Padangių asas Jurgis Kairys: „Didžiausia mano pergalė – tai, kad esu iki šiol gyvas“

2021 m. birželio 20 d. 18:33
Jurgio Kairio (69 m.) lėktuvo viražų ir triukų senokai nebuvo matyti Lietuvos padangėje, tačiau akrobatinio skraidymo meistras sportinės karjeros tikrai nebaigė. Per pandemiją lakūnas daugiau laiko skyrė žemiškiems rūpesčiams – šeimos namą iškeitė į gerokai mažesnį būstą. Užaugus abiem sūnums senieji namai tėvams tapo per dideli. Kokių dar sumanymų ketina imtis padangių asas?
Daugiau nuotraukų (3)
Europos ir pasaulio akrobatinio skraidymo čempiono J.Kairio iki pandemijos Lietuvoje beveik nebuvo matyti, jis retas svečias buvo ir šeimos namuose Vilniuje. Akrobatinius pasirodymus atliekantį lietuvį pilotą būdavo galima išvysti kitose šalyse.
Padangių šou grafikas buvo intensyvus iki pasaulį užklumpant koronaviruso pandemijai. Dar 2020 metų sausį pilotų grupės „Oro banditai“, kuriai priklauso J.Kairys, pasirodymai buvo surengti Saudo Arabijoje. Kelis nedidelius šou J.Kairys atliko Latvijoje, o netrukus buvo paskelbtas karantinas.
„Lietuvoje nesistengiau rengti pasirodymų, nes norėjau gyventi ramiau“, – patikino lakūnas, neseniai atšventęs 69-ąjį gimtadienį.
Susidaro įspūdis, kad lakūno amžius neturi didelės reikšmės sportinei karjerai. Akrobatinio skraidymo meistras patikino, kad tokius dalykus diktuoja savijauta, sveikata, galimybės.
„Šįmet pavasarį vėl pradėjau skraidyti ir tikrai matau, kad niekas man netrukdo, – geriausiai jaučiuosi piloto kabinoje. Perkrovos, krūviai, kurie atsiranda skrendant lėktuvu, man labai malonūs, kaip prigimtiniai. Profesinis lygis, skrydžio kokybė ir sudėtingumas tikrai nekrinta“, – pažymėjo J.Kairys.
Pirmąjį vasaros sekmadienį piloto surengta treniruotė Paluknio aerodrome net sulaukė didžiulio žiūrovų susidomėjimo – vakarop vykdami keliu Druskininkai–Vilnius automobiliai stojo pakelėje ir žmonės žiūrėjo senokai matyto akrobatinio skraidymo meistro lėktuvo triukus.
„Tai tikrai nebuvo šou, o tik treniruotė. Buvo malonu, kad Paluknio aeroklubo žmonės matė, ką aš ten darau, nes anksčiau nesu treniravęsis tame aerodrome“, – patikino pilotas.
Namas buvo per didelis
Kai užklupo pandemija, gyvenimas beveik sustojo.
J.Kairys tuo metu kaip tik rado laiko susitvarkyti svarbius buities reikalus, kuriems jo stigo dėl dažnų skrydžių.
Namas atrodė per didelis, vaikai užaugę. Vyras jau senokai norėjo keisti būstą, bet tam palankios aplinkybės susiklostė tik per karantiną.
Tad Jurgis per pandemiją turėjo veiklos, tik kitokios: „Yra kuo užsiimti, yra daug kitokių rūpesčių.“
Jurgis su žmona Birute ir dviem sūnumis nemažai metų gyveno nuosavame name šurmulingame miesto kvartale, dabar tėvai persikėlė į mažesnį namą ramioje vietoje.
„Gyvenant jau be vaikų mums su žmona reikėjo pokyčių, kad būtų patogiau. Reikėjo ramumo.
Anksčiau, kol augo vaikai, reikėjo gyventi tokioje vietoje, kuri būtų ir saugi, ir viskas arti“, – pasakojo lakūnas.
Piloto žmona jau nedirba anglų kalbos mokytoja mokykloje, todėl nebeliko poreikio gyventi arčiau miesto centro. Vasaras Birutė taip pat mėgsta leisti ne sostinėje, o Nidoje, kur gali mėgautis išsiilgta ramybe.
Per savo aktyvios karjeros metus J.Kairys neturėjo galimybės įsirengti angaro savo lėktuvams.
Dabar jis svarsto, kad norėtų tokį statinį turėti.
„Aviacijoje absoliuti netvarka, todėl angaro neturiu iki šiol. Manau, kad kitas etapas būtų angaro paieškos, nes jo labai reikia.
Sūnūs pasirinko kitą kelią
Nors J.Kairys savo gyvenimą paskyrė aviacijai, sūnūs tokio kelio nepasirinko. Garsus lakūnas niekada ir nenorėjo rengti aviacijoje sau įpėdinių. Tėvas neįkalbinėjo atžalų, leido jiems laisvai rinktis tai, ko jie nori.
