Beprecedentis mokyklų transformavimas: Ukraina imasi pirmosios sistemingos sovietmečio mokyklų pastatų transformacijos Rytų ir Vidurio Europoje, bendradarbiaudama su lietuvių architektų sukurta iniciatyva „Rebuild the Wonderful“.
Visapusiškas atnaujinimo planas: pagal sukurtus ir Kyjive pristatytus penkis tipinių sovietinių mokyklų transformacijos projektus gali būti atnaujintos 134 karo paveiktos mokyklos, su galimybe išplėsti transformaciją į šimtus kitų mokyklų visoje Ukrainoje.
Architektūrinė ir švietimo reforma: Transformacija apima senų, tamsių, vienfunkcinių sovietinių mokyklų erdvių pertvarkymą į atviras, modernias, bendruomeniškas aplinkas, vadovaujantis 12 naujai sukurtų mokyklų pastatų transformacijos principų.
Keturių valstybių bendradarbiavimas: Projekte dalyvauja architektų komandos iš Lietuvos, Estijos ir Vengrijos, taip pat Ukrainos partneriai ir vyriausybės parama, siekiant kurti erdves, kurios skatintų inovacijas ir žmogiškuosius santykius.
Ateities vizija: Iniciatyva, kurią remia prezidentas Zelenskis ir kuriai vadovauja vicepremjeras Mykhailo Fedorovas, siekia suderinti Ukrainos švietimo erdves su moderniais, vertybiniais reikalavimais, ruošiantis ateičiai po pergalės.
Dėl savo laisvės kovojanti Ukraina pradeda tai, ko per tris dešimtmečius nepadarė nė viena Rytų ar Vidurio Europos valstybė – pirmoji pradeda sistemingą sovietinių mokyklų pastatų transformaciją. Tam ji pasitelkė lietuvių vedamą tarptautinę architektų iniciatyvą „Rebuild the Wonderful“. Vakar Kijeve trys architektų komandos iš Lietuvos, Estijos ir Vengrijos kartu su įgyvendinančiu partneriu „Big City Lab“ pristatė penkių tipinių Ukrainos mokyklų transformacijos projektus Ukrainos vadovams ir visuomenei.
Remiantis šiais projektais bus galima atnaujinti net 134 karo paliestas mokyklas, o vėliau – šimtai kitų Ukrainos mokyklų. Tokią švietimo pastatų perkūrimo strategiją Ukraina pasirinko suprasdama, kad senųjų pastatų griovimas ir nauja statyba užtruktų ilgiau bei kainuotų brangiau, o sovietinių patalpų remontas dar dviems dešimtmečiams mokyklas įkalintų moderniam mokymuisi netinkamose erdvėse.
Okupacijos liekanos architektūroje
Pasak „Rebuild the Wonderful“ įkūrėjos ir „Do Architects“ steigiančiosios partnerės Gilmos Teodoros Gylytės, Ukraina supranta, kad švietimo sistemos transformacija yra būtina jos pergalės sąlyga, todėl ėmėsi keisti ne tik turinį, bet ir architektūrą.
„Mes tyrinėjome sovietinių mokyklų architektūrą Ukrainoje ir per kelis mėnesius parengėme penkis projektus dažniausiai pasikartojantiems sovietinių mokyklų tipams. Toks modelis leis greitai transformuoti šias deokupuotų regionų mokyklas, o ateityje tai galės būti plečiama į tūkstančius kitų Ukrainos mokyklų, pastatytų pagal tuos pačius projektus. Senąsias tamsias ir vienai funkcijai skirtas mokyklos patalpas keičiame taip, kad jose kurtųsi atvira mokyklos bendruomenė. Visa tai, ką galime laikyti sovietine erdvių propaganda, turi pasikeisti į modernias mokyklas. O transformuodami erdves, mes transformuojame savo kasdienes rutinas ir kuriame humaniškus santykius“, – sakė architektė G.T.Gylytė.
Šiuos pokyčius penkiems tipiniams Ukrainos mokyklų pastatams vakar Kyjive pristatė trys po „Rebuild the Wonderful“ skėčiu suburtos architektų komandos: „Do Architects“ iš Lietuvos, vadovaujama Gilmos Teodoros Gylytės ir Vadim Babij, „Kavakava“ iš Estijos, vadovaujama Siiri Vallner, ir „Archikon“ iš Vengrijos, vadovaujama Csaba Nagy. „Rebuild the Wonderful“ pakvietė ir sujungė vertybiškai kuriančius Rytų ir Vidurio architektus, turinčius patirties su sovietinių pastatų transformacijomis
Pasak architektų, sovietinės mokyklų erdvės yra formalios, su itin mažai galimybių susipažinti su kitų klasių moksleiviais, nes jos užprogramuotos žmones atskirti, o ne sujungti. Tai neskatina savarankiško, šeimininkiško, atsakingo žmogaus elgesio. Mokyklų transformacijos projektai kardinaliai keičia šias erdves, naikina monofunkciškumą, sukuria galimybę megztis naujiems kontaktams, taip pat įtraukia ir mokyklų koridorius, kiemus.
