Pirmasis išbandymas po ketverius metus trukusios rekonstrukcijos stadiono valdytojų laukė praėjusių metų rudenį – tąkart surengta atidarymo šventė ir Lietuvos futbolo federacijos (LFF) taurės finalo rungtynės, kurias stebėjo apie 15 tūkst. žmonių.
Nors neįprastai didelis renginys kėlė nemažai jaudulio, didelių nesusipratimų pavyko išvengti.
Šį savaitgalį laukia dvigubai sunkesnis išbandymas, mat į vienintelį šiais metais Lietuvoje Egidijaus Dragūno-Selo koncertą gali susirinkti daugiau kaip 30 tūkst. žiūrovų – tai sudarytų 10–12 proc. visų Kauno gyventojų.
Pastarąjį šimtmetį Kaunas yra matęs ir gerokai didesnių žmonių susibūrimų, tačiau visai kitomis sąlygomis – atviroje erdvėje.
Patikėjo rengėjų pažadais
Kauno savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotoja Eglė Andriuškienė atskleidė, kad pirmieji paruošiamieji darbai stadione pradėti savaitės pradžioje, tačiau intensyviausias veiksmas įsisiūbavo ketvirtadienį.
„Penktadienį vakare jau viskas turėjo būti užbaigta, nes vakare suplanuota generalinė repeticija“, – kalbėjo savivaldybės atstovė.
Didelių gabaritų scenos konstrukcijų sprendimai su visa reikiama įranga ir visos aikštės uždengimas specialiomis plokštėmis – didžiausi ir iš šalies geriausiai matomi darbai.
„Nuo pat pradžių, dar prieš pradedant organizuoti koncertą, miesto atstovai iškėlė pagrindinę sąlygą – kad būtų išsaugota žalioji veja ir futbolo aikštę juosiančio bėgimo tako danga. Organizatoriai įsipareigojo tuo pasirūpinti“, – pranešė E.Andriuškienė.
Tai ypač svarbu, nes jau po kelių savaičių čia du susitikimus žais Lietuvos nacionalinė futbolo rinktinė.
„Netrukus bus pranešta ir apie kitą ypatingą futbolo šventę, kuri dar šiemet turėtų įvykti Dariaus ir Girėno stadione“, – prasitarė E.Andriuškienė.
Pasak jos, koncerto rengėjai prisiėmė atsakomybę dėl stadiono būklės, o kartu pranešė apdraudę visą turtą nuo papildomų rizikų ir bet kokios padarytos žalos.
Renginio kaina – įspūdinga
Bendra stadiono kaina paaiškės po koncerto, nes kaštus sudarys ne tik 12 tūkst. eurų įkainota nuoma renginio dienai, bet ir po to būsiantys valymo bei tvarkymo kaštai.
„Organizatoriai patys rūpinosi specialia danga stadiono aikštei bei jos prieigoms uždengti – tiek parteryje būsiantiems žiūrovams su stovimaisiais bilietais, tiek ir prieš bei po renginio čia judančiam transportui, krautuvams“, – kalbėjo E.Andriuškienė.
Tokios įrangos nuoma iš Lenkijoje įsikūrusios bendrovės su dangos montavimo paslaugomis gali atsieiti per 80 tūkst. eurų.
Visu tuo kol kas tenka rūpintis patiems organizatoriams, kol stadionui neišrinktas čia šeimininkausiantis koncesininkas. Taigi, bendra stadiono nuoma su papildomomis sąnaudomis apsaugant aikštę gali perkopti ir 100 tūkst. eurų.
Pasak E.Andriuškienės, pastaruoju metu Dariaus ir Girėno stadionas sulaukia vis didesnio pasaulinius muzikantų turus organizuojančių tarptautinių bendrovių atstovų dėmesio. Ne vienas jų atvyks į koncertą šeštadienį, kad gyvai įsitikintų galimybėmis čia rengti didelio masto užsienio atlikėjų koncertus.
