Tu man kažkur matyta. Kaunietei neįmanoma suskaičiuoti, kiek kartų ji girdėjo šiuos žodžius. Ne tik dėl savo veido bruožų, pakylėjančių ją aukščiau paprastų mirtingųjų. Labiausiai dėl to, kad jos veidas yra matomas visur: lauko reklamose, interneto parduotuvėse, prabangos prekių mados klipuose ir pasaulio žurnalų viršeliuose.
Kad geriau įsivaizduotume, kaip dažnai matoma E.Vilkevičiūtė, galima paskaičiuoti: per praėjusius dvylika mėnesių ji buvo „Mango“, „Massimo Dutty“ ir „Zara“ kampanijų veidas. Ji fotografavosi daugiau nei dvylikos žurnalų „Vogue“, „Numero“, „V Magazine“ ir kitų puslapiams.
Vien praėjusią vasarą E.Vilkevičūtė puošė trijų žurnalų viršelius: „Elle“ Prancūzijoje, „Vogue“ Graikijoje ir „S Moda“, einančio kartu su Ispanijos leidiniu „El Pais“. Pastarasis skyrė kelis puslapius išsiaiškinti E.Vilkevičiūtės sėkmės fenomeną ir straipsnį pavadino klausimu: „Kaip supermodelis Edita Vilkevičiūtė sugeba nuo 2006-ųjų klestėti mados pasaulyje neturėdama paskyros jokiame socialiniame tinkle?“
Retai rasi manekenę, kurios veidas matomas visur, bet jos pavardę už jos tėvynės ribų žino tik mados žinovai. E.Vilkevičiūtei 33-eji, ji sukasi mados pasaulyje nuo penkiolikos, bet neturi „Instagram“ paskyros, nesireiškia jokiuose socialiniuose tinkluose, retai duoda interviu, o į fotoagentūrų paiešką įvedus Vilkevičiūtės pavardę pasirodo vos kelios nuotraukos iš darbo vakarėlių. Nieko intriguojančio.
Nepaisant to, garsi svetainė models.com įtraukė lietuvę į išskirtinį 100 modelių pasaulio ikonų sąrašą. Svarbiausiame podiumus aptarinėjančiame interneto forume „The Fashion Spot“ pokalbių srautas apie E.Vilkevičiūtės karjerą siekia 583 puslapius.
Jei paklausi E.Vilkevičiūtės, kokia jos paslaptis tiek laiko išsilaikyti trapiame mados pasaulyje, ji atsako glaustai: „Būk savimi, jausk žemę po kojomis ir nepamiršk savo šaknų.“
Kiti apie jos sėkmę gali pasakyti daugiau.
„Edita tapo nuolatiniu mados veidu, jai netaikomi jokio prekės ženklo vidiniai kodai. Ji atpažįstama žmonėms, kurie jos vardo gali nežinoti, bet jos veidas – savas, – teigė atstovai iš „Mango“ prekės ženklo, su kuriuo lietuvė dirba daugiau nei penkerius metus. – Ji atspindi tam tikrą paradoksą: spinduliuoja normalumu kaip paprasta moteris gatvėje, nors iš tiesų ji įkūnija nepaprastai tauraus grožio kanonus.“
Edita priklauso manekenių kartai, kurios XXI amžiaus pradžioje pakeitė Claudią Schiffer (52 m.), Naomi Campbell (52 m.), Cindy Crawford (56 m.) ir kitus supermodelius.
Nauji veidai iš Rytų Europos, kaip estė Carmen Kass (44 m.) ar lenkė Jac Jagaciak (28 m.), buvo kitokie: per vidurį tarp tobulybės ir natūralumo.
Svarbiausia, kad jos buvo paprastos manekenės, ne garsenybės, ne nuomonės formuotojos.
„Tačiau per du dešimtmečius šis verslas visiškai pasikeitė, – žurnalui „S Moda“ sakė E.Vilkevičiūtė, o pokyčių priežastis aiškino skaitmeninio pasaulio atsiradimu. – Viskas keičiasi per greitai, viskas staigiai virsta prekėmis, o mada pasiekiama ranka. Ją mato daug didesnė, daug įvairesnė auditorija, o tai reiškia, kad mados veikėjai taip pat turi būti lengviau pasiekiami.“
Tačiau ji nusprendė nesinaudoti socialiniais tinklais, nors šiais laikais daugybė prekės ženklų prieš pasirašydami sutartis su modeliais patikrina, kiek jos turi sekėjų.
„Instagram“ padėjo kai kurių garsiausių modelių uždarbiams priartėti prie turtingiausių pasaulio garsenybių.
Apie E.Vilkevičiūtės gyvenimą nėra daug ir plačiai žinoma. Kai ji ištekėjo už aktoriaus ir prodiuserio Björno Frederico Gerlingo, fotografo Mario Testino darytos nuotraukos pasirodė skaitmeninėje „Vogue“ versijoje be išsamaus pasakojimo ir komentarų.
Lietuvės ir išvaizdaus mados srityje dirbančio B.F.Gerlingo vestuvės vyko 2017-ųjų vasarą Montalčino mieste Toskanoje (Italija).
Tarp svečių iš Lietuvos buvo dizaineris Juozas Statkevičius, modeliai Giedrė Dukauskaitė ir Asta Valentaitė. Su išrinktuoju E.Vilkevičiūtė dar prieš vestuves lankėsi Lietuvoje ir neišvengė fotografų objektyvų.
