Kad būtų įgyvendintas sumanytas projektas, miesto savivaldybei tenka įsigyti nuosavybės teise (o tai reiškia, nupirkti mokesčių mokėtojų sudėto biudžeto lėšomis) suplanuotoje pertvarkyti teritorijoje esantį privatų nekilnojamąjį turtą. Šiuo atveju, kaip nurodyta savivaldybės administracijos parengtuose dokumentuose, – menkaverčius, apleistus pagalbinio ūkio statinius.
Todėl savivaldybės taryba 2024 m. birželio 11 d. priėmė sprendimą „Dėl nekilnojamojo turto Mosėdžio g. 66, 67, 68, 69, 70, 71, 73, 75, 77, Kaune, pirkimo“, kuriuo buvo patvirtintas nekilnojamojo turto pirkimo ekonominio ir socialinio pagrindimo aprašas.
Iš pradžių ketinta pasinaudoti turto „paėmimo visuomenės poreikiams“ schema, tačiau tenka jį pirkti.
Parengtas naujas miesto tarybos projektas, numatant tikslą – pirkti už 307 500 Eur Kauno miesto savivaldybės nuosavybėn nekilnojamąjį turtą, „patenkantį į kultūros paveldo objekto – Linkuvos dvaro sodybos fragmentų teritoriją ir reikalingą gamtos ir kultūros paveldo teritorinių kompleksų ir objektų (vertybių) apsaugos reikmėms“, – pasakyta Aiškinamajame rašte, kuris viešai paskelbtas internete (kaunas.lt) prie savivaldybės politikų veiklą iliustruojančių dokumentų.
Nurodyta, jog mechanines dirbtuves (210,40 kv. m bendrojo ploto, fiziškai pažeistą pastatą) reikia nupirkti už 38 113 Eur, ūkinį pastatą (590 kv. m užstatyto ploto) – už 42 252 Eur, veršidę (576 kv. m), kurios pastato baigtumas – vos 10 proc.) – už 1 000 Eur, kitą veršidę (341 kv. m užstatyto ploto, Mosėdžio g. 70) – už 53 000 Eur, kluoną (710 kv. m ) – už 53 898 Eur, karvidę (1325 kv. m užstatyto ploto, pastatas fiziškai pažeistas, baigtumas – 95 proc., Mosėdžio g. 75) – už 94 890 Eur. Kitų toje gatvėje esančių bei Kauno miesto savivaldybės perkamų buvusio dvaro statinių kainos – ženkliai mažesnės.
Tiek šiuo, tiek panašiais atvejais sudarant sandorius dėl NT įsigijimo, privalu laikytis įstatymų bei kitų teisės aktų. Pirkimo komisiją birželį sudarė savivaldybės administracijos direktorius Tadas Metelionis.
Savo ruožtu nekilnojamojo turto pardavėja – UAB „FUDO“– rugpjūčio 29 d. komisijai pateikė UAB „Eurointegracijos projektai“ specialistų parengtą „Linkuvos dvaro sodybos teritorijos ir fragmentų, adresu Mosėdžio g. 62, Kaunas, įveiklinimo ir vertės pagrindimo galimybių studiją“. Joje nustatyta Linkuvos dvaro teritorijoje esančių pastatų – nekilnojamojo turto Mosėdžio g. 66, 67, 68, 69, 70, 71, 73, 75, 77, Kaune, kaina – 315 750,60 Eur.
Linkuvos dvaras
Komisija, vadovaudamasi Vyriausybės pirkimo tvarkos aprašu, atliko minimo nekilnojamojo turto Mosėdžio gatvėje pirkimo savivaldybės nuosavybėn procedūras ir patvirtinusi derybų rezultatus, apie pirkimo rezultatus 2024 m. rugsėjo 2 d. raštu informavo Kauno miesto savivaldybės administracijos direktorių Tadą Metelionį.