Pasitiks visai kitokia tvarka
Kauno savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas Paulius Keras pasakojo, kad visi įėjimai į stadioną pertvarkyti, jų išdėstymas pakeistas dėl aikštėje būsiančio didelio parterio su stovimosiomis vietomis.
„Atvykusieji į koncertą pastebės, kad patekimas į stadiono erdves gali kiek skirtis nuo įprastos lankytojų įėjimo tvarkos, kai ten vyksta sporto varžybos“, – aiškino P.Keras.
Organizatoriai imsis papildomų priemonių žmonių srautams reguliuoti – dirbs apie 100 savanorių ir beveik tiek pat apsaugos darbuotojų. Be to, jiems talkins gausios policininkų pajėgos.
„Už visa tai atsakingi patys organizatoriai, derinantys galimus evakuacijos planus ir besirūpinantys kitais ypatumais“, – priminė P.Keras.
Kauno savivaldybės administracija kartu su policijos pareigūnais rūpinasi eismo ribojimais, parkavimo vietomis automobiliams bei viešojo transporto paslaugos užtikrinimu.
„Rugpjūčio 26-osios vakarą stadione apsilankys gerokai per 30 tūkst. žmonių. Nemažai jų į Kauną atvyks iš kitų miestų, todėl vietomis gali natūraliai susidaryti žmonių bei transporto spūstys“, – spėjo savivaldybės atstovas.
Nesiveržkite prie stadiono
P.Keras patarė į stadioną keliauti pėsčiomis arba rinktis viešąjį transportą. Prieš renginį ir po jo iki Sporto gatvės stotelės, be įprastų maršrutų, kursuos ir trys papildomi.
Rugpjūčio 26-ąją bus atidaryta rekonstruota Radvilėnų plento atkarpa nuo Vydūno alėjos – čia koncerto metu suplanuotas vienpusis eismas Tunelio gatvės link, vieną eismo juostą paskiriant automobiliams parkuoti.
„Kauniečius raginame automobilius palikti namuose, nes parkavimo vietų visiems neužteks“, – perspėjo P.Keras.
Miesto svečiams savo transporto priemones siūloma palikti kuo atokiau nuo stadiono: požeminėse aikštelėse Vienybės aikštėje arba autobusų stotyje, taip pat „Akropolio“ daugiaaukštėje aikštelėje ar prie prekybos centrų „Molas“ ir „Lidl“ K.Baršausko gatvėje.
Automobilius bus galima statyti ir Karaliaus Mindaugo prospekte, Tunelio gatvėje ir Radvilėnų plento dešinėje kelio pusėje.
Renginio dieną įvažiavimas į Perkūno alėją bus uždarytas. Čia įleidžiami bus tik gyventojai.
Labai svarbu pabrėžti, kad parkavimo vietų ir privažiavimo iki stadiono nebus net žiūrovams, turintiems bilietus į VIP tribūnas.
Atlikėjo nerimas nekankina
– Kokį gerbėjų būrį tikitės išvysti Dariaus ir Girėno stadione? – „Laikinoji sostinė“ paklausė atlikėjo E.Dragūno-Selo.
– Tikrai bus 30 tūkstančių žiūrovų – tiek bilietų buvo nupirkta savaitės pradžioje. Tačiau turėtų susirinkti dar daugiau.
– Ar pasiruošimas vyko taip, kaip planuota, nes renginys – neeilinio dydžio?
– Koncertas yra tikrai neeilinio dydžio. Nenoriu iš anksto atskleisti detalių, nes noriu palikti intrigos žiūrovams, kad būtų daugiau nuostabos koncerto metu. Pažadu – nuostabos tikrai bus.
Žiūrovų laukia labai didelis ir gražus vakaras, o jam ruošdamasi visa komanda įdėjo daug jėgų ir energijos. Pažadu, kad būsime aukštame lygyje.
– Ar pagal žmonių skaičių tai didžiausias koncertas per visą karjerą?
– Vienas didesnių.
– Ar nejaučiate nerimo, kad bus sunku suvaldyti tokią didelę žmonių minią?