„Kai žmonės į tai pasuka, jiems gali nepasisekti – būna prarastas laikas, galimybės, likimai. Jie turi patys apsispręsti. Sūnūs baigė mokslus, užaugo tvarkingais žmonėmis – aš džiaugiuosi“, – teigė J.Kairys.
Lakūnas su žmona – seneliai, turi vieną anūką. „Gal jis galėtų būti lakūnu? Jam ketveri metai – energingas, didvyrių amžiaus“, – šypsodamasis pasakojo Jurgis.
Akrobatinio skraidymo meistrui sunku vienareikšmiškai atsakyti, kur jaučiasi laimingesnis – stovėdamas ant žemės ar būdamas padangėje. Lakūnas negali perskirti abiejų stichijų, juk jei esi laimingas, esi laimingas ir žemėje, ir padangėse, nes tai – vienas gyvenimas.
„Kuo būsi atitrūkęs nuo žemės – angeliukas ar žvirblis, erelį pavaidinsi? Būna žmonių, kurie taip bando elgtis, bet tai atrodo nenatūraliai, nežmoniškai. Yra angeliukų, kurie paskraido ir išnyksta amžinybėje“, – užsiminė Jurgis.
Lakūnas per savo karjerą patyrė ne vieną avarinį nusileidimą, įvairių pavojingų situacijų. Joms sėkmingai pasibaigus J.Kairys incidentus analizavo, vertino, tad niekada netikėjo aukštesnėmis jėgomis. Bet Jurgis nesakytų, kad žmogus prie visko pripranta.
Patyrė katastrofą
2014 metų rugsėjo mėnesį J.Kairys su lėktuvu Su-26 patyrė katastrofą Egėjo jūroje.
Lakūnas skrido į Atėnus, kur turėjo dalyvauti varžybose. Staiga sugedus orlaivio varikliui ir pradėjus lėktuvui kristi J.Kairys gelbėdamasis iššoko į jūrą parašiutu. Vandenyje praleido 2 val. 40 min., kol jį iškėlė gelbėtojai.
„Kažkas yra pasakęs, jog didžiausia mano pergalė – tai, kad esu iki šiol gyvas po visų atsitikimų, kai sugedo technika arba ji ko nors neatlaikė.
Juk Sovietų Sąjungos rinktinės laikais buvo savotiška loterija, kuris kitas lakūnas užsimuš.
Per gyvenimą mačiau nemažai ekstremalių situacijų – viena jų, kai kažkada skridau kuriamu nauju lėktuvu ir pakeliui baigėsi degalai, nes jų sistema nebuvo iki galo išbandyta. Verčiausi į akivarą. Gerai, kad lėktuvas atsistojo ant „nosies“, ne ant „nugaros“. Kokį pusmetį įsivaizdavau, kad prigersiu.
O 2014-aisiais šokdamas į jūrą apmąsčiau, kaip išlikti gyvam, kokias turiu sąlygas, ką galiu padaryti tokioje situacijoje, kai variklis sustojo. Pasigirdo metalo garsai, ir sustojo virš vandens. Na, ir ką, likau gyvas. Buvo aštresnių įvykių nei Egėjo jūroje, bet nenorėdavau gąsdinti šeimos, artimųjų ir pasakoti apie incidentus“, – prisipažino J.Kairys.
Itin katalikiškoje Lenkijoje lietuvio vis dar klausiama, ar atlikdamas sudėtingus triukus lėktuvu tiki Dievą. Lipdamas į orlaivio kabiną lakūnas nesižegnoja, nesimeldžia, nes pirmiausia pasitiki technika, profesionalumu, didele patirtimi.
„Man daug svarbiau žinoti lėktuvo ypatumus, jo konstrukcijos patikimumą, koks varžtas kiek išlaikys ar ką reikėtų patikrinti, o ne klausimas apie Dievą“, – šyptelėjo lakūnas.
J.Kairys žino, kad sudėtingoje situacijoje nebūtų kaip pasišaukti pagalbos, todėl gelbėtų tik racionalumas.
„Stengiuosi būti realybėje, turėti novatoriškų sumanymų. Skraidydamas dar vis atrandu ką nors įdomaus.
Mane tikrai labai veža patys skraidymai, kelionės, pasaulio matymas, tikri draugai įvairiose šalyse, išvykų į įdomius aviacijos šou planavimas“, – sakė pašnekovas.
J.Kairys jau žino kitų metų kelionių grafiką – per Velykas lietuvis turėtų rodyti aviacijos šou Naujojoje Zelandijoje, po to Australijoje. Vėliau jo laukiama Švedijoje, Lenkijoje, Latvijoje, Estijoje.
„Smagu lankytis netolimose šalyse, nes jaučiu šiltą žmonių artumą, supratimą, draugiškumą. Bet niekur neturiu sienų – visur esu kviečiamas, laukiamas, galiu drąsiai sakyti – mylimas, gerbiamas už tai, kad niekada nieko nesu nuvylęs. Aš pats vertinu tai, tad negaliu kitų nuvilti ir padarysiu tai, kas tikrai yra geriausia“, – patikino J.Kairys.
Jurgis Kairys^InstantNamas
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.