Netoli Kalvarijų turgaus, Daugėliškio g. 3, esantis 40-ies butų daugiabutis namas dešimtmetį naudojosi vieno administratoriaus paslaugomis, bet pernai gyventojų dauguma nutarė namo priežiūrą patikėti bendrovei „Santjana“.
Surinkusi reikiamą skaičių parašų namo bendrija pasirašė bendradarbiavimo sutartį su kitu daugiabučių namų administratoriumi ir tikėjosi stebuklų. Tačiau stebuklai prasidėjo tuomet, kai po kelių mėnesių nuo sutarties pasirašymo gyventojai ėmė gauti daug didesnes sąskaitas.
Pritarė pasiūlymui
Namo senbuvis Ričardas (tikras vardas ir pavardė redakcijai žinomi. – Red.) pasakojo, kad keisti senąjį namo administratorių pernai aktyviai ėmė siūlyti bendrijos pirmininkė ir keli daugiabučio aktyvistai.
Jie suorganizavo gyventojų susirinkimą, ir jie balsų dauguma nutarė pritarti pirmininkės siūlymui namo priežiūrą patikėti pastatų administravimo bendrovei „Santjana“.
„Iš esmės buvau patenkintas ankstesnio administratoriaus paslaugomis, tačiau neprieštaravau kaimynų daugumos nuomonei.
Juk gyvename demokratinėje valstybėje, kur daugumos sprendimai sprendžiant panašius klausimus nekvestionuojami.
Pirmaisiais mėnesiais jokio skirtumo tarp senojo ir naujojo administratoriaus nepajutau, – gaudavau maždaug tokio pat dydžio sąskaitas, tad per daug nesukau sau galvos“, – pasakojo Ričardas.
Sąskaitos išsipūtė
Bet po keleto mėnesių, vilniečio teigimu, situacija pradėjo keistis.
Pasak jo, kiekvieną mėnesį sąskaitoje atsirasdavo įrašai apie įvairius atliktus darbus, už kuriuos kas kartą tekdavo brangiai mokėti.
„Suprantu, jog daugiabučio priežiūra kainuoja. Ir anksčiau už papildomus darbus mokėdavome papildomai, bet dažniausiai už juos būdavo atsiskaitoma per 1–3 mėnesius ir po to pinigų sumos sąskaitose grįždavo į įprastas vėžes.
Tačiau kai namo administravimą perėmė „Santjana“, kiekvieną mėnesį ėmė plaukti dvigubos sąskaitos ir kol kas joms nematyti pabaigos. Aišku, kaimynai tyli, nes absoliuti dauguma balsavo už administratoriaus keitimą.
Tačiau teko girdėti, kad nepasitenkinimas bendrijoje jau kyla tiek dėl smarkiai padidėjusių įmokų, tiek dėl pačių darbų kokybės“, – kalbėjo Ričardas.
Vyras sakė nepatingėjęs ir suskaičiavęs, kiek, pasikeitus administratoriams, iš tiesų pabrango būsto priežiūros paslaugos. Pasak jo, skaičiai iškalbingi.
„Palyginau savo buto sąskaitas, iš kurių matyti, kad būtinųjų namo priežiūros paslaugų mokestis padidėjo 37,5 proc. – nuo 11,31 euro per mėnesį iki 15,55 euro, ir tai be pridėtinės vertės mokesčio (PVM).
Tuo metu vidutinė mėnesio pinigų suma sąskaitose padvigubėjo – pakilo nuo 21,41 iki 40,9 euro. Manau, kad tai yra didžiulis pabrangimas, už kurį aš asmeniškai jokios pridėtinės vertės negaunu, tik papildomas 20 eurų išlaidas kiekvieną mėnesį“, – pasakojo Ričardas.
Ko paklausi, to negausi
„Anksčiau sąskaitas gaudavau naudodamasis savitarna ir akimirksniu galėdavau jas apmokėti. Be to, savitarnos svetainėje matydavau visą aktualią informaciją, susijusią su einamaisiais namo reikalais.
Dabar iškilus bet kokiam klausimui turiu skambinti administratoriui arba rašyti laiškus ir laukti, kol atsakys. Dažniausiai atsakymas būna vienodas – kreipkitės į namo pirmininkę, nors klausimai būna susiję būtent su namo administravimu, o ne su namo pirmininkės veikla“, – piktinosi vyriškis.
Vilniečiui kyla ir daugiau abejonių dėl to, kodėl daugiabučio priežiūra buvo patikėta naujam administratoriui.
„Mūsų atveju namo pirmininkė pasiūlė balsuoti už vienintelę bendrovę, nors Vilniuje panašias paslaugas teikia per 40 įmonių.
Nenoriu nieko kaltinti ar spekuliuoti, nes neturiu įrodymų, bet dabar atrodo, kad pirmininkė galbūt buvo suinteresuota, kad namą perimtų konkreti bendrovė“, – samprotavo Ričardas.
Pasitiki pirmininku
Vilniaus daugiabučių namų administratorių asociacijos prezidentas Sigitas Čirba nesiėmė vertinti Ričardo papasakotos istorijos, nes nematė sąskaitų, neturėjo ir galimybės sužinoti, ką apie tai mano oponentai.
Bet jis patvirtino, kad jo praktikoje yra buvę atvejų, kai pakeitus namo administratorių naujasis paslaugų teikėjas gyventojus apkrauna iki tol nematytais mokesčiais.
Aišku, visada motyvuojama remonto darbų būtinybe, tačiau ar jie tikrai būtini, namo gyventojai paprastai nesigilina arba pasitiki įgaliotinio ar pirmininko nuomone.
Sutartis – konfidenciali
„Sostinė“ paklausė bendrovės „Santjana“, kaip ji pakomentuotų situaciją, susidariusią Vilniuje, Daugėliškio g. 3 daugiabutyje.
Anot „Santjanos“ pastatų administravimo vadybininkės Adelės Švelnės, šis daugiabutis turi bendriją, todėl visais klausimais pirmiausia į ją ir reikia kreiptis.
„Gyvenamojo namo bendrija turi administravimo sutartį su mūsų įmone, kuri pasirašyta 2021 metais. Ir, paisydami konfidencialumo, negalime atskleisti tretiesiems asmenims sutarties punktų be bendrijos raštiško patvirtinimo ir komentuoti paslaugų kainų, kurios buvo 2020-aisiais, kai mes neadministravome šio gyvenamojo namo.
Visos sąskaitos už administravimą ir techninę priežiūrą bei papildomai atliktus darbus apskaičiuojamos pagal sutarties įsipareigojimus bei suderintas ir patvirtintas sąmatas.
Šiuo metu klientams negalime suteikti savitarnos sistemos naudojimo galimybės, nes tiesiog šiuo metu fiziškai įmonė jos neturi“, – paaiškino A.Švelnė.