20 kartų didesnę nei įprastai sąskaitą gavusi kaunietė ieško teisybės: galbūt padės ir kitiems

2022 m. vasario 15 d. 09:17
Pačiame miesto centre, Vytauto kalno papėdėje, gyvenanti Natalija Miniotienė, gavusi sąskaitą už bendrųjų reikmių elektros suvartojimą, patyrė šoką. Ketvirtadalio pensijos aukoti nenorinti kaunietė užsispyrė ieškoti teisybės ir galbūt padės ne tik sau.
Daugiau nuotraukų (9)
Kaunietė N.Miniotienė kiekvieno mėnesio 10 dieną gauna daugiau kaip 400 eurų pensijos. Viena gyvenanti moteris pirmiausia atsideda apytiksliai reikalingą sumą praėjusio mėnesio komunaliniams mokesčiams už 54 kvadratinių metrų butą, kuris sovietmečiu buvo įrengtas namo pusrūsyje.
Tikslią mokėtiną sumą sužino, kai gauna visas sąskaitas iš paslaugų teikėjų ir namą administruojančios Kauno savivaldybės įmonės Kauno butų ūkio (KBŪ).
Tačiau kaunietę prislėgė viena sąskaita, kuri pašto dėžutę pasiekė praėjusį gruodį. Sąskaita už bendrąsias elektros reikmes atkeliavo iš bendrovės „Ignitis“, o jos suma moteriai sukėlė šoką.
Už elektrą, kuri daugiausia naudojama laiptinei apšviesti, šviesiausiais mėnesiais moteris paprastai mokėdavo iki 2 eurų, žiemą – apie 5 eurus. Tačiau už 2021 metų lapkričio mėnesį apskaičiuota suma vidutiniškai 22 kartus didesnė, nei iki šiol moteris buvo įpratusi mokėti. „Ignitis“ skaičiavimais, teks pakloti net 79,19 euro.
„Pradžioje pamaniau, kad čia kažkokia klaida, puoliau skambinti į „Ignitis“.
Pavyko ne iš karto, bet galiausiai gavau atsakymą, kad skolų jiems neturiu, ir jei kilo klausimų dėl įsivėlusios klaidos, patarė palaukti kito mėnesio sąskaitos.
Tačiau sausį atkeliavusi sąskaita nieko gero nežadėjo – šiuo metu už bendrąsias elektros reikmes nuo lapkričio bendrovei esu skolinga daugiau kaip 90 eurų.
Neįsivaizduoju, ką daryti. Turbūt teks mokėti. Nes ir namo administratorius, kiek bandžiau aiškintis, tik gūžčiojo pečiais ir sakė, kad šita skola susidarė per trejus metus. Kaip viena laiptinė staiga galėjo tiek daug elektros sunaudoti, kad ir per trejus metus?“ – stebėjosi moteris.
Nustebę ir kiti kaimynai
Pradėjus aiškintis kaunietės istoriją pavyko pakalbinti ir kitus kaimynus, kurie taip pat susidūrė su ta pačia problema – netikėtai beveik dvidešimt kartų padidėjusiomis gruodį gautomis sąskaitomis už bendrąsias elektros reikmes.
„Man nutiko lygiai tas pat, gavau 114 eurų sąskaitą, nes mano butas yra didesnis nei kaimynės. Bendrąsias elektros reikmes paskirsto proporcingai butų dydžiui. Bandau aiškintis situaciją susirašinėdamas su namo administratoriumi ir „Ignitis“, bet kol kas atsakyti, kodėl taip nutiko, niekas nesiteikė“, – sakė kitas namo gyventojas Rolandas Maskoliūnas.
Pasak jo, sąskaita už bendrąsias elektros reikmes anksčiau per mėnesį paprastai nesiekdavo ir 10 eurų, todėl toks staigus pokytis ir jam sukėlė norą pasiaiškinti, kas nutiko. Per keliolika metų, kai jis gyvena šiame Laisvės alėjos name, to nėra buvę.
R.Maskoliūnas sakė, kad namo administratorius gyventojus kreipė į „Ignitis“, nes teigė, kad būtent jie atsakingi už rodmenų pateikimą administratoriui, o jie (KBŪ – Aut.) esą tik išdalija apskaičiuotą mokestį mokėtojams – proporcingai visų namo butų savininkams.
„Norisi išsiaiškinti, kas čia nutiko, – ar buvo gedimas, ar kas nors naudojo elektrą iš bendro tinklo savo poreikiams, – kad ateityje tokios situacijos nesikartotų ar būtų rasta priemonių jų išvengti“, – kalbėjo R.Maskoliūnas.
Panašiai mąstė ir Viktoras, kuris šiame name gyveno daugybę metų, tačiau šiuo metu jo butas tuščias, nes jis persikėlė kitur. Vyras, iš profesijos inžinierius, sakė, kad gaunamų sąskaitų netikrina, nes yra sudaręs tiesioginio atsiskaitymo per banką sutartį, tačiau jį taip pat pasiekė kaimynų aimanos, privertusios pasidomėti, kas vyksta.
