Sausį Koliziejaus direktorė Alfonsina Russo paskelbė, kad šio paminklo administracija ieško inžinierių ir dizainerių komandos. Jų darbas būtų pastatyti Koliziejuje ištraukiamas grindis – areną ar sceną. Italijos vyriausybė išskyrė 10 mln. eurų požeminėms milžiniško amfiteatro konstrukcijoms atgaivinti. Jei ne tokioms, kokios buvo gladiatorių laikais, bent maksimaliai panašioms.
Pagal Italijos kultūros ministerijos sumanymą turistai galėtų gėrėtis Koliziejumi, į jį žvelgdami iš arenos centro. Paminklo teritorijoje planuojama rengti net roko muzikos koncertus.
Idėja susilaukė prieštaringų atsiliepimų. „Palikite Koliziejų ramybėje!“ – reikalauja konservatyvių pažiūrų žmonės. Tiems, kurie vietoj Koliziejaus grindų įpratę matyti sudėtingų konstrukcijų griuvėsius, tikrai sunku įprasti prie minties, kad visa tai bus uždengta ištraukiamomis grindimis.
Idėjos autoriai planuoja atkurti ir keltuvų sistemą. Ši romėnų laikais buvo naudojama pakelti gladiatorius ir gyvūnus į sceną.
2009-aisiais Romos meras Giovanni Alemanno paskelbė, jog ieško rėmėjo. Pirmuoju tapo prabangios avalynės ir kitų odos gaminių „Tod’s“ vadovas ir bendraturtis Diego Della Valle. Bendrovė – šeimos verslas. D.Della Valle vadovauja „Tod’s“ kartu su broliu. Jo turtą „Forbes“ vertina 1,02 mlrd. eurų.
Bendraudamas su žurnalistais, D.Della Valle mėgsta prisiminti, kad pirmą kartą Koliziejų pamatė būdamas 11 metų. Tuo metu jis atvyko į ekskursiją po Romą iš gimtojo miestelio. „Tod’s“ vadovas pabrėžia, kad anuomet teko net aštuonias valandas važiuoti autobusu. Šeimos verslą trečiame dešimtmetyje įkūrė D.Della Valle senelis.
Milijardierius nusprendė iš bendrovės lėšų 25 mln. eurų skirti Koliziejaus restauravimui – didžiausiam per šimtmetį. Konkurse, kuriame dalyvavo 20 kompanijų, „Tod’s“ nurungė Airijos pigių skrydžių bendrovę „Ryanair“. Ši planavo užkabinti ant Koliziejaus reklaminį skydelį.
Darbai turėjo prasidėti 2011 m. Tuomet nuo Koliziejaus sienų ant žemės nukrito keletas akmenų – konstrukcijų tvirtinimas. Reikėjo nedelsiant pradėti restauravimą. Bet atsirado netikėta kliūtis.
Vartotojų teisių apsaugos asociacija „Codacons“ sutartį su „Tod’s“ užginčijo teisme. Asociacijos teigimu, už savo pinigus milijardierius D.Della Valle gautų neribotas galimybes Koliziejaus vaizdus naudoti reklaminiais tikslais.
D.Della Valle žinomas kaip vadinamos įterptosios rinkodaros (nuorodos į konkrečius prekės ženklus ar produktus įterpiamos į kitus kūrinius – Red. Past.) meistras. Jis sugebėjo įtikinti savo draugą, „Ferrari“ prezidentą Luca di Montezemolo, kad šis padovanotų magnatui , „Fiat“ bendraturčiui Gianni Agnelli porą „Tod’s“ mokasinų.
G.Agnelli buvo turtingiausias Italijos istorijoje žmogus, bet sutiko nešioti mokasinus, eidamas į futbolo komandos „Juventus“ rungtynes. Šis faktas byloja, jog D.Della Valle kaip niekas kitas moka reklamuoti savo bendrovės produkciją.
Teismai tarp „Codacons“ iš vienos pusės ir Romos merija, ir „Tod’s“ iš kitos – tęsėsi dvejus metus. Milijardierius laimėjo. Teismas nusprendė, kad vartotojų teisių apsaugos asociacija negali užginčyti sutarties, nes į ją nėra įtraukta.
Restauravimo specialistai darbo ėmėsi 2013-aisiais. Pagrindinis uždavinys buvo išvalyti Koliziejaus akmenis nuo patinos ir apnašų. Kiekvienas akmuo buvo apdorojamas specialiu tirpalu – iš vandens ir nedidelio kiekio tirpiklio. Kai kuriuos Koliziejaus akmenis teko valyti rankomis su šepetukais. Kartu buvo tvirtinamos konstrukcijos ir arkos.
Pirmasis Koliziejaus restauravimo etapas baigėsi 2016-aisiais. Akmenų valymas kainavo 6,5 mln. eurų. Likusi iš 25 mln. eurų suma turėjo atitekti lankytojų centro ir kavinės šalia Koliziejaus statybai, „dugno stiprinimui“ – ištraukiamosioms grindims. 2021-aisiais paaiškėjo, kad šiems tikslams iš biudžeto bus skirta 10 mln. eurų.
Kai tik prasidėjo „Tod’s“ ir Koliziejaus bendradarbiavimas, nebuvo tokią mecenatystę reglamentuojančių įstatymų. Bet 2014 m. Italijos vyriausybė priėmė vadinamąjį „Art Bonus tax cut“. Tai leidžia verslininkams, kurie remia meną ir kultūrą, gauti mokesčio kreditą sumai iki 65 proc. nuo investuotų pinigų.
Italijos verslas prisiminė mecenatystės tradicijas. Prekės ženklo „Diesel“ kūrėjas Renzo Rosso investavo į Rialto tilto Venecijoje restauravimo darbus. Mados namai „Fendi“ tapo didžiausio ir garsiausio Romos Trevi fontano restauravimo rėmėju.