Šis šviesoforas – kitoks nei kiti. Prietaisas turi greičio fiksavimo jutiklius, kurie reaguoja į pravažiuojančių transporto priemonių greitį ir jį viršijus, priverstinai jas sustabdo. Tačiau nufilmuota ir aprašyta situacija su greitosios pagalbos automobiliu parodo, kad tokie šviesoforai pasiteisina ne visais atvejais, o kažkam galbūt gali kainuoti net ir gyvybę.
Sustabdė greitosios pagalbos automobilį
„Norėjau pasidalinti su redakcija ir skaitytojais, kokių kartais absurdiškų projektų prikuria Vilniaus savivaldybės saugaus eismo specialistai ir padiskutuoti, kiek tokios priemonės reikalingos ir kiek efektyvios.
Eilinė darbo diena Vilniuje, Kalvarijų gatve su mėlynais švyturėliais skuba greitosios pagalbos automobilis link Santaros klinikų. Kalvarijų gatve pravažiuoja daugybė skubančių greitosios pagalbos automobilių, nes tai patogus maršrutas nuo miesto pusės link ligoninių komplekso.
Staiga ties Kalvarijų g. 267 namu pėsčiųjų perėjoje automobilių srautas sustoja, nes užsidega draudžiamas šviesoforo signalas. Bet kodėl? Nė vieno pėsčiojo niekur nematyti, niekas nepaspaudė mygtuko, esančio šalia pėsčiųjų perėjos, niekas per pėsčiųjų perėją nėjo.
Greitosios pagalbos automobilis stengiasi prasisprausti tarp dviejų eilių, vienas visureigis antroje juostoje išvažiuoja ratais ant gatvės bortelio ir žalios vejos, kad galėtų greičiau praleisti skubančius medikus.
Galiausiai, po 20 sek. pauzės, vėl užsidega žalias šviesoforo signalas ir visi tęsia kelionę. Niekas, ko gero, iš sustojusių vairuotojų taip ir nesuprato, kas ką tik įvyko, o aš galiu paaiškinti...
Šioje vietoje esantis pėsčiųjų šviesoforas dirba kartu su greičio matuokliu. Jei bent vienas iš važiuojančių automobilių sraute viršija leistiną greitį, stabdoma visa gatvė pastovėti ir pailsėti... Šiuo atveju skubantis greitosios pagalbos automobilis šiek tiek viršijo leistiną greitį, todėl judėjimas gatve buvo sustabdytas.
Juokingiausia, kad automobilis, kuris viršija greitį, dažnai dar „prašoka“ tą šviesoforą degant geltonam signalui, o visi vairuotojai, kurie tvarkingai važiavo, turi sustoti pastovėti.
Ta pati situacija yra vasaros laikotarpiu, kuomet ten zuja motociklininkai, jei ten pravažiuoja motociklininkas, kurių nė vienas mieste nevažiuoja 50 km/h, nebent jam neveikia variklis, tai 100 proc. po motociklininko pravažiavimo visi stoja pastovėti.
Štai toks „šviesoforas mokytojas“ veikia Vilniuje. Tiesa, nežinau, ar tokių „mokytojų“ Vilniuje ar kituose miestuose yra daugiau, bet čia jis iki šiol darbuojasi jau keletą metų. Matyt, savivaldybės saugaus eismo specialistai mano, kad jis puikiai atlieka eismo saugumo didinimo funkciją, tik aš niekaip nesuprantu, kaip.
Jei žmogus skubėjo, tai pastovėjęs prie raudonos šviesos jis vėl per kelias sekundes viršys greitį, kas iš to pastovėjimo prie raudonos šviesos? Bet saugaus eismo specialistai, ko gero, mano, kad visiems labai naudinga kartais pastovėti ir atsipūsti, pagalvoti, o kur mes skubam, net ir medikams su sunkiu ligoniu neštuvuose.
Kažkada rašiau į savivaldybę, sakau, jau užteks ten ekspermentuoti, išmontuokite tą sistemą, jei norite matuoti greitį, pastatykite radarą-fotoaparatą, ir fiksuokite kas viršija greitį, rašykit baudas, ko visiems ten stovėti prie raudono šviesoforo? Bet ne, ten taip turi būti. Ką jūs manote apie tokias eismo saugumo priemones?“ – piktinosi Ignas.
Gatvėse fiksuojama didžiausia nauda
JUDU (SĮ „Susisiekimo paslaugos“) Eismo organizavimo skyriaus grupės vadovas Aleksandr Volujevič patvirtino, kad toks šviesoforas yra ir teigė, kad gatvėse, kuriose įrengti šie jungikliai, fiksuojama didžiausia nauda.
„Šiuo metu JUDU (SĮ „Susisiekimo paslaugos“) ir Vilniaus miesto savivaldybės eismo organizavimo specialistai analizuoja šios priemonės efektyvumą bei kitų galimų eismo saugumo priemonių taikymą.
Šio šviesoforo veikimas Kalvarijų gatvėje iš tiesų yra toks, kaip aprašyta – iš greičio fiksavimo įrenginio gauta informacija perduodama užprogramuotam šviesoforų valdikliui, kuris iš karto užbaigia leistiną – žalią šviesoforo signalą transportui ir kelioms sekundėms įjungia draudžiamą – raudoną šviesoforo signalą.
Greičio fiksavimo ir raudono šviesoforo signalo įjungimo jutikliai, vadinamieji doplerio jutikliai, buvo įrengti kaip alternatyva greičio matavimo ir pažeidimų fiksavimo įrenginiui. Šie doplerio jutikliai įrengti Kalvarijų ir dar penkiose sostinės gatvėse skatina vairuotojus laikytis leistino greičio, taip pat prevenciškai mažina avaringumą ir didina pėsčiųjų saugumą.
Didžiausia nauda gatvėse, kuriose įrengti šie jungikliai, fiksuojama ilguoju laikotarpiu. Vairuotojai, kurie dažnai naudojasi tuo pačiu maršrutu ir ta pačia gatve, yra įpratę prie stacionarių greičio fiksavimo priemonių ir dažniausiai, važiuodami per greičio fiksavimo atkarpą, sumažina savo greitį iki leistino. Šios priemonės tikslas yra ne vairuotojų baudimas už viršytą leistiną greitį, o vairuotojų švietimas ir įpročio, važiuoti neviršijant leistino greičio, formavimas.
Šie doplerio jutikliai nereaguoja į greičio viršijimą ir nėra įjungiamas raudonas šviesoforo signalas, jei viršijimas įvyko atkarpoje nuo „Stop linijos“ iki 140 m, nes pagal atliktus skaičiavimus vairuotojai, kurie pradeda viršyti greitį prieš pat pėsčiųjų perėją, spėja pravažiuoti per žalią mirksintį signalą.
Svarbu atkreipti dėmesį, kad laikantis Kelių eismo taisyklių bei važiuojant leistinu greičiu, draudžiamas – raudonas šviesoforo signalas įsijungtų ir taip pristabdytų eismą tik tada, kai pėsčiasis nuspaustų pėsčiųjų mygtuką“, – komentavo JUDU (SĮ „Susisiekimo paslaugos“) Eismo organizavimo skyriaus grupės vadovas A. Volujevič.