Tendencija – būti spalvingiems
Šiųmetėje tarptautinėje apšvietimo ir interjero parodoje Milane apsilankiusi interjero dizainerė Kristina Grybaitė patvirtino: pristatytos naujausios metų tendencijos sužibėjo kontrastingu požiūriu į dizainą ir išsiskyrė plačia įvairove: nuo puošnumo ir prabangos iki visiško minimalizmo. Didžiausią įspūdį parodoje interjero dizainerei padarė būtent apšvietimo stendai. Apšvietimo ekspozicijose akivaizdžios ryšio su gamta paieškos, o dauguma šviestuvų – tarsi meno kūriniai, įkvėpti gamtos.
Klasikinio dizaino tendencijų viršūnėje vis dar laikosi šviestuvai, papuošti „Swarovski“ kristalais, o šviestuvas, anot K.Grybaitės, interjere suvokiamas kaip papuošalas. Šiuolaikiniai modernaus stiliaus šviestuvai dažnai visiškai lakoniškų formų, plonos laikančiosios žalvario konstrukcijos derinamos su lengvais burbulais, išilgėjusiomis formomis. Nemažai gamintojų siūlomoje produkcijoje apsiriboja spalvoto stiklo gaminiais.
„Esu priblokšta spalvų gausos, pristatytos baldų ir interjero detalių ekspozicijose. Spalvos, spalvos, spalvos! Būti spalvingiems – tokią tendenciją 2019 metams diktuoja parodoje Milane dalyvavę dizaineriai, baldų, interjero detalių ir šviestuvų gamintojai. Mane, kaip dizainerę, sužavėjo tai, jog nebebijoma spalvų. Jų naudojama kur kas daugiau nei mes, lietuviai, įprastai įsileidžiame į interjerus. Realybėje tai atrodo tikrai puikiai – suteikia gyvybės jausmo“, – komentavo dizainerė.
Kaip visada dizaine pirmose gretose – žemiškos, natūralios medžiagos: medis, akmuo, šviestuvų stiklas, metalas. Baldų instaliacijose interjero dizainerę sudomino grakščių formų medinės kėdės šalia masyvaus valgomojo stalo. Pasirodo, kūrėjai netaupo nei medžiagų, nei vietos, drąsiai nustatinėja savo vartojimo taisykles, tačiau, atsigręžiant į šviežiausias tendencijas, dizainas – spalvingas, švelnus, lygūs matiniai paviršiai susitinka su akmens tekstūromis, auksiniais intarpais. Sugrįžo mozaikinio betono tekstūra, kuri pasireiškia ne tik kaip grindų danga, bet ir kaip interjero papuošalas.
„2019 metų dizaino tendencijas galima apibrėžti žodžiais drąsa ir žaismingumas, labiausiai akį traukia jau nebe švarus „plonas“ dizainas, o spalvomis ir formomis intriguojantys žaidimai. Taip pat labai stipriai jaučiasi ir sumoderninto Retro stiliaus sugrįžimas, kuris daugiausia atsispindi per sugrįžusias to meto spalvas, užapvalintose formose, balduose ir apdailoje“, – komentavo interjero dizainerė.
Lankytojų skaičius nustebino
Vilniuje įsikūrusio salono IDN HOME vadovė Gytė Ragauskienė taip pat akcentavo spalvas, nuo kurių parodoje raibo akys – ryškių spalvų nepagailėjo nei lauko, nei vidaus baldų gamintojai. Spalvų institutui „Pantone“ koralinę paskelbus metų spalva, daugelis gamintojų šios, ryškios ir gaivios spalvos, neatsisakė.
Į akis, anot G.Ragauskienės, krito ir itin ryški 1960–1970 metų stilistika: visų pirma, plonos, neretai apvalios, sofų, lovų, krėslų, kėdžių metalinės kojelės. Baldai dėl tokių kojelių tarsi palengvėjo, atrodo plevenantys ore.
Vienas gamintojų, kuriam atstovauja ir IDN HOME, paskelbė, kad vien tik jų stende apsilankė 31 tūkst. žmonių. Dizaino paviljonas, kuriame prisistato Italijos baldų gamintojų flagmanai, aktualus ne visiems, juolab kad ne visi ieško pačių brangiausių baldų. Visgi net ir tokiame stende per keletą dienų apsilankė daugiau kaip 30 tūkst. žmonių, skaičiai išties įspūdingi.
Ašis – kūryba
Milane apsilankiusi architektė Edita Stankevičiūtė-Righetto pasakojo, jog jai, kasmet aplankančiai parodą Milane, ši atrodo šiek tiek besikartojanti. Ypač dėl tendencijos kopijuoti sėkmingiausius baldų gamintojus.
Beje, architektė išskyrė rinkoje tik 7 metus besisukantį baldų gamintoją, kurio kuriamų baldų estetika ir sprendimai – tarsi meno kūriniai, susieti su pagrindine funkcija. Baldai – tekstūriški, stulbina daug grubaus metalo, derinamo su švariais paviršiais.