Pernai lapkritį Ukrainos Švietimo ministerijos ir projekto partnerio, urbanistinio biuro „Big City Lab“ prašymu, ši architektų komanda sukūrė 12 Ukrainos mokyklų transformacijos principų. Remiantis šiais principais bus ne tik atstatomos, bet ir pertvarkomos visos šalies mokyklos, jie jau įtraukti į Ukrainos švietimo sistemos reformą.
Ukrainos švietimo sistemos transformacija
„Turime keisti ne tik švietimo turinį ir prasmę, bet ir pertvarkyti mokyklų erdves. Erdvių poveikis žmogaus mąstymui yra didžiulis. Mūsų vizija yra, kad mokyklos turėtų priminti mažus biurus, tokius kaip „Google“ ar „Netflix“, kur gimsta proveržio idėjos ir svajonės. Man šis projektas nėra vien tik erdvių pergalvojimas ir atsikratymas totalitarinės praeities. Man šis projektas yra Ukrainos ateitis, kuriai mes aktyviai ruošiamės“, – teigė Mychailo Fedorovas, Ukrainos vicepremjeras bei skaitmeninių transformacijų ministras.
Pagrindinis Ukrainos švietimo transformacijos tikslas yra ne tik pagerinti švietimo kokybę, bet ir išlaikyti piliečius savo šalyje bei sugrąžinti tuos, kurie dėl karo persikėlė į Europą. Įgyvendinant šią strategiją sukurta programa, senąsias mokyklas leisianti transformuoti į modernias – tiek mokymo programos, tiek fizinės erdvės atžvilgiu.
Ukrainiečiai siekia, kad transformuojamos mokyklų erdvės atitiktų vaikų ir mokytojų poreikius, švietimo proceso reikalavimus, turėtų modernų funkcionalumą ir dizainą. Tai įgyvendinama atviro kodo principu – vykdomos konsultacijos su visais švietimo sisrtemos dalyviais, įtraukiami pedagogai, atsižvelgiama į visų vartotojų patirtį.
Apie 40 proc. Ukrainos mokyklų yra statytos pagal tipinius sovietinius projektus. Pirmosios penkios pilotinės mokyklos, atrinktos į transformacijos projektą, yra Kyjivo ir Charkivo regionuose bei Kryvyj Rihe ir Zaporižėje.
Pokyčiams susivienijo valdžia, verslas ir NVO sektorius
Ukraina bus pirmoji šalis Rytų ir Vidurio Europoje, transformuojanti sovietmetyje statytas mokyklas ne tik pagal techninius, bet ir vertybinius reikalavimus.
Ukrainos švietimo sistemos transformacija vyksta prezidento Volodymyro Zelenskio iniciatyva. Vicepremjero Mychailo Fedorovo vadovaujama Švietimo ir mokslo ministerijos komanda pradėjo fundamentalius pokyčius visose švietimo srityse: nuo darželių iki universitetų. Kartu su partneriais sukurta senų sovietinių mokyklų transformacijos į modernias erdves koncepcija.
Pokyčių įgyvendinimui Ukrainos urbanistinis biuras „Big City Lab“ susivienijo su lietuvių vedama tarptautine iniciatyva „Rebuild the Wonderful“, kuri pakvietė ir sujungė prestižiniams Europos architektūros apdovanojimams nominuotais biurus „Do Architects“, „Kavakava“ ir „Archikon“. Jų sukurtus projektus Ukrainos valstybinėms statybos normoms pritaiko ukrainiečių architektų biurai „Oksa“, „Peker and partners“ ir „Kumeiko Architects“. Projektą finansuoja nevyriausybinė organizacija „Mariupol Reborn“, „DTEK“ ir „Metinvest“.
„Rebuild the Wonderful“ – iniciatyva, vienijanti architektus, urbanistus, sociologus, norinčius keisti esamą, antihumaniškas vertybes programuojančią aplinką. Iniciatyvos tikslas – transformuoti buvusių socialistinių valstybių viešuosius pastatus bei erdves, jų nepaneigiant, bet sukuriant naują vertę žmonėms. „Rebuild the Wonderful“ savo veiklai tyrinėja architektūrą visoje Rytų ir Vidurio Europoje.
