Aplinkos ministerija jau yra gavusi Vyriausybės leidimą Aplinkos apsaugos departamentui (AAD) sukurti. Jis pradės gyvuoti vasario 15-ąją, ir šiuo metu yra derinami jo steigimo dokumentai.
Paveldėjo ne vieną ydą
„Paveldėjome administracinę ydą – Lietuvoje aplinkos apsaugos kontrolė yra suskaidyta į aštuonis regionus. Nėra vieningos koordinuotos kontrolės sistemos, skirtingai vertinama ir įmonių rizika.
Tai ypač išryškėjo atsiradus vieningai pakuočių atliekų tvarkymo sistemai.
Problemos atsiranda dėl to, kad atliekos yra gabenamos iš vieno regiono į kitą – iš vieno atliekų tvarkytojo pas kitą. Tas pats jų kiekis deklaruojamas ne vieną kartą, o sukontroliuoti visa tai – labai sunku, – teigė aplinkos ministras Kęstutis Navickas. – Blogai ir tai, kad iki šiol nebuvo reikalaujama, kad tvarkytojas turėtų patikimumo garantiją, ypač jei jis dirba už Lietuvos ribų.
Užtat dabar ir turime kelias rezonansines bylas, susijusias su „popierinėmis pažymomis“, kurios nepagrįstos realiai sutvarkytų atliekų kiekiais“.
Būtent ši situacija, pasak K.Navicko, paskatino imtis rinką prižiūrinčių institucijų pertvarkos.
„Steigiant Aplinkos apsaugos departamentą bus bus įkurtas veiklos organizavimo padalinys. Viena jo užduotis – koordinuoti mūsų sritį 112 pagalbos centre, kita – atlikti atliekų srautų stebėseną bei juos analizuoti.
Taigi nuo vasario vidurio bus pradėti parengiamieji steigimo darbai, o kontrolės funkcijas departamentas gaus liepos 1-ąją“, – sakė aplinkos ministras Kęstutis Navickas.
Panaikins teritorijų ribas
Įsteigus AAD ir panaikinus regioninius departamentus, išnyks ir administracinės ribos, kurios trukdė atlikti pilnas objektų patikras.
Tuo pačiu, pasak K.Navicko, bus sudarytos prielaidos ir intensyvesnei aplinkosaugos inspektorių rotacijai. O jos reikia, nes yra tikrinamos vis tos pačios įmonės – tos, kurioms išduodami taršos leidimai.
Būtina stebėti, kaip jos laikosi oro taršos prevencijos reikalavimų, saugo aplinką nuo scheminių medžiagų taršos, kokį poveikį jų veikla daro vandens telkiniams.
„Pagrindiniai pramonės objektai, kuriems reikalinga aplinkos inspektorių patikra, yra išsidėstę palei magistralę Vilnius – Kaunas – Klaipėda.
Visoms joms patikrinti reikia stipresnių pajėgų“, – teigė ministras.
Vietoj naikinamų regioninių departamentų veiks aštuoni Aplinkos apsaugos departamento padaliniai. Be to, į jų patalpas bus sukeltos ir kitos AM pavaldžios įstaigos.
Taigi AAD bus vienintelė aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę šalyje vykdanti institucija. Jį įsteigti įpareigojo pakeistas Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatymas.
Neprireiks išlaidauti
Pasak aplinkos viceministro Daliaus Krinicko, šiai pertvarkai papildomų išlaidų nereikės.
„Asignavimų neprašome. Departamente naujų etatų nebus kuriama“, – patikino D.Krinickas.
Tačiau kai kurių darbuotojų pareigybės keisis.
Konkursas yra skelbiamas tik departamento vadovo pareigoms užimti. O regioninių AAD padalinių vadovai bus skiriami.
Nuo liepos 1 dienos departamentui bus deleguota daugiau funkcijų: miškų, žemės gelmių kontrolės ir kitų.
Taigi netrukus, vasario antroje pusėje, maždaug 500 juose dirbančių žmonių gaus įspėjimus, kad jų darbdavys keičiasi.
„Tai, kas bus sutaupyta atlikus pertvarką, bus skirta darbuotojų atlyginimams pakelti.
Tačiau RAAD reorganizacija nesusijusi su darbuotojų skaičiaus mažinimu. Visiems jiems bus pasiūlytos pareigos naujame departamente.
Tiems darbuotojams, kurie vykdo bendrąsias funkcijas, pavyzdžiui, tvarko apskaitą ar viešuosius pirkimus, pasikeitus darbdaviui bus pasiūlyta užimti laisvas pareigybes. Taigi apsispręsti teks jiems patiems“, – aiškino viceministras.
Bus ir netikėtumų
Šiemet pradėjo veikti Vieninga gaminių, pakuočių ir atliekų apskaitos informacinė sistema (GPAIS).
Ji apima gaminių ir pakuočių tiekimo rinkai, atliekų tvarkymo apskaitos, ataskaitų ir kitų dokumentų pateikimo, ataskaitų tikrinimo, duomenų analizės ir apdorojimo bei kitus procesus.
„Taigi atsirado galimybė stebėti atliekų judėjimą realiuoju laiku – iki tol, kol jos bus sutvarkytos.
Savo ruožtu nuo kovo Aplinkos apsaugos departamente pradės veikti padalinys, kuris rinks ir sistemins informaciją apie pakuočių srautus bei planuos patikras“, – sakė ministras.
Dar viena naujovė šiemet užklupo atliekų tvarkytojus – tai būtinybė turėti finansinę garantiją.
„Būta atvejų, kad įmonės prikaupia ypač pavojingų atliekų ir, jų nesutvarkę, paskelbia bankrotą. Ta našta – padaryti tai, ko nepadarė tvarkytojas – tenka valstybei.
Todėl buvo parengta ir šiemet įsigaliojo tvarka – reikalaujama finansinio garanto tam atliekų kiekiui, kuriam sutvarkyti yra išduota licencija“, – aiškino K.Navickas.
Dar vienas reikalavimas – teks įrodyti ne Lietuvoje dirbančių atliekų tvarkymo įmonių patikimumą. Ir tą įrodymą dar turės pagrįsti kompetentinga institucija.
„Siūloma, kad įmones vienijančių organizacijų tarybose dalyvautų ir Aplinkos ministerijos deleguotas atstovas. To reikia, kad būtų galima stebėti ir finansinius srautus, ir konkrečius sandorius.
Jei sutartyse tarp atliekų tvarkytojų ir organizacijos yra nurodoma gerokai mažesne nei rinkos kaina, reikėtų sunerimti – patikrinti, ar atliekų tvarkymo įmonė dirba tinkamai“, – kalbėjo ministras.