– Daugybę metų dirbame su profesionaliausiomis renginių komandomis.
Žmonių saugumas yra pirmoje vietoje ir net nėra abejonių, kad šį kartą visi atliks darbą nepriekaištingai ir profesionaliai.
Žiūrovams turiu prašymą. Durys atidaromos likus trims valandoms iki koncerto. Tikrai nebūtina tuo metu jau būti prie stadiono, tačiau bent jau pajudėti iš namų.
Kauniečių prašau palikti automobilius namuose ir judėti pėsčiomis.
– Kada galima tikėtis panašaus masto renginio pakartojimo?
– Po metų.
Žiūrovus perspėjo dėl girtumo
Artėjant renginiui E.Dragūnas-Selas socialiniame tinkle taip pat pažėrė naujienų ir patarimų į koncertą susiruošusiems gerbėjams.
Koncerto dieną iš Vilniaus į Kauną vyks papildomas traukinys, kuris į sostinę grįš pirmą valandą nakties.
E.Dragūnas-Selas perspėjo, kad girti žmonės į stadioną nebus įleidžiami, nes renginį stebės ir vaikai. Kiek anksčiau E.Dragūnas pranešė, kad vienintelis dalykas, ko jis tikisi iš savo gerbėjų, – palaikymas.
Iš anksto žinojo didelę bėdą
Pirmasis rimtas išbandymas stadionui teko pernai spalio viduryje, kai vyko jo atidarymo iškilmės ir futbolo rungtynės.
Net nepradėjus rekonstruoti prieškario metais iškilusio stadiono jau buvo aišku, kad užsipildžius tribūnoms, kuriose telpa 15 tūkst. žiūrovų, kils sunkumų dėl statinio pasiekiamumo ir automobilių statymo.
Naujų vietų automobiliams nebuvo įrengta, o galimybes rasti laisvą nišą transporto priemonei dar apsunkino Dainų slėnio, Radvilėnų plento ir Tunelio gatvės remontas, kuris lig šiol nebaigtas.
Likus maždaug trims valandoms iki stadiono atidarymo šventės Laisvės alėjoje bei jos prieigose vietų automobiliui dar pavykdavo rasti, tačiau prieš pat renginį nevertėjo jų net ieškoti. Vairuotojai dažnai nepaisė stovėjimą draudžiančių ženklų.
Pasak Kauno kelių policijos skyriaus Kelių patrulių kuopos viršininko Ramūno Kemzūros, kartu su Kauno savivaldybės atstovais buvo padaryta daug namų darbų ir daugelio nesklandumų pavyko išvengti.
Jo nuomone, visiškai pasiteisino sprendimas padidinti viešojo transporto srautą, taip pat galimybė bilietus įsigijusiems žiūrovams renginio vietą autobusais ir troleibusais pasiekti nemokamai.
Pareigūnai ėmėsi kai kurių laikinų eismo pokyčių. Vienas tokių – draudė automobiliams sukti iš K.Petrausko gatvės į Perkūno alėją. Į miesto kvartalą šalia Halės buvo įleidžiami tik vietos gyventojų automobiliai.
Po renginio kai kuriomis kryptimis buvo prailgintos vadinamosios žaliosios šviesoforų bangos, todėl po 20–25 minučių buvo visiškai atkurtas įprastas judėjimas. Pasak R.Kemzūros, tai labai geras rezultatas.
Vis dėlto vieno eismo trikdžio nepavyko iš anksto numatyti. Tai – pavežėjai, kurių šventės pabaigoje susirinko tiesiog gausybė.
„Laukdami klientų ir nenorėdami jų prarasti pavežėjai stodavo bet kur, automobiliai labai trukdė net autobusų ir troleibusų eismui“, – tąkart tikino kelių policijos atstovas.
Savivaldybė neranda nuolatinio valdytojo
Dariaus ir Girėno stadiono rekonstrukcija prasidėjo 2018 m. birželį ir užtruko dvigubai ilgiau, nei planuota iš pradžių.
