiai kalba, turime leisti jiems būti droviems ir duoti laiko apsiprasti. Jei labai drovų žmogų moderatorius pakels iš vietos prieš 5 tūkst. auditoriją ir paprašys papasakoti savo gyvenimo istoriją, tai jį tik išgąsdins. Todėl moderatorius turėtų pradėti nuo paprastų klausimų visiems susirinkusiesiems, paprašyti tiesiog pakelti rankas ar atsakyti „taip“ arba „ne“. Taip iš lėto kuriamas pasitikėjimas ir ryšys. Netrukus auditorija apsipras su mintimi, kad pokalbis yra interaktyvus ir kad kalbėti yra saugu“, – aiškina moderavimo meistras.
Jei klausi – būk pasiruošęs išgirsti atsakymą
Ilgametę patirtį renginių organizavime turintis A. Kamantauskas pripažįsta ne kartą patyręs sunkumų, kai reikėjo prisibelsti į susirinkusių žmonių širdis. Ką daryti, jei priešais mus – ne maloniai nusiteikę ir dėmesingi
žmonės, o sunki auditorija? Ne vienam renginių vedėjui yra kilęs noras tokiu atveju tiesiog apsigręžti ir pabėgti. „Masters in Moderation“ įkūrėjas pataria susidūrus su ne itin draugiškai nusiteikusiu klausytoju ar pašnekovu visų pirma keisti savo požiūrį.
„Tuomet turime atlikti minčių perkeitimą. Nežiūrėti į žmones kaip į sunkią auditoriją – žiūrėti į juos kaip į susikoncentravusią ir kritišką auditoriją. Kritiškumas dažniausiai yra geras dalykas. Žmonės visuomet norės kalbėti su tavimi, jei užduosi jiems tinkamus klausimus ir parodysi esantis čia ne tam, kad juos įkalbėtum kažką padaryti ar pasakyti. Svarbu parodyti, kad tau tikrai rūpi žmogaus istorija“, – pasakoja Jan-Jaapas In der Mauras.
Jis dalinasi istorija, kaip po vienos konferencijos prie jo priėjo moderatorius ir paklausė, kodėl jam nepavyko prakalbinti publikos. Renginį stebėjęs Jan-Jaapas In der Mauras atsakė, kad paslaptis slypi sąmoningai užduodamuose klausimuose.
„Jaučiau, kad jis uždavė klausimą ne todėl, kad norėjo žinoti atsakymą, o todėl, kad tikėjosi konkretaus atsakymo. Renginio vedėjas norėjo pasinaudoti žmonių atsakymais kaip įžanga į tolesnį pokalbį. Žmonės tai jaučia. Klausk tik tada, kai tikrai nori žinoti atsakymą. Jei klausi „kaip tu laikaisi“ tik tam, kad galėtum papasakoti, kaip puikiai laikaisi pats, tai nėra nuoširdu. Nenuoširdumą visi greitai pajunta“, – sako „Kamantinėjimų“ pašnekovas.
Jan-Jaapas In der Mauras pasakoja pats labai retai pradedantis konferenciją nuo prezentacijos arba nuo savęs pristatymo. „Dažniausiai lipu ant scenos, pasisveikinu ir užduodu žmonėms klausimą. Tuomet jie iš karto supranta, kad aš čia esu dėl jų, o ne dėl savęs“.
Turime pasijusti „viena gentimi“
Moderavimo meistras pabrėžia, kad žmonės nori ne tik klausytis, bet ir būti išgirsti. Todėl geras renginių vedėjas turi skatinti interaktyvumą.
„Žmonės pasikeitė iš informacijos ar įkvepiančio turinio vartotojų į bendrakūrėjus. Todėl turime ne tik suplanuoti, ką pasakysime, bet ir padaryti vietos žmonių atsakui į tai. Jei žmonės nėra patenkinti tuo, kur link suka pokalbis, turėtume į tai reaguoti ir keisti kryptį. Būtent to nori žmonės – būti įtraukti į pokalbį“, – aiškina renginių vedėjų guru.
Pasak jo, mūsų laikų problema – jog tapome pernelyg individualūs. Tai sukuria papildomą stresą. Todėl geras moderatorius turi padėti žmonėms pajusti bendrystę.
„Turime padėti žmonėms pasijusti viena gentimi. Visi į renginį ateina kaip individualios asmenybės, o moderatoriaus darbas – padėti visiems pajusti „ei, šiuo metu mes visi esame viena grupė, mes mylime vieni kitus ir padarysime tai kartu“. Tai daro geras moderatorius – jis kuria jausmą, kad priklausome grupei“, – sako Vilniuje lankęsis „Masters in Moderation“ įkūrėjas.