Nekeistų į nieką kitą
Vilnietė Ugnė su dviračiu praktiškai nesiskiria. Kaip ji sako: priežasčių tam – ne viena. Pirmiausia – spūstys mieste, kurias nesunkiai galima aplenkti dviračiu ir taip sutaupyti laiko. Kelionės dviračiu, anot merginos, puikiai tinka ir tuomet, kai trūksta laiko sportuoti.
„Rytais mynimas dviračiu – puiki priemonė išsibudinti, o vakarais – pailsėti ir pasisemti jėgų. Dėl šio pomėgio susipažinau su begale nuostabių žmonių – bent jau Vilniuje vyksta nemokamos kalnų dviračių treniruotės, aktyvius, dviračiams neabejingus, žmones prisijungti kviečia įvairios organizacijos.
Man asmeniškai dviračio mynimas yra ne tik sportas, bet ir atsipalaidavimo būdas. Patinka išvykti į tolesnes, kartais net keletą dienų trunkančias, keliones, aplankyti dar nematytas vietoves, pabūti gamtoje ir išbandyti savo jėgas, ugdyti ištvermę“, – pasakojo Ugnė.
Ilgiausias maršrutas, kurį iki šiol įveikė mergina, 8 dienas trukęs žygis iš Vilniaus į Karklę „Dviem ratais į Žemaitiją“. Žygio dalyviai kasryt gaudavo žemėlapį su pažymėtomis lankytinomis vietomis ir galutine stovyklaviete, tad maršrutus dėliojosi ir ką pamatyti sprendė patys.
Keliaujant svarbios visos detalės
Dviračiais, jų dalimis ir aksesuarais prekiaujančios parduotuvės Bikko.lt vadybininkas Andrius Astrauskas paaiškino, jog ieškantieji universalaus, sykiu patogaus dviračio, pritaikyto ilgoms kelionėms, tačiau puikiai tinkančio ir mieste, dažniausiai renkasi turistinius (ATB, angl. „All Terrain Bicycle“) dviračius.
Dėl dviračio formos ant jo itin patogu sėdėti (beveik vertikalioje padėtyje), taigi, ir nuvažiuoti daugybę kilometrų, nepervargstant.
Patogu ir tai, jog turistiniai dviračiai parduodami su visa reikalinga įranga: purvasaugiais, dinama, apšvietimu, grandinės apsauga, atramine kojele, minkštu balneliu, bagažine, amortizuojančia šake, klasikinės lenktos formos vairu, galine bagažine.
Papildomai galima montuoti ir priekinę bagažinę, kas ypač patogu, jei kartu vežatės kelioninių krepšių, miegmaišį, palapinę ar kitą reikalingą įrangą. Krepšiai ant priekinės ir galinės bagažinės įprastai montuojami specialiais tvirtinimo elementais. Dar vienas patogus atributas – neperšlampamas maišas, tinkamas gabenti miegmaišį ar drabužius.
Svarbiausia, anot pašnekovo, kad dviračio krepšiai tvirtai ir saugiai laikytųsi, būtų paprasta juos uždėti ar nuimti, be didesnio vargo įdėti ar išimti reikalingą daiktą.
Kelionėje įvairiausiems daiktams susidėti pravers ne tik kelioniniai krepšiai. Jei norisi su savimi pasiimti atsarginę kamerą, mobilųjį telefoną ar atsarginių įrankių komplektą – tam puikiai tiks nedidelė dėtuvė po balneliu arba trikampė dėtuvė.
Turistiniai dviračiai išskirtiniai tuo, kad komplektuojami su dinama, skirta dviračio priekiniam ir galiniam žibintui reikalingai elektros energijai gaminti, kas suteikia papildomo saugumo keliaujant, ypač nepalankiomis oro sąlygomis ar tamsiuoju paros metu.
Kaip paaiškino A.Astrauskas, turistiniai dviračiai patogūs naudoti ne tik kelionėse, bet ir kasdieną.
Važinėjant mieste net nebūtina nuimti maždaug kilogramą sveriančių bagažinių, mat toks svoris neturi įtakos važiavimui, o bagažinės pravers pirkiniams ar daiktams susidėti.
