„Quayside“ pavadintas projektas bus apkaišytas kameromis ir jutikliais, sekančiais visus, kurie gyvens, dirbs ar tiesiog praeis šia teritorija. Surinktus duomenis numatyta pasitelkti idėjoms, kaip toliau būtų galima keisti ir tobulinti miestą, rašo nytimes.com.
Tačiau vienos didžiausių pasaulio technologijų kompanijų galimybes sekti žmones ne vienam kelia susirūpinimą dėl privatumo. Kiti priekaištauja, kad iš virtualaus pasaulio į tikrąjį perkėlus tokias idėjas jos gali būti netinkamai suprastos ir nedemokratiškos.
„Quayside“ – garsiausias naujas miesto technologijų kompanijos „Sidewalk Labs“, kuri yra „Alphabet“, motininės „Google“ kompanijos, projektas.
Danielio L.Doctoroffo vadovaujama kompanija į Torontą atėjo nusiteikusi sulaukti kritikos ir abejonių.
„Jei norite žmones įtikinti naujomis idėjomis, jie turi būti tų sumanymų dalis“, – teigė D.L.Doctoroffas.
„Sidewalk“ dvejus metus dairėsi vietos, kur galėtų statyti ateities miestą. Kompanijai teko įvertinti 52 vietas JAV ir kelias kitose pasaulio vietovėse.
Torontas įtiko dėl to, kad vietos valdžia ieškojo vystytojo, į kurio rankas galėtų perleisti apie 323 ha ploto krantinėje. Pastarąjį kartą čia plėtros darbai vykdyti praėjusio amžiaus šeštajame dešimtmetyje.
Dabar šioje teritorijoje statomi automobiliai, tebėra likęs apleistas grūdų elevatorius, o dokuose plūduriuoja nedideli, kiek apšiurę laiveliai. Niekas šios vietos nevadina namais.
Pagal vietos valdžios ir „Sidewalk“ susitarimą eksperimentiniais tikslais kompanijai patikėti tik 4,8 hektaro.
„Sidewalk“ prisižadėjo viešosioms konsultacijoms ir plano plėtrai atriekti 50 mln. JAV dolerių. Kiek iš viso būtų investuota į projektą, neskelbiama.
Kaip matyti iš brėžinių, „Quayside“ turėtų iškilti žema konstrukcija, kurioje erdvėmis dalinsis ir biurų darbuotojai, ir gyventojai. Siuntinius čia skirstys robotai, kiti robotai surinks šiukšles.
Jau žinoma, kad į teritoriją nebus įleidžiami privatūs automobiliai. To imamasi siekiant populiarinti mašinas, kurioms nereikia vairuotojų (tai – dar viena „Alphabet“ interesų sritis), pasivaikščiojimus, dviračius ir viešąjį transportą.
Elektrą šio „miesto“ gyventojams gamins nedidelės elektrinės, kurioms nereikia iškastinio kuro.
Užėjus lietui ar spiginant kaitriai saulei bus nuleistos didžiulės markizės, o žiemą minti dviračius leis šildomi takeliai.
Vis dėlto šiems sumanymams daugiausia pavojaus kelia ketinimas rinkti duomenis. Būtent tai idėjai labiausiai ir priešinasi opozicija.
Pastaruose įrengti davikliai kaups triukšmo rodiklius, o daugybė kamerų ir išorėje įrengtų jutiklių fiksuos viską – nuo oro taršos iki žmonių bei transporto judėjimo.
Tualetai ir kriauklės perduos informaciją, kiek išeikvojama vandens, šiukšles renkantys robotai – apie tai, kiek ir kokių atliekų surenka.
Kai prireiks viešųjų paslaugų, šios teritorijos gyventojai ir darbuotojai naudosis „Sidewalk“ sukurta programine įranga.
D.L.Doctoroffas įsitikinęs, kad surinktų duomenų ir urbanizacijos jungtis – šio projekto sėkmė.
Nors stebėjimo kameros – įprastos daugelyje miestų, tačiau „Ryerson“ universiteto miesto planavimo mokyklos profesorė Pamela Robinson atkreipė dėmesį, kad „Quayside“ atveju padėtis skiriasi. Mat naujajame mieste bus renkami detalesni duomenys, o ir jų metodas kelia abejonių: jei kitur informaciją kaupia valstybė, „Quayside“ tą darys privati kompanija. Kol kas neskelbiama, kas bus duomenų savininkas ir kas galės jais pasinaudoti.
Žadama, kad „Quayside“ teritorijoje bus būstų įvairias pajamas gaunantiems žmonėms, tačiau kol kas vienintelė kompanija, patvirtinusi, jog čia įrengs savo biurą – „Google Canada“. Todėl labai tikėtina, kad į šią Ontarijo ežero pakrantę kelsis nauji, daug uždirbantys asmenys.