Po pandemijos biuruose įsivyravus bendroms darbo erdvėms, jaukumą tenka kurti pasitelkiant kitas priemones“, – teigia architektas Lukas Rekevičius ir kartu su kitais nekilnojamojo turto ekspertais dalijasi įžvalgomis bei patarimais, kaip pasiūlymų gausoje sėkmingai atrasti savo svajonių biurą.
Anksčiau norintieji modernaus ir tarptautiniais sertifikatais įvertinto biuro Vilniuje galėjo tiesiog pasižiūrėti į tai, kas šiuo metu statoma ar jau pastatyta sostinės centre. Šiandien situacija, anot architekto, pasikeitė – pirmiausia, kalbant apie geografiją.
„Vilniaus centras plečiasi. Konstitucijos prospekte esantiems verslo centrams nei kiek nenusileidžia Šnipiškėse statomi projektai. Todėl ieškant naujo biuro sostinėje apsiriboti vien tik Konstitucijos prospektu ar Lvivo gatve būtų neprotinga. Tokios pačios A+ klasės verslo centrų jau galima rasti ir kitur, tik už konkurencingesnę kainą“, – teigia architektūros studijos „Aketuri architektai“ direktorius.
Biuras – ne pramogų parkas
Architektas taip pat pastebi, jog biurai jau kurį laiką tapo konkurencijos tarp įmonių įrankiu:
„Tai ypatingai matyti IT sektoriuje. Esminis lūžis, sakyčiau, įvyko po pandemijos – išmokome ir supratome, kad galime dirbti iš namų, todėl dažnoje įmonėje atsirado daugiau darbuotojų nei darbo vietų.
Todėl vietą biure gaudavo tas, kas pirmas į jį ateidavo. Dingo asmeniškumas, ant darbo stalo jau nebegalėjai pasidėti šeimos nuotraukos, nes visur – bendra darbo erdvė. Pastebime, kad šį praradimą šiuo metu bandoma kompensuoti kuriant minkštesnių ir gyvenimiškų struktūrų, natūralių, su aplinka darniai derančių medžiagų pastatus.“
Pasak architekto, jaukus, patogus ir, svarbiausia, susikaupti darbui padedantis biuras – tai, ko šiandien ieško darbdaviai, norintys ne tik pritraukti trūkstamų talentų, bet ir susigrąžinti jau turimus darbuotojus iš namų į biurą:
„Darbo vieta turi padėti susikaupti. Biuras – ne pramogų parkas. Jis turi būti ramus, jaukus. Kolegos turi negirdėti vienas kito pokalbių telefonu, erdvės turi padėti nesiblaškyti. Visa tai galima pasiekti pasitelkus tinkamus architektūrinius bei interjero sprendimus.“
Kaip išsirinkti „tą vienintelį“
„Renkantis naują biurą, posakiu „neskubėk ir būsi pirmas“ geriau nesivadovauti“, – pataria Jurgita Ragaišė, „Newsec“ tarpininkavimo grupės Lietuvoje vadovė.
Anot jos, geriausia biuro ieškoti dar tik vystomuose projektuose: „Taip galėsite patys išsirinkti, kaip atrodys jūsų darbo vieta – nuo vietos pastate iki struktūros. Tuo nauji verslo centrai ir pranašesni už jau pastatytus, nes pastaruosiuose, deja, tenka rinktis iš to, kas yra likę.“
Naujo biuro ieškantiems ekspertė taip pat pataria neatmesti projektų, turinčių aukštesnę nuomos kainą:
„Neretai pateikiama pradinė kaina už biuro plotą neatitinka to, ką galiausiai tenka sumokėti pridėjus visus papildomus mokesčius po pilno biuro įrengimo. Šios iš anksto dažnai nenurodomos lėšos kiekvienais metais gali būti vis kitokios, priklausyti nuo paties pastato, todėl įvertinant, ar planuojamo nuomotis ar įsigyti biuro kaina yra išties gera, visada verta apsvarstyti galimybę į pagalbą pasitelkti šios srities profesionalus.“
„Standartiškai vienas aukštas gali būti pritaikomas 3–4 nuomininkams. Pavyzdžiui, šiuo metu Šnipiškėse kylantį „Sand Office“ verslo centrą projektavome taip, kad kiekvieno pastato aukšto centre liktų tokios bendrosios erdvės kaip susitikimų kambariai, kuriose nereikia nuolatinės dienos šviesos.
Pastato kraštuose – darbo vietos, iš kurių būsimiems darbuotojams ne tik atsivers miesto panorama, bet ir džiugins natūrali saulės šviesa, kurios Lietuvoje mums visiems taip trūksta. Svarbiausia, kiekvienas projekto vystymo metu norą keltis į pastatą išreiškęs nuomininkas turės galimybę įsitraukti į planavimo procesą ir taip kartu kurti savo darbo vietą“, – sako architektas.
Šiuo metu biuro ieškantiems ekspertai taip pat pataria aiškiai įsivardinti vidinius komandos norus, poreikius bei galimybes: „Svarbu net ir tokie, regis, iš pirmo žvilgsnio nereikšmingi dalykai kaip tai, ar dauguma komandos narių į darbo vietą atvyksta automobiliu, ar viešuoju transportu. Jei automobiliu – ar turi, kur jį patogiai pasistatyti.
Reikia pagalvoti net ir apie tai, ar su komanda pietus mėgstate užsisakyti į biurą, ar verčiau tai darote kavinėse bei restoranuose mieste. Todėl, nepamirškite nuoširdžiai pasikalbėti su kolegomis. Pasidarius namų darbus bus lengviau rinktis naujus namus iš daugybės pasiūlymų rinkoje“, – teigia įmonės vadovė.
Galvoti ir apie rytojų
Anot šiuo metu Žalgirio ir Linkmenų gatvių sankryžoje naują verslo centrą vystančios investicijų valdymo bendrovės „Capitalica Asset Management“ bendraturčio ir valdybos pirmininko Andriaus Barščio, renkantis naują biurą svarbu galvoti ir apie tai, ar jis patenkins komandos poreikius ne tik šiandien, bet ir po 5 ar 10 metų:
„Tokie pastato rodikliai kaip A+ energinė klasė, tarptautiniai sertifikatai, įrodantys pastato kokybę bei tvarumą, verslo centro architektų bei vystytojų patirtis įgyvendinant panašius projektus – kriterijai, kurių privalu ieškoti jus dominančiose vietose.
Nors niekas negali garantuoti, kad po 10 metų šiandien pasirinktas biuras bus tinkamas jūsų organizacijai, bet šie kriterijai bent jau padidins tikimybę, jog naujos vietos ieškoti neteks dėl netikėtai pakilusių pastato eksploatavimo išlaidų ar dėl to, jog biure darbuotojai jaučiasi nepatogiai.“
Anot jo, šiuolaikiniam verslui svarbu viskas – nuo to, kaip pastatas atrodys, kokia bus jo infrastruktūra, iki to, ar netoliese yra patogus susisiekimas viešuoju transportu, ar verslo centras atitinka aukštus reikalavimus, keliamus norint gauti tokius tarptautinius sertifikatus kaip, pavyzdžiui, BREEAM Excellent.
„Todėl, norint išsirinkti biurą, kuris tarnautų ne vienus, ne du, o dešimt ir daugiau metų, patartina susidaryti individualų savo įmonės prioritetų sąrašą ir rinktis naujus namus rinktis būtent pagal jį“, – sako įmonės valdybos pirmininkas.