„Ieškau pagalbos ir patarimo dėl chemijos mokytojos (mokykla redakcijai žinoma, – „Bendraukime“ past.). Vaikų darbai vertinami pagal tos dienos nuotaiką. Pernai kreipiausi į direktorę šiuo klausimu, buvo sukurta vertinimo sistema ir kiekvienam kontroliniam darbui suteiktas taškų skaičius.
Pažanga minimali, bet yra. Tik kai taškai vaikui nubyra kontrolinio metu, nubyrėjimas už tą patį dalyką skirtingiems vaikams skiriasi. Kontrolinių darbai neatiduodami, teigiant jog tai autorinis mokytojos darbas (??).
Kada iš mokytojos gausi geresnį vertinimą – jei lankai mokytojos konsultacijas po pamokų ar jei praneši, jog turi korepetitorių. Vaikas turi korepetitorių, bet konsultacijų pas mokytoją nelanko.
Kam lankyti, jei nesugeba išmokyti pamokos metu? Geriau sumoku pinigus ir chemiją vaikas moka puikiai. Tačiau mokytoja neinformuota, kad vaikas turi korepetitorių ir kontroliniai vertinami žemiau nei minimaliai.
Pasakiau vaikui darbą pasiimti, jog nusineštų pas korepetitorių ir išsiaiškintų savo klaidas. Nes galbūt vaikas tikrai daro klaidas, o ne mokytojos čia problema. Mokytoja darbo neatiduoda, neleidžia net nusifotografuoti. Pasakė – ateik pas mane į konsultaciją.
Kur man kreiptis, kad išaiškintų? Ar mokytojas turi teisę neatiduoti mokinio darbo susipažinimui? Mes, tėvai, norime kad vaikas darytų pažangą, nesiskundžiame, mokame pinigus korepetitoriams, tik kaip tą kokybiškai daryti?
Privatus korepetitorius sako, jog vaikas gabus ir puikiai gaudosi, o mokykloje iš kontrolinių neigiami pažymiai?
Ar tikrai ne mokytojo problema, jei visų klasių kontroliniai žemiau vidutinio balo, tik kelių vaikų aukščiau (na tie, kurie lanko konsultacijas)?
Ar yra valstybinė įstaiga/auditas, kur pakvietus galima stebėti chemijos pamoką ir kad nepriklausomas žmogus įvertintų vaikų kontrolinius darbus, kurie jau parašyti?
Ar tikrai turime tiesiog nusileisti, eiti dirbtinai į konsultacijas, vaizduoti kokia šauni mokytoja ir gauti pažymį, kurio vaikas nusipelno ne pataikaudamas, o savo žiniomis?“ – rašė susirūpinusi mokinio mama.
Tokios situacijos nežino
Minėtos mokyklos direktorė tikino, kad sudėtinga šią situaciją komentuoti, nes šiais mokslo metais neturėjo tėvų užklausimo ir nežino, apie kokią situaciją yra kalbama.
Mokytojas turi bendradarbiauti su tėvais
Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos atstovai, komentuodami šią situaciją, primena, kad mokytojas turi bendradarbiauti su tėvais, teikti informaciją ir išsamiai paaiškinti jiems apie mokinių mokymosi pasiekimus ir problemas.
„Tai nustatyta švietimo, mokslo ir sporto ministro patvirtintame „Mokinių, kurie mokosi pagal bendrojo ugdymo programas, mokymosi pasiekimų vertinimo ir vertinimo rezultatų panaudojimo tvarkos apraše“. Vadovaudamosi šiuo dokumentu mokyklos pasirengia savo mokinių pažangos vertinimo sistemas, pasirenka mokinių pasiekimų vertinimo būdus, metodus bei priemones. Tačiau laikytis bendrų principų ir kriterijų, nustatytų apraše, privaloma.
Mokinių pasiekimų vertinimo esmė – padėti mokiniui mokytis ir tobulėti. Vertinant mokinių pasiekimus laikomasi nuostatos, jog kiekvienas mokinys gali augti ir tobulėti, kai jam sudaromos jo poreikius atitinkančios sąlygos ir teikiama reikalinga pagalba.
Vertinimas turi būti prasmingas – visos suinteresuotos pusės, įskaitant mokinius ir jų tėvus, turi aiškiai suprasti, kokia mokymosi rezultatų prasmė, ką reiškia gauti mokymosi rezultatai, ką reikėtų daryti toliau. Mokytojas vertindamas turi remtis kriterijais ir pasiekimų lygių aprašais.
Grįžtamasis ryšys, mokiniui teikiama informacija apie jo pasiekimus ir mokymosi eigą yra būtina sąlyga norint daryti pažangą. Minėtame apraše pabrėžiama, kad grįžtamasis ryšys abipusis. Teikdami grįžtamąjį ryšį mokytojai palaiko mokinius, skatina būti atvirus, ieškoti, nebijoti klysti. Mokiniui svarbu sužinoti, ką ir kaip jam reikėtų tobulinti savo mokymosi procese, kad darytų pažangą ir gerėtų jo mokymosi pasiekimai.
Grįžtamasis ryšys turi būti teikiamas įvairiomis formomis: žodžiu, raštu, skatinti mokinį pasitikėti savo jėgomis, siekti geresnių rezultatų, motyvuoti mokytis. Mokykloje susitariama dėl bendrų principų teikiant grįžtamąjį ryšį, kad būtų laikomasi vienodo sisteminio požiūrio, atsispindinčio mokyklos vertinimo tvarkoje. Tėvams taip pat turi būti sudaryta galimybė susipažinti su savo vaikų darbais.
Mokinių pažanga skatinama asmeninio tobulėjimo, o ne būti geresniam už kitą siekiu. Mokyklos vertinimo kultūra neturėtų būti orientuota į mokinių konkurencijos tarpusavyje skatinimą. Vertinimas neturi būti suprantamas kaip apdovanojimo ar drausminimo priemonė.
Mokinio tėvams siūlytume kuo skubiau kreiptis į mokyklos vadovus ir kartu su mokytoja išsiaiškinti šią situaciją. Jei nepavyksta išspręsti situacijos, reikia kreiptis raštu į mokyklos steigėją – savivaldybę“, – ragino Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos atstovai.