Vilniečiams pristačius Šiaurinės gatvės projektą pasipylė kritika: kaip keisis eismas ir ko pasigedo žmonės

2023 m. sausio 6 d. 14:30
Vilniaus miesto savivaldybėje vyko diskusija su gyventojais dėl projektuojamos Šiaurinės gatvės, kuri sukurtų vakarinės miesto dalies – Fabijoniškių, Pašilaičių, Justiniškių, Šeškinės – ir Vakarinio aplinkkelio jungtį. Kaip pabrėžiama pranešime spaudai, ši gatvė bus ne tik transporto jungtis, ji kurs kokybiškesnę, daugiafunkcę ir gyvą aplinką sovietiniuose rajonuose.
Daugiau nuotraukų (7)
Gatvė – ne tik automobiliams
Diskusija sulaukė išties daug dėmesio: ir gyvai, ir nuotoliu diskusiją stebėjo šimtai vilniečių, susirinkusieji savivaldybėje išdėstė ne vieną abejonę ar nuogąstavimą.
„Šiaurinės gatvė – tai miestietiško gyvenimo būdo kūrimas ir per tai – galimybė atsigauti sovietiniams rajonams. Atsisakėme minties įrengti šešių eismo juostų miesto greitkelį, prie kurio niekas nenorėtų gyventi. Padarėme gatvę humaniškesnę, skirtą žmonėms, o ne tik automobiliams“, – diskusijoje su gyventojais dėl Šiaurinės gatvės kalbėjo Vilniaus savivaldybės vyriausiasis architektas Mindaugas Pakalnis.
Vyriausiasis miesto architektas pabrėžė, jog apie Šiaurinę gatvę diskutuojama dar nuo 1967-ųjų. 
Susitikime buvo kalbama apie Šiaurinės gatvės projekto pirmąjį etapą – atkarpą nuo Vakarinio aplinkkelio iki S. Stanevičiaus g., kurios įrengimui buvo pritarta jau 2019 m., praėjusiais metais gautas statybos leidimas.
Tačiau, keičiantis supratimui, kaip teigia Vilniaus savivaldybė, kokios gatvės užtikrina gyvybingą miestą, ir Vilniaus miesto savivaldybei patvirtinus naują jų įrengimo bei atnaujinimo standartą, nuspręsta suderintąjį Šiaurinės gatvės projektą koreguoti nepaisant to, kad tai – ir papildomos laiko sąnaudos. Prioritetu pasirinktas gero rezultato siekis.
Kokie pakeitimai buvo atlikti? Gatvė suprojektuota žalesnė, optimalesnė transporto srautams, pagalvota ne vien apie automobilius, bet ir apie pėsčiuosius, dviratininkus. Iš šešių eismo juostų paliktos keturios, o likusi eismo juosta skirta pėsčiųjų, dviračių eismui, želdynams.
Naujame projekte, kaip rašoma pranešime, padidintas pėsčiųjų saugumas – numatytos papildomos penkios reguliuojamos pėsčiųjų perėjos ir trys reguliuojamos sankryžos. Suplanuotos penkios naujos viešojo transporto stotelės. Iš viso transporto stotelių šioje gatvėje numatyta 25. Gatve kursuos trys viešojo transporto maršrutai.
Dabartiniame projekte atsisakyta anksčiau numatytų viadukų ir požeminės perėjos, bet išlaikyta galimybė juos įrengti vėliau.
Suprojektuotas lygiagrečios gatvei automobilių stovėjimo vietos abiejose pusėse. Numatyta įrengti apie 164 automobilių stovėjimo vietų, kurios bus patogios prie gatvės kuriantis parduotuvėms, įvairių paslaugų įmonėms ir kitoms komercinės paskirties patalpoms pirmuose aukštuose.
Šalia atsirasiančių pastatų savininkai bus skatinami pirmame aukšte kurti komercinės paskirties patalpas, pasinaudoti Savivaldybės įtvirtintu „savininko metru“. Taip gatvė taps gyvybingesne ir miestietiška.
Palyginti su pirminiu projektu, gatvė bus žalesnė. Bus sodinami 1194 medžiai ir 44 tūkst. krūmų (pusė tiek, kiek per metus savivaldybė pasodina visose gatvėse). Numatytos poilsio salos – žaluma apsupti suoliukai.
Žaliosios juostos, kaip teigiama pranešime, padės sumažinti ir automobilių triukšmą bei jų sukeliamą taršą. Sumažintas kietųjų dangų plotas, numatyti lietaus vandens surinkimo sprendimai padės išvengti gatvės užtvindymo per vasarines liūtis.
Atsižvelgta ir į teritorijos ypatumus ir, palyginti su pirminiu projektu, gatvė labiau pritaikyta prie natūralaus reljefo, jį atkartoja.