„Daugelis turistinį dviratį naudoja keliauti mieste, neretai nė neįsivaizduodami, kad su tuo pačiu dviračiu gali per dieną nukeliauti ne vieną šimtą kilometrų. Turistinis dviratis skirtas ne sportuoti, bet patogiai judėti mieste, užmiestyje, minti žvyrkeliu ar prastesniais keliais“, – komentavo pašnekovas.
Būtina apsispręsti, ko išties reikia
Kalbėdamas apie priedų ir aksesuarų svarbą, specialistas pabrėžė apšvietimą (priekinius, šoninius ir galinius žibintus): šie turėtų būti kuo kokybiškesni, ypač jei mynimo greitis didelis.
„Svarbiausia kliūtį, kad ir kokia ji būtų, pamatyti kuo anksčiau, spėti be streso sureaguoti ir sustoti, pasukti vairą ar kliūtį apvažiuoti. Kuo greičiau važiuojama, tuo galingesnių ir ryškesnių žibintų reikia.
Kiti priedai: dviračio kompiuteris, gertuvė ir pan. – kiekvienas turi savo paskirtį, tad svarbu apsispręsti, ar jo reikia. Pavyzdžiui, gertuvė rekomenduojama visuomet, taigi, jums prireiks gertuvės laikiklio. Dviračio kompiuteris taip pat suteiks papildomos informacijos: parodys greitį, nuvažiuotą atstumą, laiką, kitą su kelione susijusią informaciją“, – kalbėjo A.Astrauskas.
Kelionėje tikrai pravers mobiliojo telefono laikiklis, kad saugiai pritvirtintumėte įrenginį, kitos įrangos laikikliai, kelioninė pompa, kurią patogu vežtis į tolimiausias keliones. Patariama įsigyti dėtuvę, kurioje tilptų pagrindiniais įrankiai, kurių galėtų prireikti kelyje: šešiakampiai raktai, veržliaraktis, atsarginė kamera, specialus sandariklis padangoms.
Sėdant ant dviračio privalu nepamiršti šalmo, akinių, pravers dviratininkams skirta apranga ir batai, skirti patogiai minti pedalus.
Anot pašnekovo, nusprendus retkarčiais pasivažinėti po kitus miestus, puikiai tiktų sulankstomas miesto dviratis. Jis puikiai telpa dviračio bagažinėje, užima nedaug vietos namuose, sykiu ši transporto priemonė patogi judėti po miestą.
Jei planuojate keliauti tik kalvotomis vietovėmis, siaurais, vingiuotais miško takais, verta pagalvoti apie kalnų dviratį. Šie dviračiai nėra tokie greiti kaip turistiniai, tačiau saugūs keliaujant prasčiausiomis sąlygomis.
Kalnų dviračiai tiks ir kelionėms mieste, tačiau greitai judėti miesto gatvėmis ar dviračių takais trukdys itin storos ir karpuotos kalnų dviračio padangos bei sunkus ir stambus rėmas.
A.Astrauskas prisiminė atvejį, kuomet dviračių entuziastus turistinius dviračius ruošė itin tolimai kelionei: jie buvo skraidinami į Pietų Ameriką, ten grupė dviratininkų keliavo tūkstančius kilometrų, galiausiai, dviračiai parskraidinti atgal į Lietuvą. Tokiai sudėtingai kelionei reikia ypatingo pasiruošimo: ne tik pasirūpinti įvairiais priedais, kurių gali prireikti už tūkstančių kilometrų, bet ir paties dviračio būkle.
Beje, ir Lietuvoje netrūksta vaizdingiausių maršrutų, puikių trasų ar dviračių takų, kuriais galima patogiai keliauti po visą šalį.
Be dviračių turizmui bene patraukliausio Lietuvos pajūrio populiaru keliauti po Aukštaitijos nacionalinį, Anykščių regioninį, Dzūkijos nacionalinį parkus ir Neries regioninio parko trasa.
Neretas renkasi dviračiu keliauti užsienyje, pavyzdžiui, traukiniu ar keltu: toks būdas patogus, o neretai ir pigesnis nei keliauti automobiliu.