Taip nutiko ir Kėdainiuose, Smilgos gatvėje, statomo namo teritorijoje, kur vietos reglamentuoto dydžio automobilių aikštelei tiesiog nepakanka. Ir vis dėlto, nors paaiškėjo, kad valdininkai apie galimybę nepaisyti STR nurodymų svarstė ir tarėsi jau pusmetį, savivaldybės tarybos nariai apie tai sužinojo tik keletą dienų iki komitetų posėdžių.
Miestą suskirstė į 4 zonas
Kaip sakė savivaldybės Architektūros skyrius l. e. p. vedėja Aurelija Piepalienė, numatyta, kad savivaldybės tarybos sprendimu galima tam tikrais atvejais ir tam tikromis sąlygomis sumažinti STR reglamentuotus automobilių stovėjimo vietų skaičius.
„STR yra nurodyta, kad savivaldybės tarybos sprendimu automobilių vietų skaičius gali būti mažinamas suskirstant miestų teritorijas į zonas ir jose nustatant automobilių stovėjimo vietų skaičiaus koeficientus: 1 zona – 0,25; 2 zona – 0,5; 3 zona – 0,75; 4 zona – 1.
Siūlome miestą suskirstyti į keturias zonas taip: 1 – senamiesčio teritorija, 2 – miesto centro teritorija tapatinama su senamiesčio vizualinės apsaugos zona, 3 – prioritetinės infrastruktūros plėtros teritorija bei 4 – visa likusi miesto teritorija“, – vardijo vedėja pridurdama, kad viliamasi, jog priėmus naują tvarką statytojams bus suteikta galimybė sumažinti minimalų reglamentuotą automobilių stovėjimo vietų skaičių ir taip paskatinti urbanistinę plėtrą mieste.
Rengiant statinio projektą, pagal teisės aktus privalomą automobilių stovėjimo vietų skaičių galima sumažinti už kiekvieną neįrengtą privalomą automobilių stovėjimo vietą sumokant kompensaciją. Jos dydis priklauso nuo to, kokioje zonoje vyksta statybos.
1-oje zonoje, kitaip sakant, senamiestyje, viena neįrengta automobilio stovėjimo vieta statytojui atsieis 5 tūkst. eurų, 2-oje zonoje – 2 tūkst. eurų, 3-oje zonoje – 1 tūkst. eurų. 4-oje zonoje, panašu, sumažinti automobilių stovėjimo vietų skaičiaus sumokant kompensaciją nebus galima, mat 4-osios zonos įkainis net nėra nurodytas.
Planuojama, kad surinktos lėšos keliaus į savivaldybės biudžetą ir bus panaudojamos bendro naudojimo automobilių stovėjimo vietų ir kitos miesto infrastruktūros įengimui.
Kompensacijos dydžius keisti reikės atskirai Be jokios abejonės, visi, kurie susidūrė su bet kokiomis statybomis, žino, kad šioje srityje tiek priemonių, tiek darbo kainos auga kaip ant mielių. Ir nors valdininkai teigė, kad šiuo metu nustatyti kompensacijų dydžiai (bent jau senamiesčio zonoje) yra didesni, nei kainuotų įrengti vieną automobilio stovėjimo vietą, viskas gali labai greitai pasikeisti ir statytojams gali būti finansiškai naudingiau sumokėti kompensaciją savivaldybei, nei įrenginėti reikalingo dydžio automobilių stovėjimo aikšteles.
Vis dėlto siūlymas indeksuoti kompensacijų dydžius pritarimo nesulaukė, mat kitų miestų praktika rodo, kad jau kai prisiruošiama pakelti kompensacijų dydžius, jie kyla tikrai itin ženkliai.
