– Floristikos versle esate jau penkiolika metų, sakykite, kaip pasikeitė žmonių požiūris į gėles, jų įpročiai?
– Per tuos metus pastebėjau, kad žmonių įpročiai labai priklauso nuo gyvenamosios vietos, jų gyvenimo būdo. Taip pat labai svarbi vieta. Kadangi turiu dvi parduotuves – vieną senamiestyje, kitą užmiestyje, galiu pasakyti, kad centre gyvenantys žmonės greičiau priima naujoves, lengviau keičia įpročius, o gyvenantys užmiestyje – konservatyvūs, nelinkę keisti savo įpročių. Miesto gyventojai lengviau pasikliauna ekspertų patarimais, pasitiki floristo skoniu ir žiniomis, yra lankstūs – jiems įdomu edukuotis bei išgirsti mūsų siūlomas naujoves. Tuo tarpu užmiesčio klientai dažniausiai renkasi klasikinius puokščių ar gėlių sprendimus. Mados keičiasi ir po kurio laiko vėl grįžta tai, kas buvo anksčiau madinga. Pavyzdžiui, dabar vėl madinga 2000 metų stilistika ir puokštės, tik prie jų prisideda šiuolaikiniai akcentai. Šiais laikais floristikoje daugiau laisvės ir gerokai mažiau taisyklių, o šiuolaikinis klientas ieško drąsesnių sprendimų, nebijo profesionalaus floristo siūlomų eksperimentų.
– Kaip manote, kokią svarbą šiuolaikinio žmogaus gyvenime užima gėlės?
– Šiais laikais žmonės nori kiekvieną dieną džiaugtis šviežių gėlių puokšte ir nesvarbu ar tai būtų darbo vieta ar namai. Gėlės tapo mūsų kasdienybės dalimi, puošiančia mūsų namus – žaviu namų interjero akcentu. Jau nebėra požiūrio, kad gėlės dovanojamos tik ypatingomis progomis. Šiuolaikinis klientas puikiai supranta, kada ir kodėl perka gėles specializuotoje floristikos parduotuvėje, o kada prekybos centre. Žmonių skonis išlavintas, rafinuotas – dauguma mano klientų vertina kokybę, profesionalumą. Jie puikiai supranta, kad floristinis darbas yra savotiškas meno kūrinys. Žino, kad norint gauti unikalią gėlių puokštę ar kompoziciją, išskirtinę paslaugą ar tiesiog sužinoti daugiau apie naujienas, reikia kreiptis į profesionalą. Viena įdomesnių naujovių mūsų salone – gėlių prenumerata. Žmonės kas savaitę į namus ir biurus užsako šviežių gėlių arba mūsų kurtų išskirtinių kompozicijų. Viskas priklauso nuo poreikių bei progos: gėlės žmonėms yra svarbios, nes jos kuria emociją, stebina ir džiugina.
– Floristika tapo ne tik populiaria profesija, bet ir madingu hobiu. Daugelis šiandien mokosi tinkamai elgtis su gėlėmis, jas komponuoti. Kokių floristikos gudrybių jūs mokote savo mokymuose?
– Džiugina tai, kad Lietuvoje floristika įgauna vis didesnį pagreitį. Specialistų reikia ne tik gėlių salonams, bet ir praktiškai bet kuriai įmonei. Šiandien net vadovo asistentė turi mokėti ne tik paruošti kavą svečiui, bet ir parinkti tinkamas gėles svečių pasitikimui, kolegų gimtadieniams. Visuose svarbiuose renginiuose didžiulis dėmesys skiriamas dekoracijoms, kurioms naudojamos gėlės. Pasikeitė ne tik klientų, bet ir pačių floristų požiūris į šią profesiją. Šiandien floristika tikrai yra populiari ir tai ne tik profesija, bet ir hobis, kaip, tarkime, fotografija, kulinarija, tapyba. Šiuolaikinis žmogus moka su gėlėmis elgtis pagarbiai: žino kaip jas prižiūrėti, į kokią vazą pamerkti, kaip suderinti pagal sezoniškumą, spalvinę gamą ir t.t. Dažnai klientai ateina pasiteirauti pagrindinių gėlių priežiūros taisyklių, nes nori edukuotis, žinoti kur ir kokios gėlės labiausiai tinka, kaip ilgiau jas išlaikyti. Taip pat jau moka ir gėlių pavadinimus, jiems įdomu iš kur viena ar kita gėlė atvežta. Kalbant apie mokymus, floristikos kursuose susirenka skirtingų poreikių moterys – vienos nori išmokti floristikos subtilybių, o kitos galvoja apie sėkmingą floristikos verslą arba nori pagilinti jau turimas floristikos žinias. Floristikoje svarbiausiai suprasti, kad tai – kūryba, kuri nereikalauja griežtų taisyklių. Čia visada galima eksperimentuoti su skirtingais augalais, medžiagomis, spalvomis, formomis. Tos, kurios svajoja apie floristikos verslą, turi būti ne tik menininkės, kuriančios techniškai tvarkingas puokštes, bet ir turėti verslumo įgūdžių. Reikia nepamiršti, kad versle svarbu ne tik menas, bet ir pelnas. Lietuvoje daug dėmesio skiriama darbo kokybei, todėl daugelis užsienyje gyvenančių moterų atvyksta į mano kursus ir stengiasi iš jų išsinešti mano darbo kultūros pavyzdį – punktualumo, malonaus bendravimo su klientais įgūdžių.
– Papasakokite plačiau, kam skirti jūsų floristikos mokymai?
