Jonavoje rekonstruojamas išskirtinis geležinkelio tiltas. Jis yra svarbios susisiekimo arterijos dalis, nes šiuo geležinkeliu kroviniai gabenami į didelius Lietuvos objektus ir kaimynines valstybes.
Dalis šio tilto vokiškų konstrukcijų, įrengtų 1948 metais, išsaugota, pastatyta greta tilto ir taps įdomiu eksponatu.
Toks Jonavos valdžios, paveldo ir verslo atstovų susitarimas – retas reiškinys.
Tiltas – labai svarbus
Bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“ atstovas Gediminas Petrauskas pasakojo, kad rekonstruojamas vienas svarbiausių geležinkelio tiltų Lietuvoje – Jonavos tiltas per Nerį.
„Tai ilgiausias vienkelis alternatyvių pravažiavimų neturintis tiltas, kuris jungia Klaipėdos jūrų uostą, pagrindinį Lietuvos krovinių ir logistikos centrą, su Vilniumi, Baltarusija, Ukraina ir Rusija. Šis geležinkelio tiltas išskirtinis, nes sudarytas iš dviejų tiltų, iš kurių tik vienas yra eksploatuojamas“, – sakė G.Petrauskas.
Siekiant, kad eismas juo vyktų ne tik sklandžiai, bet ir kad traukiniai juo galėtų važiuoti greičiau, 2020 metų balandį prasidėjo šio geležinkelio tilto rekonstrukcijos darbai. Juos planuojama baigti šiais metais.
„Įvertinus naudojamo tilto nusidėvėjimą, nuolatines eksploatacines išlaidas buvo nuspręsta rekonstruoti nenaudojamą tiltą ir po rekonstravimo juo nukreipti geležinkelių eismą, o naudojamą tiltą užkonservuoti“, – kalbėjo „Lietuvos geležinkelių“ atstovas.
Konstrukcijas išsaugojo
Šiuo metu jau atlikti tilto ir jo prieigų architektūriniai, geodeziniai, topografiniai, geologiniai, hidrologiniai, užterštumo tyrimai, atliktos poveikio aplinkai vertinimo procedūros, gautas statybą leidžiantis dokumentas, atlikti sankasos pagrindo grunto formavimo, tvirtinimo, tankinimo darbai ir didžioji dalis eksploatuojamo tilto rekonstravimo darbų.
Dar bus rekonstruojamos esamos komunikacijos, vyks geležinkelio viršutinės kelio konstrukcijos montavimas, eksploatuojamo tilto konservavimo ir kiti statybų užbaigimo darbai.
„Išardytos plieninės tilto santvaros konstrukcijos, kurios tarnavo nuo 1948 metų, pastatytos rytinėje Taurostos ir Skarulių gatvių sankryžos pusėje“, – pasakojo G.Petrauskas.
Statinys nebuvo saugomas
Jonavos rajono savivaldybės Statybos, remonto ir architektūros skyriaus vedėjas Mantas Petrauskas atskleidė, kad pavasarį toje vietoje, kur nukelta vertingoji tilto konstrukcijos dalis, bus įrengta aikštelė ir pastatytas informacinis stendas.
„Šį objektą turės prižiūrėti savivaldybė“, – pranešė M.Petrauskas.
Kultūros paveldo departamento (KPD) Kauno padalinio vyriausioji specialistė Asta Naureckaitė sakė, kad Jonavos geležinkelio tilto istorija ilga ir sudėtinga. Pirmasis medinis tiltas šioje vietoje buvo pastatytas XIX amžiaus pabaigoje, bet neišliko.
Vietoj jo pastatyti metaliniai tiltai taip pat ne kartą buvo susprogdinti.
Taip nutiko ir 1944 metais, kai iš Jonavos traukėsi Vokietijos kariuomenė.
„Siekiant atstatyti tiltą, 1948 metais iš Vokietijos buvo atgabentas ir sumontuotas trofėjinis plieninis „Rot-Vagnerio“ santvarų sistemos tiltas.Sovietmečiu tiltas buvo rekonstruojamas, todėl išliko tik dalis vokiškų tilto konstrukcijų. Nors tiltas nėra įtrauktas į paveldosaugininkų saugomų objektų sąrašą, iki šiol išlikusi vokiškos konstrukcijos dalis yra vertingas inžinerinis ir istorinis palikimas“, – patikino A.Naureckaitė.
Pasak paveldo specialistės, tai, kad „Lietuvos geležinkeliams“, Jonavos rajono savivaldybei ir KPD pavyko susitarti ir konstrukcijos dalį išsaugoti ir net eksponuoti – išimtinis atvejis.
Išliko viena slėptuvė
Jonavos geležinkelio tiltas buvo statytas naudoti kariniams tikslams. Jo gynybai greta buvo pastatytos ir keturios slėptuvės. Dvi įrengtos apie 1914 metus, dvi – tarpukariu. Jos buvo skirtos tilto gynybai.
Iki šiol išliko tik viena prie Jonavos geležinkelio tilto pastatyta gelžbetoninė slėptuvė. Jos restauruoti, pritaikyti lankyti kol kas negalima, nes neaišku, kam ji iš tiesų priklauso. Jonavos rajono politikai, paveldo ir „Lietuvos geležinkelių“ atstovai šį klausimą sprendžia.
Tokio tipo gynybos projektai buvo realizuoti tik prie dviejų Lietuvos geležinkelio tiltų – Jonavos per Nerį ir Lyduvėnų per Dubysą.