Darbus pradėjusi Turkijos įmonė „Kayi“ susidūrė su finansiniais sunkumais ir pasitraukė iš Kauno, o naują konkursą laimėjo Lietuvos bendrovė „Autokausta“.
Projektas smarkiai pabrango – vietoj planuotų 34,95 mln. eurų teko išleisti 43 mln. eurų.
Kauno savivaldybei nesiseka rasti stadiono ir Halės valdytojo, kuris sporto kompleksu rūpintųsi artimiausius 15 metų.
Laikinai valdyti stadioną patikėta Kauno savivaldybei pavaldžiai sporto mokyklai „Startas“.
Pasikvietė kolegų
Virginijus Petraitis, Kauno apskrities vyriausiojo policijos komisariato (AVPK) Viešosios tvarkos valdybos Tarnybos organizavimo skyriaus viršininkas:
„Policijos pareigūnai vertina galimas rizikas ir grėsmes, todėl planuojamos policinės priemonės, kurios tinkamai užtikrintų viešąją tvarką ir kauniečių bei svečių saugumą.
Renginio dieną Kauno AVPK pasitelks gausesnes policijos pareigūnų pajėgas, prie Kauno pareigūnų prisijungs ir viešąją tvarką renginio prieigose ir mieste užtikrins specialiosios parengties pareigūnai iš kitų apskričių komisariatų bei Viešojo saugumo tarnybos pareigūnai.
Pačiame stadione dirbs saugos tarnyba ir savanoriai, policijos pareigūnai – stadiono prieigose ir mieste. Tikslesnį pareigūnų skaičių, kaip ir visuomet, galėsime paskelbti tik renginiui pasibaigus.“
Regėjo ir gerokai didesnių minių
Viešose Kauno erdvėse būta gerokai didesnių susibūrimų, tačiau tikintieji ir spektaklio žiūrovai – tai ne E.Dragūno gerbėjai.
2018 metų rugsėjo 23-iąją Santakos parke popiežiaus Pranciškaus aukojamų šv.Mišių laukė daugiau kaip 100 tūkst. tikinčiųjų. Artėjant šiam įvykiui buvo imtasi ypatingų saugumo priemonių – visas Senamiestis išvakarėse uždarytas automobilių eismui, prieigose įrengti patikros punktai.
2022-aisiais Kaunas buvo paskelbtas Europos kultūros sostine, o sausio 22-osios vakarą Nemuno saloje atlikta pirmoji šiuolaikinio Kauno mito trilogijos dalis – „Sukilimas“. Pasirodymą stebėjo mažiausiai 40 tūkst. smalsuolių. Aplink renginio vietą eismas laikinai taip pat buvo sustabdytas.
1986 metų rugsėjo 14-ąją Kauno „Žalgirio“ krepšinio komanda Argentinoje iškovojo tuo metu patį reikšmingiausią pasaulyje krepšinio klubų apdovanojimą – tarpžemyninę W.Joneso taurę. Aleksoto oro uoste, kuris tuo metu buvo pagrindiniai Kauno oro vartai, krepšininkų laukė apie 10 tūkst. sporto aistruolių.
Krepšininkus skraidinusio lėktuvo įgulai buvo nurodyta sustoti atokesnėje oro uosto vietoje, tačiau įsiaudrinę aistruoliai vijosi orlaivį pakilimo taku.
Prieškario metais didžiausia žmonių minia tame pačiame Aleksoto oro uoste buvo susibūrusi 1933 m. liepos 16-ąją – maždaug 25 tūkst. žmonių laukė iš Niujorko (JAV) atskrendančių lakūnų Stepono Dariaus ir Stasio Girėno.
Lietuvių lėktuvas „Lituanica“ sudužo dabartinės Lenkijos teritorijoje ir abu lakūnai žuvo. Liepos 20-ąją Kaune vyko jų laidotuvės, kurių metu nusidriekė apie 60 tūkst. žmonių eitynės.