– Mokymai skirti visiems, kas nori pažinti darbą su gėlėmis ir floristikos verslo subtilybėmis. Aš neruošiu mokinių konkursams, čempionatams, aš noriu paruošti juos tikram kasdieniniam floristo gyvenimui. Mano tikslas – išmokyti sukurti kompoziciją, puokštę, kuri būtų techniškai tvarkinga, valdyti floristikos verslą, suprasti klientą, atskirti meninės raiškos kompoziciją nuo kasdieninės ir mokėti tinkamai ją pateikti. Mokymų programa sudaryta labai aiškiais etapais – pirmoje pakopoje žmogus ateina išmokti pagrindų, susipažįsta su augalais, tada, dažniausiai tęsia mokslus toliau ir renkasi kitas pakopas. Kitose kursų pakopose, jeigu pageidauja mokinys, jau į kūrybines ir technines užduotis įpinama floristikos verslo subtilybių. Programa sudaryta labai aiškiai – nuo idėjos sukūrimo iki jos įgyvendinimo. Mano, kaip mokytojos, užduotis ir tikslas, kiekvienam atėjusiam į mokymus padėti atrasti savitą kūrybos braižą ir darbo stilių. Aš visada kartoju mokiniams, kad verslą galima kurti, tačiau reikia labai atsargiai ir protingai paskirstyti savo stipriąsias savybes ir atrasti sferą, kurioje gali daugiausia padaryti.
– Ko moterys paprastai tikisi iš floristikos kursų?
– Dažniausiai jos tikisi įkvėpimo, taip pat nori pasitikrinti ar įsitikinti, kad tai jų sritis, nori atrasti ir išlaisvinti savo talentą, įgalinti stipriausias savo būdo ir charakterio savybes. Savo mokymuose stengiuosi pabrėžti jų stiprybes – pavyzdžiui, jeigu matau, kad žmogus yra labai meniškas, tai ir skatinu jį kurti, pabrėžti savo meninę pusę, jeigu žmogus yra labai verslus, patariu jam vystyti verslą. Dažnai būna, kad atėję į mokymus su viena idėja ar svajone, baigę kursus žmonės visiškai pakeičia savo tikslus. Maloniausia matyti, kai moterys sužydi kartu su gėlėmis, pradeda labiau pasitikėti savo jėgomis ir atranda savyje naujus talentus.
– Ar pabendravusi su žmogumi kelias dienas, galite pasakyti, ar jam duota floristo gyslelė?
– Kartais žmonės linkę labai save nuvertinti, tačiau, jeigu kažko tikrai nori, gali tai pasiekti. Kartais matau, kad kažkam nelabai sekasi ši veikla, bet jis labai stengiasi, kantriai lavina įgūdžius. Talentas – įgimtas, tačiau techninius įgūdžius tikrai galima išmokti, tai pat kaip ir estetikos pojūtį, jei tai nuolat lavini, ieškodamas įkvėpimo iš profesionalų.
Tikrai jau iš pirmųjų susitikimų galima pamatyti, kokios yra žmogaus stipriosios ir silpnosios pusės, tačiau viską galima išmokti. Svarbiausia noriu pasakyti, kad floristika yra tai, ko tikrai verta išmokti, net jeigu ir nepasirinksi šios specialybės, kaip savo profesijos. Todėl, kad floristika tai sritis, kuri visada pilna naujovių ir iššūkių. Ir jegu kažkam nepriimtina daryti gėlių puokštes ar kompozicijas, tuomet galima užsiimti fito dizainu, apželdinimu ar dekoratyviniais darbai. Floristika turi daug krypčių, kuriose kiekvienas gali atrasti save.
– Kas, jūsų akimis, yra geras floristas?
– Tas, kuris niekada nenustoja tobulėti ir domėtis naujovėmis. Geras floristas yra ne tik kūrėjas, kuris užsidaręs kuria puokštes. Geras floristas yra ir geras komunikatorius, gebantis pažinti savo klientus ir rinką. Geras floristas turi estetikos pojūtį, išmano interjero subtilybes. Floristas turi išmanyti viską – ne tik sukurti puokštę, padaryti originalią kompoziciją, bet ir ją pritaikyti skirtingoms progoms, priderinti įvairiuose interjeruose, išmanyti gėlių filosofiją. Šiandien dažnai floristas ne tik menininkas kūrėjas, bet ir nuosavo verslo savininkas, kuris gali ir moka labai greitai persiorientuoti ir suprasti bei valdyti bet kokią darbinę situaciją.
– Kokių tikslų ir ambicijų dar turite?
– Labai džiaugiuosi, kad galiu dalintis žiniomis ir patirtimi su nauja floristų karta.
Šiuo metu didžiausias mano tikslas – edukuoti juos apie šiuolaikines floristikos subtilybes. Labai noriu, kad mano mokymai taptų floristikos istorijos dalimi. Šiandien jau galiu didžiuotis tam tikrais pasiekimais šioje srityje. Taip pat, kaip ir daugelio verslininkų, mano pagrindinis tikslas yra pelningas verslas ir laimingi darbuotojai, į darbą ateinantys su šypsena. Manau, kad man jau pavyko šito pasiekti. Taip pat pavyko pasiekti ir dar vieno svarbaus žingsnio – kad mano verslą galėtų valdyti mano komanda ir be manęs. Tai buvo viena iš mano svajonių, kuri iš dalies jau išsipildė. Šiandien jau galiu ramiai išvažiuoti atostogų ir būsiu rami, kad mano verslas ir be manęs veiks. O kitas svajones aš pasiliksiu sau (šypsosi).