K.Rashidą kalbino interior.ru.
- Ar galite save pavadinti perfekcionistu?
- Visiškai teisingai! Su šiuolaikine kultūra dirbu kaip skulptorius. Aš – dizaineris, menininkas, nonkomformistas, perfekcionistas – toks aš sutvertas. O dar esu nekantrus, darbštus, optimistas, mylintis, dosnus, geras ir skrupulingas.
- Ar iš karto pradėjęs dirbti įsivaizduojate, koks bus rezultatas?
- Dažnai mano sumanymai kur kas didesni, nei užsakovas gali realizuoti. Nemėgstu darbų daryti pusiau. Jei jau atėjau į šį pasaulį, mano užduotis – kiek tai įmanoma, įnešti savo indėlį. Jei jau ėmiausi projekto, jame būtinai turi atsirasti kokia nors razina.
Man labai svarbu, kad per kūrybinį procesą pasaulyje atsirastų tie daiktai, kurie sukeltų jutiminį atgarsį, kuriais žmonės su malonumu naudosis. Aš ir pats naudoju savo produkciją, todėl žinau, apie ką kalbu.
- Jums reikalingos kokios nors specialios sąlygos, atmosfera?
- Sudėtingiausia – visiška kūrybos laisvė. Kuo daugiau kliento reikalavimų, norų, tuo paprasčiau: būtent jie, užsakovai, stimuliuoja naujas idėjas. Ryškus to pavyzdys – prekės ženklas „Rich“ ir jam priklausanti linija „RichCrystal“, kuri turi tapti stilingu sprendimu barams ir restoranams.
Yra galybė įvairiausių spalvų ir daugeliui skonių tinkančių sulčių pakuočių. Labai sudėtinga sugalvoti kažką visiškai naujo. Tačiau mums su „Rich“ komanda pasisekė sukurti minimalistinį vaizdą. Buteliukas neturi aštrių kampų, todėl jį lengva ir malonu paimti. Dabar tai – ne šiaip sultys be vardo beveidėje stiklinėje, o išieškotas gėrimas.
- Kokios svarbiausios mados interjero dizaine?
- Nemėgstu madų, nelabai patinka ir žodis „stilius“. Skaitmeninė mūsų pasaulio transformacija lėmė, kad dėl vizualios informacijos pertekliaus praradome suvokimo gilumą.
Nematome viso peizažo – į jį žiūrime tarsi pro mažą langelį. Gainiodamiesi madų daugelis dizainerių imituoja stilių.
Tarkime, „industrial chic“ pamatysite visur, kur tik pažiūrėsite, tačiau jame nėra ankstesniojo originalumo. Galima teigti, kad dabar gyvename dviejuose pasauliuose. Vienas jų – dirbtinis, optinių iliuzijų kičas, o kitas – realusis skaitmeninis pasaulis.
Dizainas turi būti šiuolaikinės kultūros dalis, o ne užstrigti ties stiliumi ir mada.
- Sakėte, kad nemėgstate klasikos. Ar reikia suprasti, kad, pagal jus, tai, kas niekada neišeis iš mados, neegzistuoja?
- Neturiu nieko prieš senovę. Paprasčiausiai netikiu reprodukcija. Bandydami priartėti prie praeities – tokios, kurioje niekada negyvenome – nuolat sukuriame naujus objektus. Jei šiandien ketintumėte pirkti automobilį, ar rinktumėtės vežimą su arkliu? O jei reikia prietaiso muzikai klausytis, rinktumėtės radijo imtuvą?
- Ko vienareikšmiškai atėjo laikas atsikratyti?
- Atsikratykite beskonių suvenyrų. Kuo mažiau, tuo geriau! Dar sykį paklauskite savęs, ar tikrai norite to, ką ketinate pirkti. Aš pats nesu antivartojimo šalininkas, tačiau galvoju, kad svarbu vartoti su protu. Pirkite tik tą, ko būtinai reikia.
- Ar galite įvardinti tris daiktus, kurie akimirksniu pakeis interjerą?
- Siekite tvarkos. Viską išrikiuokite lygia linija: visus daiktus, vazas, knygas, kolonėles. Tvarka įkvepia. Tvarka – tai dzen, ji atpalaiduoja. Pamirškite užuolaidas, iš jų – jokios naudos, tik dulkės ir purvas. Dėl užuolaidų kambarys atrodo gremėzdiškas. Vietoj jų geriau įsigykite romanetes. Paslėpkite visus virtuvės reikmenis: virtuvė turi būti minimalistinė ir graži. Paviršiuje turi likti tik būtiniausi ir įdomiausi daiktai.
- Ar turite žmonių, kurie jus įkvepia?
- Prašau – štai ištisas sąrašas: Luigi Colani (dizaineris), Ettore Sottsassas (architektas), Joe Colombo, Philippe'as Starckas, George'as Nelsonas, Charlesas Eamesas (dizaineriai), Isamu Noguchi, Rossas Lovegrove'as, Bruno Munari (menininkai), Carlo Mollino, Gaetano Pesce (architektai), Victoras Papanekas (dizaineris), Davidas Carsonas (grafikos dizaineris), Frederickas Kiesleris (architektas), Shiro Kuramata (dizaineris), Buckminsteris Fulleris, Zaha Hadid, Oscaras Niemeyeris, Toyo Ito (architektai). Iš šiuolaikinių menininkų – Dalek, Dutchman, Jeffas Koonsas , Peteris Haley , Andy Warholas, Haroldas Milleris. Tai – toli gražu ne visi.
- Kokius patarimus duotumėte dizaineriams?
- Dizainas – tai darbas šiuolaikinėmis sąlygomis, kad suformuotume ateitį, kurioje egzistuos žmogus. Esmė – sukurti kažką kokybiško, pagerinto, stumiančio mus į priekį.
Jaunimui visada duodu tokį patarimą: „Būkite protingi, kantrūs, mokykitės mokytis, mokykitės būti praktiški, tačiau nepamirškite etikos. Ieškokite naujų išraiškos būdų, naujų prasmių, naujos estetikos, eksperimentuokite su naujomis medžiagomis, kurkite naujas paradigmas. Tačiau visada prisiminkite akivaizdžius žmogiškus poreikius, kuriuos produktas turi patenkinti: emocijos, paprastumas naudojantis, technologinis pranašumas, jumoras, pozityvi energetika, pranašumas“.