Skriejo panašūs atsakymai
Viktoras taip pat kreipėsi ir į KBŪ, ir į „Ignitis“ ir gavo panašius formalius atsakymus kaip ir kiti. Panašiai kaip ir gyventojams situaciją „Laikinajai sostinei“ aiškino ir KBŪ atstovai, į kuriuos kreipėmės pirmiausia.
Bendrovės administravimo direktorės Danutės Razgūnienės pateiktuose atsakymuose dėstoma, kad, pagal KBŪ 2018 metų spalio mėnesį su „Ignitis“ sudarytą sutartį, pastarieji įsipareigoja kas mėnesį pagal sutartyje suderintą formą pateikti elektros skaitiklių rodmenis ir išrašyti informacinę sąskaitą už bendrosioms reikmėms suvartotą elektros energiją.
O namo administratoriaus pareiga yra tik neatlygintinai paskirstyti bendrą mokėtiną sumą už per ataskaitinį laikotarpį daugiabučiame name suvartotą elektros energiją bendrosioms reikmėms atskirai kiekvienam vartotojui.
„Todėl kilus klausimų dėl bendrosios elektros suvartojimo reikėtų kreiptis į „Ignitis“, – raštu atsakė D.Razgūnienė.
Tačiau visai kitokie atsakymai atskriejo iš bendrovės „Ignitis“.
„Elektros energijos tiekimo ir naudojimo taisyklėse numatyta, kad namo administratorius turi pareigą deklaruoti bendrųjų reikmių elektros energijos suvartojimo rodmenis tiekėjui“, – išsiaiškinęs Laisvės alėjos 2-ojo namo situaciją komentavo bendrovės ryšių su visuomene vadovas Artūras Ketlerius.
Panašu, jog KBŪ atstovai įsitikinę, kad bendrai suvartojama namo elektra rūpinasi „Ignitis“, o pastarieji mano, kad tai KBŪ atsakomybė. Tuo metu name kažkur dingsta tūkstančiai kilovatvalandžių, už kurias vieną dieną pensininkei N.Miniotienei teks pakloti beveik ketvirtadalį savo pensijos.
Gražiame name ne viskas gražu
Kai ponia Natalija papasakojo savo istoriją, nusprendžiau sekmadienio vakarą užsukti į namą, kuriame ji gyvena. Kauno modernizmo stiliaus keturių aukštų su palėpe pastatas traukia akį išlikusiomis įspūdingomis durimis su ovaliu langu, tarpukario dvasia alsuojančia laiptine teraco pakopomis, aukštomis lubomis ir rankomis drožto ąžuolo turėklais.
Laisvai patekus į laiptinę nesunku pastebėti, kad visur sumontuoti šviesos davikliai, todėl jei niekas laiptinėje nevaikšto, šviesa tikrai nedegs kiaurą naktį. Viršutinis butas, kuris turėtų būti pašnekovės, pažymėtas kitu skaičiumi ir raide A. Duris atvėrė vidutinio amžiaus moteris. Pasiteiravus, kur gyvena jos kaimynė, paaiškėjo, kad pačioje apačioje – rūsyje.
„Taip, ir mes gavome didesnes sąskaitas, aiškinamės, kodėl. Bet nenorime nieko komentuoti“, – tepasakė moteris.
Tik jau vėliau paaiškėjo, kad tame bute, kurio duris atvėrė moteris, gali būti pagrindinė staiga išaugusių sąskaitų už bendrąsias elektros reikmes priežastis. O istorijai, dėl ko taip nutiko, daugiau kaip dešimt metų.
Kodėl tiek laiko besikeičiantys namo administratoriai, kurių atsakomybė – tvarkinga apskaita ir namo priežiūra, nieko nepadarė, kad „seni galai“ būtų atpainioti?
Palėpėje buvo skalbykla
Gyventojas Viktoras išsitarė, kad anksčiau viršutiniame namo aukšte su palėpe buvo įrengta skalbykla, tik pokariu, Kaune trūkstant butų, tose patalpose buvo leista kurtis gyventojams.
„Tas butas neturėjo atskiro elektros įvado, todėl ja naudojosi iš bendro tinklo, bet sovietmečiu nebuvo tokios griežtos apskaitos.
Prieš kokius dešimt metų susitvarkėme elektros skaitiklius, iškėlėme į skydinę namo išorėje, tačiau skaitikliams skirtoje dėžėje vietos tebuvo 8 butų skaitikliams.
A raide pažymėto buto gyventojams elektrikai siūlė nusipirkti atskirą dėžutę, bet jie to nepadarė, ir skaitiklis liko jų bute. Mes nežinome, kaip jis prijungtas, kaip skaičiuoja elektrą. Gyventojai sako, kad už ją moka, bet rodmenų deklaracijų iš jų esą „Ignitis“ nepriima“, – pasakojo Viktoras.
Pakalbėjus su elektrikais jie teigė, kad senuose namuose būna atvejų, kai butas elektrą gauna iš bendro tinklo, tačiau tokiu atveju tokio buto skaitiklis turėtų būti įrengtas prieš bendrojo vartojimo elektrą skaičiuojantį skaitiklį.