Pasiūlyta pirkimo rezultatus teikti patvirtinti savivaldybės tarybai. Pirmasis po vasaros atostogų šios tarybos posėdis įvyks ateinantį antradienį.
Kaip neretai būna panašiais atvejais, taip ir šįsyk, Kauno miesto savivaldybės suderėta NT pirkimo kaina (307 500 Eur), anot Nekilnojamojo turto skyriaus valstybės tarnautojų, „daugiau kaip 10 proc. viršija šio nekilnojamojo turto rinkos vertę, nustatytą atlikus individualų turto vertinimą Lietuvos Respublikos turto ir verslo vertinimo pagrindų įstatymo nustatyta tvarka. (…) 2024 m. balandžio 26 d. nustatyta nekilnojamojo turto rinkos vertė yra 126 780 Eur.“.
Todėl prireikė politikų patvirtinimo, kad savivaldybės administracija gali tiek mokėti už tai, ką perka, siekdama tikslo – sutvarkyti nekilnojamąsias kultūros vertybes bei paversti Linkuvos dvaro sodybos teritoriją ne tik patraukliu, lankomu objektu, bet ir… skirti joje vietos gyvenamųjų namų statybai. Kas statys, – jau kitas klausimas, svarbu, kad išvalytą, statybai tinkamą plotą turės.
„Savivaldybės taryba, įvertinusi pateiktą informaciją dėl nekilnojamojo daikto, priima sprendimą dėl derybas laimėjusio kandidato pasiūlymo įsigyti arba neįsigyti nekilnojamąjį daiktą savivaldybės nuosavybėn. Vyriausybės pirkimo tvarkos aprašo 50 punkte yra nustatyta, kad šio aprašo 49 punkte nurodytas reikalavimas, pagal kurį nekilnojamųjų daiktų įsigijimo nuosavybėn kaina negali daugiau kaip 10 procentų viršyti rinkos vertės, nustatytos atlikus individualų turto vertinimą, netaikomas, jeigu perkančioji organizacija pagrindžia nekilnojamųjų daiktų įsigijimo nuosavybėn didesne kaina tikslingumą“, – paaiškinta Kauno miesto tarybos sprendimo projektą lydinčiame Aiškinamajame rašte.
Tiesa, priėmus šį sprendimo projektą, ir nupirkus nekilnojamąjį turtą Mosėdžio g. 66, 67, 68, 69, 70, 71, 73, 75, 77, reikės keisti savivaldybės tarybos pernai (2023 m. rugsėjo 12 d.) priimtą sprendimą „Dėl kultūros paveldo objekto – Linkuvos dvaro sodybos fragmentų teritorijoje esančių statinių paėmimo visuomenės poreikiams“.
Tačiau, kaip nurodyta minėtoje galimybių studijoje, „įgyvendinus Linkuvos dvaro sodybos fragmentų teritorijos įveiklinimo projektą, būtų pritraukti lankytojų srautai į Linkuvos dvaro sodybos teritoriją, pagerėtų infrastruktūros prieinamumas ir kokybė. Tai padidintų gyvenamosios aplinkos šioje teritorijoje kokybę, vietovės patrauklumą investicijoms, o tai lemtų teritorijoje esančio nekilnojamojo turto kainos (vertės) augimą“.
2023-ųjų vasarį sukaks dveji metai, kai nuotoliniame Kauno miesto tarybos, turinčios 41 narį, posėdyje 28 balsavus už, 6 – susilaikius ir 3 politikams prieštaraujant, buvo priimtas sprendimas dėl miesto pakraštyje esančio Linkuvos dvaro sodybos fragmentų teritorijos poreikio perėmimo „visuomenės reikmėms“.
Miesto meras Visvaldas Matijošaitis posėdyje sakė, jog „per 30 Lietuvos nepriklausomybės metų žengiamas pirmas žingsnis, kad Linkuvos dvaro parkas būtų sutvarkytas ir tarnautų visiems kauniečiams“.
Kas nuveikta bežingsniuojant link tarnystės „visiems“? …