Kaip ir madų pasaulyje, baldų paroda taip pat išsiskiria spalvų tendencijomis. „Šįmet parodoje vyrauja dvi spalvos: jei nėra gero apšvietimo, vyraujančią spalvą galėtume vadinti juoda, naudojant apšvietimą, pamatytume pasirodančią gilią žalią, mėlyną – tokias išties murzinas, sunkias, tačiau gilias spalvas. Antroji vyraujanti spalva – gesintų plytų. Juntamos sunkios spalvos, atsirandančios lengvuose interjeruose. Koralo spalvos per daug nemačiau, jos mačiau pernai. Šįmet koralo spalva tapo murzina plytos spalva“, – komentavo E.Stankevičiūtė-Righetto.
Ryškesni baldų dizaino pokyčiai, anot architektės, matyti kas 7 metus. O bestseleriai lieka šimtmečiais..
Architektei Justei Žibūdienei šįmet labiausiai įstrigo Milano dizaino savaitės renginiai, pasklidę po visą miestą. Netrūko smagių kūrybinių dirbtuvių, įspūdingų instaliacijų – šie metai, architektės žodžiais, buvo išties išskirtiniai renginių gausa.
„Kalbant apie parodą, aplankė jausmas, kad labai didelių naujovių ar perversmų nėra. Pastebėjau tai, kad dalyvavo nemažai japonų gamintojų, atsirado japonų stilistikos“, – komentavo architektė. Šįmet parodoje, anot pašnekovės, ypač išsiskyrė šviestuvų gamintojai.
Neišsižada to, kas buvo
Iš parodos Italijoje jau penkioliktą kartą grįžęs bendrovės „Vadasiga“ vadovas Vaclovas Daukintis pasakojo, jog pagrindinis jo ir komandos tikslas, kaip ir kasmet, aplankyti partnerius, tačiau laiko skiriama ir pasižvalgyti po didžiulį renginį.
Visų pirma, V.Daukinčio žodžiais, paroda „pražydo“ įvairiausiomis pavasario spalvomis. Ryškiaspalviai – ne tik baldai. Rožiniais tapo ir biurai – būtent tokį biurą pristatė italai.
Pašnekovą nustebino ir tai, kad kone kiekviename stende buvo pristatomi klasikiniai baldai. Net ir kurdami modernius baldus, dizaineriai nepamiršta praėjusio amžiaus viduryje sukurto baldų dizaino. Taigi, nenuostabu, jog vyrauja apvalios formos, netgi biuro baldų, praktiškai neliko aštrių kampų. „Viskas keičiasi labai greitai, gamintojai lenktyniauja, sykiu nebijo grįžti praeitį. Parodoje pristatyta daugybė naujų produktų, idėjų, tačiau eksponuoti ir sėkmingi ankstesnėse parodose pristatyti modeliai. Nepamirštama tai, kas sukurta vertingo“, – kalbėjo „Vadasigos“ vadovas.
Lankytojams – šou
Išskirtinių baldų kūrėja Eglė Mieliauskienė, savo kūrinius pristačiusi parodoje Milane, kaip dalyvė akcentavo organizacines problemas, nesuvokiamo dydžio parodos mastelį, milžiniškus reikalavimus dalyviams ir didžiulį dalyvių bei lankytojų skaičių. Ši, didžiausia pasaulyje baldų paroda, anot pašnekovės, nei paviljonų, nei lankytojų skaičiumi nepralenkiama.
Jau ne pirmus metus parodoje vyraujanti tendencija, kūrėjos akimis, autorinių baldų, sukurtų bendradariaujant su dailininkais, sėkmė. Jei anksčiau baldus buvo įprasta eksponuoti įrengiant parodomuosius kambarius, tai šįmet pasirinkta kitokia taktika – stendas turi išsiskirti koncepcija, stiliumi, pritaikytu būtent šiai parodai. Toks sprendimas, neabejoja pašnekovė, – tiesiausias kelias atkreipti į save dėmesį.
„Parodų stendai išsiskiria koncepcijomis, įdomiu pristatymu – tas labai stebina. Vyrauja požiūris, jog stendas – spektaklis, šou. Gamintojams, kūrėjams labai svarbu pritraukti, sudominti lankytojus, tam skiriama daug dėmesio, samdomi dizaineriai, parodos stendo kūrėjai, o stendai gaminama specialiai parodai“, – komentavo pašnekovė.
Gamintojai ieško kontaktų bendradarbiauti, nebėra taip, jog tą patį baldą gamina keliolika metų ir nieko nesiruošia keisti.
Kiekvienas gamintojas, anot E.Mieliauskienės, negaili investicijų kūrybai, ko anksčiau išties trūko. Keičiasi ir požiūris į spalvas: jei kažkada buvo madinga žalia, ultramarino mėlyna, rožinė su pilkos ir terakotos atspalviais, dabar gamintojams konkreti spalva nebėra tokia aktuali. „Kiekvienas stendas turi savo konceptą ir spalvinę gamą, nulemtą konkrečių priežasčių. Viskas susimaišę, vienos pagrindinės spalvos nebelieka“, – apibendrino pašnekovė.