Papildomos citatos
Oksen Lisovyi, Ukrainos švietimo ir mokslo ministras: „Švietimo erdvės turėtų atspindėti šiuolaikinio mokymo metodus, kultūrą ir vertybes, kurias norime ugdyti. Jei deklaruojame, kad laisvė yra vertybė, tuomet mokyklose taip pat turime suteikti šią laisvę vaikams. Ne tik renkantis dalykus, nors tai taip pat svarbu, bet ir, pavyzdžiui, leidžiant sėdėti ant palangių, specialiai tam pritaikytų. Jei tobulėjimas ir savirealizacija yra vertybės, turime kurti modernias kūrybos erdves mokyklose, kur mokiniai galėtų save išreikšti. Turinys ir forma yra tarpusavyje susiję, todėl mūsų užduotis yra nuosekliai transformuoti šias erdves visapusiškai“.
Viktorija Titova, „Big City Lab“ generalinė direktorė: „Nereikia griauti senų mokyklų ir statyti iš naujo, kad vaikams būtų suteikta kokybiška prieiga prie švietimo: transformacija kainuoja 30% mažiau nei nauja statyba. Mes sukūrėme ne tik transformacijos metodikas, bet ir projektų sąmatas pirmajai penkių pilotinių mokyklų grupei, kuriose galėjome įtraukti geriausias pasaulio praktikas ir subalansuoti kaštus. Mūsų transformacijos kainuoja 30% mažiau nei statant mokyklą nuo nulio. Tai nėra statyba, tai ateities praktikos laboratorija. Joje testuojame visus principus ir formas, kaip persvarstyti priverstinį sovietinį palikimą. Nes jei atstatome sovietinį be persvarstymo, mes užšaldome pastatus dar bent dvidešimčiai metų. Perstatymas, kuris nesiorientuoja į principus, pavers Ukrainą sovietizmo rezervatu“.
Natalija Jemčenko, SCM komunikacijos direktorė: „Vienas iš didžiųjų pokyčių, kurių reikia Ukrainos miestams, ir visiems ukrainiečiams, yra tas, kad miestai turi tapti žmonėms ir vaikams draugiški. Viešosios erdvės, sukurtos totalitarinės logikos pagrindu, turėtų atsikratyti šios logikos. Visų pirma, kalbame apie tipines sovietines mokyklas. Jos neturėtų būti tiesiog atkurtos, o transformuotos į patogią, mokymuisi ir tobulėjimui palankią aplinką. Mums, kaip Ukrainos verslui, remti mokyklų desovietizacijos projektą yra puiki idėja. Mes nuoširdžiai tikimės, kad pirmosios mokyklų transformacijos įvyks ir įkvėps pokyčius kitose“.
Tetiana Petruk, „Metinvest Group“ tvarios plėtros ir žmogiškųjų išteklių sąveikos direktorė: „Sugriautų mokyklų rekonstrukcija negali remtis pusės amžiaus senumo sprendimais. Jos turėtų būti modernios, patogios, ekologiškos, saugios įstaigos, kurios taptų traukos centru kiekvienam mokiniui. Tikiuosi, kad miesto mokyklų infrastruktūros plėtra bus svarbus mūsų indėlis į piliečių gerovės gerinimą“.
DTEK vykdantysis direktorius Dmytro Saharuk:„Vaikai yra mūsų ateitis. Laisvos ir nepriklausomos Ukrainos ateitis priklauso nuo jų. Todėl svarbu suteikti jiems pačias palankiausias ir saugiausias mokymosi sąlygas. Esu įsitikinęs, kad švietimo įstaigų atkūrimo ir rekonstrukcijos projektai yra pirmas, bet labai svarbus žingsnis, kuris padarys mokymosi procesą patogesnį ir efektyvesnį. Turėdami 14 metų patirtį įvairių švietimo programų įgyvendinimo DTEK akademijos platformoje, suprantame, kokia svarbi yra moderni ir kokybiška švietimo sistema naujų kartų profesionalų ugdymui. Todėl mums mokyklų transformacijos projektas yra atsakinga misija ir svarbus indėlis į Ukrainos vystymąsi“.
Vadym Boichenko, Mariupolio meras: „Parama ir supratimas – tai, kuo turėtų pasižymėti šiuolaikinė Ukrainos mokykla. Erdvė, kurioje vaiko asmenybė yra centre, apsupta modernios interaktyvios infrastruktūros, skatinančios jo protinį ir fizinį vystymąsi. Tokias mokyklas kūrėme Mariupolyje prieš visapusišką invaziją ir toliau kursime sugrįžus miestui. Dėkoju Vyriausybei už galimybę mūsų miesto patirtį perkelti į visos šalies mastą. Svarbiausia, kad mūsų dėmesio centre yra ne pastatai, o patys vaikai – brangiausias Ukrainos turtas.Sugriautų mokyklų rekonstrukcija negali remtis pusės amžiaus senumo sprendimais. Jos turėtų būti modernios, patogios, ekologiškos, saugios įstaigos, kurios taptų traukos centru kiekvienam mokiniui. Tikiuosi, kad miesto mokyklų infrastruktūros plėtra bus svarbus mūsų indėlis į piliečių gerovės gerinimą“.