„Jei jis įrengtas po jo, tuomet jau rankiniu būdu tokio buto suvartota elektra turėtų būti atimama iš bendrojo suvartojimo“, – komentavo elektros meistrai.
Galimai anksčiau namą administravusi įmonė „Mano būstas“ šį niuansą žinojo, todėl gyventojams tokių akibrokštų ir nekildavę, tačiau prieš trejus metus administratorius pasikeitė, o tai ir gali būti priežastis, kodėl staiga gyventojai gavo neįtikėtino dydžio sąskaitas.
„Ignitis“ atsakomybės kratėsi
Pasak „Ignitis“ atstovo A.Ketleriaus, pastarąjį kartą namo bendrųjų reikmių elektros rodmenis senasis administratorius deklaravo 2019 metų vasarį, po to esą rodmenys nebuvo deklaruojami, buvo mokama pagal elektros energijos suvartojimo vidurkį.
„Praėjusių metų lapkritį „Ignitis“ inicijavo skaitiklio rodmenų nurašymą, po kurio paaiškėjo, kad elektros energijos suvartojimas yra kur kas didesnis, todėl vieną mėnesį ir susidarė didesnės mokėtinos sumos“, – teigė A.Ketlerius.
Paklaustas, ką daryti tais atvejais, jei įtariama, kad galbūt kuris nors butas yra prisijungęs tiesiogiai prie bendro elektros energijos tinklo, A.Ketlerius sakė, kad tokiu atveju gyventojai turėtų kreiptis į namo administratorių, kuris yra atsakingas už namo vidaus elektros tinklo priežiūrą, ir šį klausimą išspręsti su juo.
„Jei konkretus butas yra prijungtas prie bendro tinklo, turėtų būti susitarta su namo administratoriumi ir buto gyventojais, kaip bus apskaičiuojama tik tam butui priskiriama elektros energija“, – komentavo „Ignitis“ atstovas A.Ketlerius.
Tuo metu KBŪ administravimo vadovė D.Razgūnienė toliau laikėsi versijos, kad jos vadovaujama bendrovė nėra atsakinga už elektros skaitiklių rodmenų nurašymą ir deklaravimą, o tik už paskirstymą butų ir kitų patalpų savininkams.
„Administratorius nėra atsakingas už daugiabučio namo butų savininkų mokėjimų ir skolų už komunalines paslaugas administravimą“, – įsitikinusi KBŪ atstovė. Pasak jos, namo administratorius nuolat atlieka jam priskirtas funkcijas, t.y. užtikrina namo techninę priežiūrą, taip pat ir inžinerinių tinklų patikrą.
„Šiame name nėra nustatyta defektų ar neatitikimų, susijusių su bendros elektros energijos vartojimu bei apskaita. Administratorius atlikdamas namo apžiūrą nėra užfiksavęs atvejų, kad bendrojo naudojimo reikmėms skirta elektros energija būtų naudojama privačioms butų savininkų reikmėms. Nusiskundimų dėl tokio bendros elektros energijos naudojimo taip pat nebuvo gauta“, – teigė D.Razgūnienė, nors akivaizdu, kad tai nėra tiesa.
Juk skųsdamiesi beveik 20 kartų išaugusiomis sąskaitomis už bendros elektros energijos sunaudojimą nuo gruodžio mėnesio į administratorių kreipėsi mažiausiai keturių šio namo butų gyventojai ir tai darė ne kartą telefonu, raštu ir fiziškai atvykdami į KBŪ biurą.
Pasiekė ir geresnė žinia
Savaitės pabaigoje į redakciją paskambinęs šio namo gyventojas Viktoras nedrąsiai spėjo, kad bendromis pastangomis galbūt „Ignitis“ ir KBŪ buhalterijoms vis dėlto pavyks tinkamai įtraukti į apskaitą bendrosioms reikmėms suvartotą šio namo elektros energiją.
Pagaliau neoficialiai patvirtinta ir tai, kad iš gyventojams nurodyto suvartoto bendros elektros energijos kiekio turi būti išskaičiuota ta elektros energija, už kurią jau yra sumokėję dabartiniai buto, kuriame anksčiau veikė skalbykla, gyventojai.
Taip pat artimiausiu metu šio buto savininkai planuoja tinkamai įsirengti skaitiklį, kad ateityje tokių problemų nebekiltų.
Ši žinia labiausiai nudžiugins onkologine liga sergančią N.Miniotienę, kuri, jei viskas baigsis laimingai, galės jaustis sutaupiusi 80 eurų ir šiuos pinigus galės skirti vaistams.
Privalo užpildyti pranešimo formą
Kauno butų ūkis neatsako už privačiuose butuose atliekamus remonto darbus.
Fiziniai ar juridiniai asmenys, Kauno mieste planuojantys atlikti remonto, rekonstrukcijos, montavimo ar statybos darbus, privalo užpildyti pranešimo formą ir pateikti ją miesto savivaldybės administracijos Sveikatos apsaugos skyriui 7 kalendorinės dienos prieš pradedant minėtus darbus.
Pranešimo formą taip pat galima užpildyti ir pateikti internetu prisijungus per elektroninės valdžios vartus.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.