R.Jankausko gatvės 7-ojo namo gyventojams teks pagaliau apsispręsti: mėginti atgaivinti liftą ar jį keisti nauju. Nors jis buvo sustabdytas daugiau nei prieš mėnesį, žmonės vis trypčiojo nesiryždami tokioms išlaidoms.
Tragiška ir kitų Karoliniškių daugiabučių liftų būklė.
Jie išjungti A.P.Kavoliuko gatvės 17-ojo namo dviejose laiptinėse, Laisvės prospekto 42-ajame, V.Druskio gatvės 6-ajame, R.Jankausko gatvės 3-iajame, A.J.Povilaičio gatvės 12-ajame ir 14-ajame, L.Asanavičiūtės gatvės 16-ajame ir V.Vaitkaus gatvės 3-iajame namuose.
Apie 10 procentų liftų būklė sostinėje yra kritinė, kitų – prasta ir tik mažumos – patenkinama.
Tėvai nebeišeina į lauką
R.Jankausko gatvės 7-ajame name gyvenanti Tecia Siliuk ruošėsi kopti į septintąjį aukštą. Išjungus liftą tai daryti tenka mažiausiai tris kartus per dieną – grįžus iš parduotuvės, poliklinikos ar pavedžiojus šunį.
Moteris juokavo, kad labiausiai dėl to kenčia šuo, – jis vis pritupia ant laiptų pailsėti, o kartais jį tenka panešti.
„Žinoma, kad tai didelis nepatogumas, o juk viršutiniuose aukštuose gyvena daug solidaus amžiaus žmonių“, – atsiduso T.Siliuk.
Kita šio namo gyventoja Viktorija prisipažino, kad jai labiausiai gaila tėvų: „Atšilo orai, jie mėgdavo išeiti į kiemą pasėdėti, bet dabar dažniau dienas leidžia namuose.“
O pirmajame aukšte gyvenanti Teresa stebėjosi, kad ir jai teks mokėti už lifto atnaujinimą: „Paaiškino, kad tokie yra įstatymai. Dvidešimčiai metų teks užsikarti papildomą naštą.“
Išjungti liepia ekspertai
Kai kurie liftai Karoliniškėse neveikia jau metus, o gyventojai piktinasi, kad nebuvo apie gedimus įspėti iš anksto. Tačiau susitarti dėl keltuvo atnaujinimo jiems niekaip nepavyksta.
„Mano būsto“ atstovas Paulius Ugianskis pabrėžė, kad gyventojai kartais klaidingai mano, jog liftus išjungia namo administratorius. Tai gali atlikti tik valstybės akredituoti inspektoriai.
„Liftų būklė bloga ir kasmet blogėja. Jie sensta, o keitimo arba atnaujinimo tempai labai lėti. Todėl nenuostabu, kad valstybės akredituoti inspektoriai kasmet stabdo ir draudžia eksploatuoti vis daugiau liftų, nes dalis tokių įrenginių tampa potencialiai pavojingi.
Jei padėtis nesikeis, problema tik aštrės, nes liftai bus stabdomi, kils gyventojų nepasitenkinimas – neveikiant keltuvams teks į namus laipioti laiptais.
Taigi viskas priklauso nuo gyventojų pasirinkimo, nes tai jų bendroji dalinė nuosavybė“, – aiškino P.Ugianskis.
Ekspertas kartą per metus tikrina liftų techninę būklę ir sudaro patikrinimo ataskaitą, kurioje nurodomi defektai, atsiradę dėl lifto amžiaus ar kitų nusidėvėjimo aplinkybių.
Jei lifto defektai viršija leidžiamas saugaus naudojimo normas, ataskaitoje nurodoma, kad keltuvas yra nesaugus ir netinkamas naudoti. Tokiu atveju liftų priežiūros įmonė liftą privalo išjungti.
Viršija tarnavimo laiką
Vidutinis liftų amžius „Mano būsto“ prižiūrimuose namuose yra 42 metai. Seniausiam liftui – jau 54-eri.