Bet Edita specialiai neskelbia savo povestuvinio gyvenimo detalių gerbėjams. Jos baseiną ir namų Ibisos saloje (Ispanija) kiemą buvo galima pamatyti tik todėl, kad pernai lietuvė čia fotografavosi „Zara Home“ maudymosi kostiumėlių katalogui.
Tuomet ji šiek tiek pravėrė savo namų duris ir papasakojo apie tai, ką mėgsta veikti grįžusi į Ibisą.
„Man patinka dieną pradėti pasivaikščiojimu aplink namus. Rytas yra mano mėgstamiausias metas. Tai tarsi meditacija! – sakė E.Vilkevičiūtė. – Patinka vėlyvus pusryčius valgyti po gražiausiu senu figmedžiu prie virtuvės, o tada visą dieną praleisti prie baseino. Prieš saulėlydį mėgstu skaityti knygą tarp pušų, kur kartais net užmiegu.“
Edita publikai – tarsi mergina iš gretimo kiemo, tikrai matyta. Bet tiems, kurie ją pažįsta, ji yra modelio pavyzdys.
„Per kiekvieną sesiją ji visiškai atsiduoda darbui. Nuo pat jos karjeros pradžios klientų atsiliepimai – neįtikėtini. Ar tai būtų garsus vardas, pavyzdžiui, „Vogue Paris“, ar meniškesnis nišinis žurnalas, pavyzdžiui, „Holiday“, – komentavo Jose Duranas, vadovaujantis Ispanijos modelių agentūrai „Viva Models“, kuri nuo pradžių dirbo su E.Vilkevičiūte.
Manekenė persikėlė į Barseloną iš Kauno būdama vos septyniolikos, praėjus keliems mėnesiams po pirmosios sutarties pasirašymo. Jos debiutas sukėlė furorą. Nei ji išmanė mados verslo vingrybes, nei turėjo ryšių, bet iš karto pradėjo demonstruoti „Miu Miu“, „Lanvin“, „Dries van Noten“ ir „Chanel“ kolekcijas. Su pastarąja E.Vilkevičiūtė nenustojo dirbusi penkiolika metų.
„Tarp mano brangiausių prisiminimų – darbas su Karlu Lagerfeldu (1933–2019). Taip pat su Nicolas Ghersquiere’u (51 m.), kai jis dirbo „Balenciaga“, – sakė E.Vilkevičiūtė.
Dirbdama ji gali atrodyti be galo įvairi. 2014-aisiais lietuvė oficialiai tapo „Chanel“ mūza, kai filme įkūnijo Coco Chanel (1883–1971), bet sykiu ji fotografavosi kultiniam meniniam žurnalui „032c“ ir tapo greitosios mados parduotuvių „H & M“ rudens kolekcijos veidu.
Trys svarbūs darbai, bet jie atrodė nesuderinami. Gal dabar įprasta garsiems modeliams pozuoti greitosios mados tinklų reklamose, bet prieš aštuonerius metus toks sprendimas buvo rizikingas. Beveik toks pat rizikingas kaip sprendimas likti anonimiškai ir negarsinti savo vardo skandalais ir per socialinius tinklus.
„Per daug vertinu privatumą. Man pavyko išvengti dėmesio, bent jau kol kas“, – sakė E.Vilkevičiūtė.
Lietuvė drąsi. Nuo karjeros pradžios ji nebijojo balansuoti tarp aukštosios ir populiariosios mados. Ankstyvaisiais karjeros metais ji vienodai entuziastingai demonstravo tiek N.Ghesquiere’o „Balenciaga“ kolekcijos kūrinį, tiek paprastą gėlėtą ispaniško prekės ženklo „Trucco“ suknelę.
Jos gerbėjai tiki, kad lietuvei taip sekėsi karjera dėl sugebėjimo susitapatinti su ženklais, su kuriais ji dirbo. E.Vilkevičiūtė atrodo rafinuota, kai fotografuojasi „Chanel“. Viliojanti, kai dirba „Victoria’s Secret“. Natūrali, kai atstovauja „Calvin Klein“, ir avangardinė, jei tai „Viktor & Rolf“.
„Priešais fotoobjektyvus ji – žvėris. Ji yra stebuklinga“, – sakė E.Vilkevičiūtės agentas.
„Metams bėgant išsitrynė ribos tarp išskirtinės ir komercinės mados.
Fotografijos ir stiliaus garsenybės, anksčiau dirbusios tiktai su aukštosios mados namais, nebeatsisako dirbti su pradedančiaisiais kūrėjais“, – sakė E.Vilkevičiūtė.
Pagal „Forbes“ žurnalo kasmetį reitingą E.Vilkevičiūtė 2015-aisiais pateko tarp 15 daugiausia uždirbusių modelių pasaulyje. Čia ji laikėsi ketverius metus iš eilės.
Tačiau kitaip nei jos kolegės tame sąraše Kendall Jenner (26 m.), Gisele Bundchen (42 m.) ar Irina Shayk (36 m.), lietuvė išliko nežinoma plačiajai visuomenei. Pažįstamas veidas, bet masėms nežinoma pavardė.
„Aš nuo pat pradžių nusprendžiau neiti į tą aplinką ir nemanau, kad dabar vertėtų tai keisti. Jausčiausi nelabai kaip“, – prisipažino E.Vilkevičiūtė.
Parengė Rita Stankevičiūtė