„Nedaug savivaldybių turi kompensacijų indeksavimą, tačiau mes matome Kauno pavyzdį, kur prieš 3 metus buvo nustatytas kompensacijos dydis, siekiantis 6 tūkst. eurų, o dabar jau atnaujinti skaičiai ir nustatyta 26 tūkst. eurų suma“, – sakė savivaldybės administracijos direktorius Gintautas Muznikas pridurdamas, kad apskritai nepanašu, jog Kėdainiams šis klausimas artimiausiu metu taptų kažkoks itin svarbus. Pasak jo, skaičiuojama, kad per artimiausius dvejus metus gali atsirasti nuo vieno iki trijų besikreipiančiųjų, norinčių pakeisti stovėjimo vietas į kompensaciją.
Klausimą siūlė nukelti, stebėjosi skubotu jo stūmimu
Tiesa, tiek Švietimo ir kultūros komitete, tiek tarybos posėdyje valdantiesiems nepriklausantys politikai akcentavo, kad klausimas, nors Verslo taryboje diskutuotas anksčiau ir, pasirodo, sklando ore jau pusmetį, tarybos nariams nutėkštas panosėn paliekant vos keletą dienų apsisprendimui.
„Lieku prie minties, kad klausimas nėra pakankamai išdiskutuotas. Nėra abejonės, kad yra situacijų, kai verslui reikia padėti ir sudaryti galimybę įrengti mažiau automobilių stovėjimo vietų, nei reglamentuoja STR.
Bet man lieka klausimų dėl kompensacijos dydžio, ypatingai – kodėl ir kokiais kriterijais nustatyta tokia mažėjanti progresija, kai, regis, ten, kur būtų galimybės įrenginėti stovėjimo vietų pakankamai, toliau nuo miesto centro, kur daugiau laisvo ploto, jiems sąlygos neįrengti stovėjimo vietų palengvinamos.
Verslo taryboje apsvarstytas klausimas, bet su protokolu nepavyko susipažinti, nes jo gal net nėra. Reguliavimas naujas, būtų gerai tokiais atvejais neskubėti, skirti daugiau laiko analizei“, – sakė konservatorė Lina Šlamienė.
Jai antrino ir demokratų frakcijos narys Paulius Aukštikalnis, primindamas, kad bet kokie tarybos sprendimai ir sprendimų pakeitimai įsigalioja tik po trijų mėnesių, tad skubotai priimti sprendimai vilkina interesantų laiką.
„Jau geriau priimti sprendimus, kurie yra gerai apsvarstyti. Šis sprendimo projektas nuo kovo 1 dienos įsigalioja, bet koks taisymas reikalus dar 3 mėnesių atidėjimo.
Kas bus, jei kompensacijos dydžiai pasikeis, jei sumažės, kaip žmonės reaguos, kai bus sumokėję vienokią pinigų sumą, kuri po mėnesio sumažės, ar kas jiems grąžins pinigus atgaline data?
5 tūkst. eurų už vieną automobilio stovėjimo vietą. Gal kažkam tai daug, kažkam nedaug, bet visos automobilių stovėjimo aikštelės kaina galiausiai išeina didelė.
Viskas skubota, tarybos nariai turi klausimų ir dvejonių, tikrai galima atidėti klausimo svarstymą“, – ragino jis.
Vis dėlto valdantieji, kaip jau darosi įprasta, opozicijos nepaisė ir jų balsų pakako, kad sprendimas būtų priimtas.
Visgi tokius balsavimo rezultatus reziumavęs Kęstas Šlama atkreipė dėmesį, kad nors kol kas sprendimas priiminėjamas dėl vieno namo statytojo, tačiau tarybos tikslas yra ne pataikauti verslo interesams.
„Nepamirškit, kad aprašas rengiamas ne tik dėl verslo interesų.
Jis turi būti subalansuotas, kad atitiktų visuomenės ir bendruomenės interesus.
STR reglamentuotas automobilių stovėjimo vietų skaičius yra irgi ne šiaip sau, jis atliepia visuomenės interesus“, – kalbėjo konservatorius.