Tais metais, kai statė namą ir kartu montavo liftą, gamintojas numatė, kad naujas liftas veiks 25 metus. Todėl jau po 25 metų buvo rekomenduojama atlikti jo kapitalinį remontą arba keisti nauju.
Šiuo metu liftai jau beveik dvigubai viršija jiems numatytą tarnavimo laiką. Tiesa, jie nuolat stebimi, remontuojami, pakeičiant smulkias ar didesnes susidėvėjusias detales. Kitu atveju liftų būklė būtų kur kas prastesnė.
Pasak P.Ugianskio, lifto būklė priklauso nuo jo amžiaus ir susidėvėjimo.
Pagrindiniai defektai, kuriuos nustato ekspertai, – elektros valdymo sistemos susidėvėjimas, apdegę lifto valdymo relių ir jėgos kontaktai, sutrūkusi kabinos kabelio izoliacija, susidėvėjęs pagrindinio suktuvo skriemulys, sudilęs lifto greičio ribotuvas ir jo lynas, susidėvėjęs kabinos durų pavaros reduktorius, surūdijęs kabinos rėmo dugnas, surūdijusios kabinos ir šachtos durų sąvaros.
Neretai namo administratoriai sulaukia priekaištų, kad specialistai siūlo liftus ne remontuoti, o keisti.
„Gyventojams visada siūlome remontuoti liftą pagal nustatytus defektus ir visada pateikiame darbų sąmatas. Bet informuojame ir apie alternatyvas – pranešame, kad liftą galima kapitališkai atnaujinti ar pakeisti nauju.
Tada gyventojai patys sprendžia, kokį kelią rinktis“, – pasakojo „Mano būsto“ atstovas.
Mokesčio mokėti nereikia
Per pastaruosius trejus metus įmonės prižiūrimuose namuose buvo įrengti tik 33 nauji liftai ir dar 25 atnaujinti. O keisti reikėtų mažiausiai 87 liftus.
Net 36 namų savininkai, kuriems buvo siūlyta tai padaryti, nesutiko keisti senų liftų naujais, nors namą administruojanti įmonė visada siūlo liftą sumontuoti išsimokėtinai ir taip sumažinti finansinę naštą.
Atnaujinti liftą kainuoja nuo 9 tūkst. iki 26 tūkst. eurų. O naujo lifto kaina svyruoja nuo 36 tūkst. iki 50 tūkst. eurų. Tai priklauso nuo lifto šachtos matmenų, namo aukštų skaičiaus, pasirinktos kabinos ir durų apdailos.
Atnaujinimas užtrunka nuo 5 dienų iki 3 savaičių, o naujas liftas sumontuojamas per 1,5–2 mėnesius.
P.Ugianskis paneigė gyventojų kalbas, kad reikia mokėti ir už išjungto lifto priežiūrą: „Gyventojai už lifto priežiūrą nemoka iki tol, kol jis bus įjungtas. Atnaujinus liftą ar senąjį pakeitus nauju gyventojai už priežiūrą nemoka dar vieną mėnesį nuo lifto įjungimo.“
Tarnauja 54 metus
Vienas seniausių liftų Vilniuje įrengtas Žirmūnų gatvės 57ame name. Keltuvas šiemet švenčia 54 metų sukaktį.
Liftas minėtame daugiabutyje buvo sumontuotas 1965-aisiais – tais pačiais metais, kai kosmonautas Aleksejus Leonovas pirmą kartą žmonijos istorijoje išėjo į atvirą kosmosą.
Apskaičiuota, kad Žirmūnų daugiabutyje vis dar veikiantis liftas per savo netrumpą gyvenimą jau yra nuvažiavęs daugiau kaip 43 tūkst. kilometrų – tiek, kiek yra aplink Žemės rutulį.
Nepaisant garbingos sukakties, šis liftas per daugelį eksploatavimo metų ne kartą buvo remontuotas, o gyventojai už jo remontą vien tik per pastarąjį dešimtmetį paklojo daugiau kaip 8 tūkst. eurų.