This site uses cookies to ensure that we deliver you the best user experience. By continuing to browse the site you are agreeing to our use of cookies. For more information please see our COOKIE POLICY.

Viktoro Cojaus gyvybę nusinešusios kraupios avarijos detalės ir po 30 metų kupinos mįslių

 V.Cojaus atminimas gyvas nepaisant laiko.
 V.Cojaus atminimas gyvas nepaisant laiko.
 V.Cojaus atminimas gyvas nepaisant laiko.
 V.Cojaus atminimas gyvas nepaisant laiko.
 V.Cojaus atminimas gyvas nepaisant laiko.
 V.Cojaus muzika tapo Baltarusijos kovos už laisvę simboliu.
 V.Cojaus muzika tapo Baltarusijos kovos už laisvę simboliu.
 V.Cojaus muzika tapo Baltarusijos kovos už laisvę simboliu.
 V.Cojaus muzika tapo Baltarusijos kovos už laisvę simboliu.
 V.Cojaus muzika tapo Baltarusijos kovos už laisvę simboliu.

Lygiai prieš 30 metų Latvijoje, kelio Sluoka – Talsai 35 kilometre netoli Ķesterciemo kaimo įvyko kraupi avarija. Staigiame posūkyje nesuvaldytas tamsiai mėlynas „Moskvič“ rėžėsi į autobusą. „Moskvič“ vairuotojas žuvo vietoje. Tai buvo vos 28-rių sulaukęs roko muzikantas, perestroikos laikų Rusijos muzikos žvaigždė Viktoras Cojus.

Paskutinė V.Cojaus kartu su savo grupe „Kino“ sugrota daina buvo „Choču peremen“ („Noriu permainų“). Būtent ši daina jau dešimtį metų yra tapusi Baltarusijos pasipriešinimo Aliaksandro Lukašenkos režimui simboliu ir savotišku himnu. Ji skamba ir dabartiniuose šalies gyventojų protestuose prieš valdžios terorą.

Lėkė staigiu posūkiu

Triukšmingai atgrojęs „Kino“ koncertą Maskvos Lužnikų sporto arenoje 1990 m. birželio 24 d. V.Cojus išvyko į Latvijos kurortinį Plienciemio miestelį, kur kartu su gitaristu Jurijumi Kasparianu planavo dirbti prie naujo albumo.

Rugpjūčio 13-ąją demonstracinis įrašas buvo baigtas. Kitą dieną J.Kasparianas jį išsivežė į Leningradą, o V.Cojus nusprendė pasilikti kurorte kartu su mylimąja Natalija Razgolova ir sūnumi. Rugpjūčio 15 d. rytą jis išvyko pažvejoti miško ežere.

Pažvejojęs penkias valandas, 11 val. ryto muzikantas nusprendė, kad metas grįžti.

Jo tamsiai mėlynas „Moskvič-2141“ su baltu autobusu „Ikarus-250“ susidūrė 11 val. 28 min. staigiame posūkyje kelio Sluoka – Talsai 35 kilometre.

„Mes su žmona buvome šalia kelio prie savo namų, kai pro mus pralėkė naujutėlis „Moskvič“, greitis buvo didžiulis. Aš žmonai sakau, kad šitas, ko gero, posūkio neišvairuos. Labai staigus posūkis ant tiltelio. Ten Teitupės upė. Buvo toks garsas – kaip patrankos šūvis. Mes pažiūrėjom į kelią: ta mašina buvo asfalto viduryje, o naujas „Ikarus“ – upėje kairėje pusėje. Kai mes priėjom, vairuotojas jau buvo miręs“, – pasakojo vienas iš liudininkų.

Kasmet atveža gėlių

11 val. 30 min. netoli esančio namo šeimininkė savo anūkui liepė iškviesti greitąją pagalbą. Kai į įvykio vietą atvyko medikai ir policija, paaiškėjo, kad vairuotojas Janis Fibikas varė tuščią autobusą į bazę iš oro uosto, į kurį prieš tai nuvežė turistus.