Atkarpą nuo Vakarinio aplinkkelio iki S. Stanevičiaus g., planuojama tiesti 2024 metais.
Ne paskutinis susitikimas su gyventojais
Diskusijoje dalyvavę gyventojai išdėstė savo lūkesčius ir nuogąstavimus: vieni – prie diskusijų stalų, kur vardijo, jog norėtų daugiau įvažiavimų į kiemus, platesnės gatvės, mažiau medžių, bet daugiau stovėjimo vietų automobiliams, o keletas gyventojų konstatavo, jog ši gatvė jiems nereikalinga ir vietoje jos siūlė įrengti parką.
Gyventojai išsakė rūpestį dėl padidėsiančios taršos, triukšmo. Taip pat norėjo žinoti, kokie pastatai atsiras prie gatvės.
Kai kurie diskusijos dalyviai pasisakė ir plačiau. Pavyzdžiui, neoficialiame pristatyme Vilniaus miesto savivaldybėje dalyvavusi viešosios įstaigos Šeškinės ozo bendruomenės viena steigėjų perskaitė visą sąrašą pasiūlymų, į kuriuos prašoma atsižvelgti. Pirmiausia pabrėžė, jog nemaža dalis gyventojų nenori, kad būtų patvirtintas projektas, kuris, jų teigimu, suniokotų žaliąją rekreacinę erdvę, juolab želdynų ir taip stinga.
Klausė, kaip ketinama spręsti želdynų klausimą, nes naujų medelių sodinimas situacijos nepakeis. Taip pat manoma, kad ši gatvė kenktų aplinkinių gyventojų sveikatai.
Kalbėjusios moters žodžiais, surinkta kone 9 tūkts. gyventojų, protestuojančių prieš Šiaurinės gatvės tiesimą, parašų. Pabrėžta, jog gyventojai laiku neinformuoti, jiems nepateikti tikslūs planai, detalizuota informaciją apie infrastruktūrą.
Architektas, Lietuvos dviratininkų bendrijos atstovas Justinas Ingelevičius siūlė vadovautis civilizuotais susisiekimo planavimo principais, kurie Olandijoje taikomi jau daugelį dešimtmečių ir veikia.
Pirmiausia – apsispręsti, kokia bus šios ir aplinkinių gatvių funkcija, remiantis ja siūlyti sprendinius. Tai, kas siūloma, anot J. Ingelevičiaus, chaosas, neaiškios paskirties asfalto plotas, netinkamas visiems. Jo žodžiais, nekokybišką projektą reikėtų svarstyti iš naują, o geriausia – įrengti parką.
Dar vienas diskusijoje dalyvavęs vilnietis pritarė, kad reikia apsispręsti, ar gatvė skirta tranzitui, ar kaip viešoji erdvė, nes abiejų funkcijų suderinti neįmanoma.
Kitas vilnietis pastebėjo, kad projektuojama, lyg gatvė būtų tiesiama laukuose, siūlė užduotį pildyti, projektuoti  su perimetriniu užstatymu, kuris planuojamas. „Priešingu atveju atrodo, kad projektuojama autostrada, kas, panašu, nebus aktualu. Norisi žinoti, kas bus, akivaizdu, kad miesto vizija, jog čia ne autostrada laukuose, o gatvė su perimetriniu užstatymu, pagal tai turėtų būti modeliuojamas triukšmas“, – kalbėjo vilnietis.
Dėl želdynų vienas dalyvis stebėjosi, kodėl želdynai neapskaityti, o projektas jau derinamas.
Antrajame etape – Žvalgų gatvės sutvarkymas
Kaip teigiama savivaldybės pranešime, pirmuoju etapu projektuojama Šiaurinė gatvė jungs Vakarinį aplinkkelį, Justiniškių gatvę, Laisvės pr., Ukmergės ir S. Stanevičiaus gatves. Antrajame etape bus sutvarkyta Žvalgų gatvė, jungianti Kalvarijų, Verkių ir Kareivių gatves.
Atliekamos studijos, kaip sujungti šias dvi gatves, kad būtų sukurta jungtis nuo Žirmūnų iki pat Vakarinio aplinkkelio. Šis etapas labiausiai neramina gyventojus, nes Geležinio Vilko ir S. Stanevičiaus gatvių jungtis būtų netoli saugomo Šeškinės šlaitų geomorfologinio draustinio.
Taip pat analizuojama, kaip šią jungtį pratęsti tarp Geležinio Vilko ir Kalvarijų gatvių. Svarstoma, ar būtų galima rekonstruoti jau esamą J. Kazlausko gatvę, ar reikėtų tiesti naują gatvę.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.