Informacija apie teritorijos detaliojo plano koncepcijos viešinimą gyventojus registruotu paštu turėtų pasiekti artimiausiomis dienomis. Visi norintys galės susipažinti su parengtu detaliuoju planu nuo vasario 22 d. iki kovo 18 d. imtinai LR teritorijų planavimo dokumentų rengimo ir teritorijų planavimo proceso valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje (www.tpdris.lt) bei Vilniaus miesto savivaldybės svetainėje (www.vilnius.lt).
Dėmesio centre – industrinės teritorijos konversija ir Stoties aikštės pertvarka
Pagrindinis Vilniaus miesto savivaldybės ir bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“ organizuojamos pertvarkos akcentas – Vilniaus geležinkelio stoties teritorijos atnaujinimo projektas „Vilnius Connect“ ir Stoties aikštės pertvarka, kuriais siekiama įkurti modernų daugiafunkcį mobilumo, verslo ir laisvalaikio centrą su viešosiomis erdvėmis. SĮ „Vilniaus plano“ architektai, atsižvelgdami į gyventojų išsakytus pageidavimus, įvairių sričių ekspertų rekomendacijas bei detaliojo plano rengimo metu atliktus tyrimus, siūlo įgyvendinti kompleksinį teritorijos atnaujinimą.
Planuojama teritorija bus skaidoma pagal skirtingas naudojimo paskirtis ir numatomų pastatų charakteristikas. Pasak teritoriją planuojančių „Vilniaus plano“ specialistų, teritorijos dalyse ties Senamiesčiu bei palei Pelesos gatve pastatų aukštis ir užstatymas formuojamas atsižvelgiant į besiribojančių miesto dalių vietovaizdį, taip siekiant išsaugoti nekilnojamąsias kultūros vertybes, esančias planuojamoje teritorijoje. Toliau nuo Senamiesčio, ties Geležinkelio gatve, pastatų aukštis palaipsniui didesnis, atsižvelgiant į Naujamiesčiui būdingą užstatymą.
Viešosios erdvės ir jungtis tarp Senamiesčio ir Naujininkų
„Siekiame ne tik modernizuoti Stoties rajoną, tačiau ir atnaujinti teritoriją, kuri būtų draugiška tvarioms susisiekimo priemonėms. Stoties aikštėje siūloma viešąjį transportą apjungti į vieningą keleivių aptarnavimo centrą. Centrinė aikštė turėtų tiesioginę jungtį su Naujininkų rajonu, kuri leistų greitai ir patogiai pasiekti Pelesos gatvę“, – būsimus pokyčius pristato projekto vadovas Nerijus Siciūnas. Tiksli viešojo transporto terminalo vieta bus nustatoma architektūrinio konkurso keliu, taip pat ir galimos pėsčiųjų jungtys tarp Geležinkelio ir Pelesos gatvių.
Viešąjį transportą sujungus į vieną aikštę siūloma atsisakyti didžiosios dalies automobilių stovėjimo vietų. Šis pasiūlymas grindžiamas teritorijos humanizavimo bei automobilių srautų sumažinimo poreikiu, o atlikti transporto srautų modeliavimo rezultatai rodo, kad įvedus sumažintą stovėjimo koeficientą, esminio eismo srautų padidėjimo dėl urbanistinės plėtros teritorijoje nenumatoma.
Nauju teritorijos planavimu siekiama plėtoti darnų susisiekimą visomis kryptimis, vienas ryškiausių pokyčių – Stoties gatvės humanizavimas, joje formuojant viešąją erdvę įtraukiant pėsčiųjų bei dviratininkų judėjimą. Geležinkelio gatvėje, siekiant užtikrinti patogų judėjimą, nebeliks žiedinės sankryžos su stotelėmis, bus tiesiami dviračių takai, o ties Liepkalnio gatve planuojama saugi pėsčiųjų bei dviratininkų perėja.
Rengiant detalųjį planą buvo remtasi platesnės apimties studijomis, besiribojančių rajonų tyrimais (Naujininkų, Naujamiesčio urbanistinės kaitos studijos), Strateginiu pasekmių aplinkai vertinimu bei 2019 m. rugsėjį įvykusių kūrybinių dirbtuvių metu nubrėžtomis galimos teritorijos užstatymo ir susisiekimo sistemos kaitos gairėmis. Detaliojo plano rengimo metu buvo organizuojami periodiniai susitikimai su visuomene, kurių metu kartu su gyventojais buvo ieškomi geriausi galimi sprendimai.
Pokyčiai ateityje
Teritorijos viešųjų erdvių planavimas, kaip įprasta pasaulinėje praktikoje, bus sprendžiamas atskirais architektūros konkursais ir techniniais planais, sprendimų galima tikėtis ir iš netrukus skelbti planuojamo Vilniaus geležinkelio stoties komplekso, Stoties aikštės ir viešojo transporto terminalo architektūrinio projekto darbų.
Detalusis planas savo sprendiniais sudaro prielaidas vėlesniuose etapuose realizuoti architektūrinių konkursų metu išrinktus geriausius viešųjų erdvių, pastatų išdėstymo sprendimus. Pagal architektūrinio konkurso nugalėtojų pasiūlytą variantą toliau turės būti rengiami atskirų teritorijos dalių, pastatų techniniai projektai.