Interviu žurnalistams J.Fibikas pasakojo, kad ruošėsi vakare minėti savo 20-ąsias vestuvių metines. Jis staigiai suko į dešinę, bandydamas išvengti avarijos, autobusas išlėkė į upę, o V.Cojaus automobilį nusviedė 22 metrus atgal.

„Durys neatsidarė, aš mačiau, kad guli žmogus. Priėjau, matau kraują – galva praskelta. Nubėgau skambinti. Greitoji atvažiavo greitai – per 5 minutes. Jie konstatavo šonkaulių lūžius, galva buvo perskelta“, – apie įvykius pasakojo J.Fibikas.

Vyras nežinojo, kad už „Moskvič“ vairo sėdėjo žvaigždė. Nuo to laiko jis kasmet atvažiuoja į avarijos vietą ir padeda gėlių.

„Aš stengiuosi nebendrauti su žurnalistais. Suprantu, televizijai reikalingi reitingai, pinigai. O man tai yra košmaras. Aš kiekvieną kartą su siaubu laukiu šios datos, kuri pakeitė mano gyvenimą“, – pasakojo jis viename interviu.

V.Cojaus automobilio padėtis ir variklio nuolaužų išsimėtymo spindulys leido nustatyti, kad muzikantas važiavo ne mažesniu kaip 100 km/h greičiu. Sveika liko tik galinė salono dalis, rida sustojo ties 3400 km. „Moskvič“ stabdymo pėdsakų staigiame posūkyje kelių pareigūnai nerado.

Protektorių pėdsakas rodė, kad paskutinius 233,6 metro, apie septynias sekundes, V.Cojus važiavo dešiniaja kelio dalimi. Priekinis autobuso bamperis per „Moskvič“ kapotą pralėkė į automobilio saloną, vairas buvo sulenktas. Automobilis buvo visiškai sumaitotas, viena iš padangų niekada taip ir nebuvo rasta.

Oficialiose tyrimo išvadose nurodyta, kad vairuotojas užmigo prie vairo, galimai dėl nuovargio. Alkoholio bent 48 valandas iki mirties muzikantas nebuvo vartojęs.

Mirties nenuslėpė

Apie muzikanto mirtį pirmoji pranešė radijo stotis „Majak“. Iš šio pranešimo apie įvykį sužinojo jo tėvai. Skirtingai nuo Vladimiro Vysockio ir Aleksandro Bašalčevo mirčių, V.Cojaus mirties buvo nuspręsta nenutylėti.

„Sveiki, draugai. Liūdna žinia šiandien pasiekė iš Latvijos, kur automobilio avarijoje žuvo žinomas roko muzikantas, populiarios grupės „Kino“ įkūrėjas Viktoras Cojus. Įvykio detalės tikslinamos. Katastrofos vietoje dirba Latvijos SSR VRM tyrėjų grupė“, – sovietinės televizijos eteryje per vakarinę programą „Vremia“ skaitė diktorius.

Po V.Cojaus mirties buvo pranešta apie neva 30 proc. išaugusį savižudybių skaičių. Gerbėjų buvo prašoma nepasiduoti masinei isterijai, apėmusiai Leningradą.

Prie Bogoslovskio kapinių vartų norintiems atsisveikinti su V.Cojumi buvo įkurta stovykla. Jis buvo palaidotas rugpjūčio 19 d. uždarame karste. Neoficialiais duomenimis, jo kapą tą dieną aplankė 30 tūkst. žmonių.

Albumą, kurio įrašinėjimu V.Cojus užsiėmė Latvijoje, muzikantai užbaigė kurti be jo, kaip pagrindą paimdami demonstracinį įrašą, kuris leido išsaugoti grupės lyderio balsą.

Paskutinio „Kino“ albumo premjera įvyko 1991 m. sausį, po to grupė oficialiai baigė egzistavimą.