„Rugsėjo 9 dieną atsitiktinai žvilgtelėjau į savo banko sąskaitą SEB banke ir išsižiojau – PLAIS apribojimas, nuskaičiuota 11,79 eur. Niekada tokio nuskaitymo nesu mačiusi akyse – na, galvoju, sukčiai įlindo į mano sąskaitą. Tik kaip – esu labai atsargi, su jokiais įtartinais tipais neprasidedu.
Puoliau skambinti į banką. Konsultantas paaiškino, kad čia „Sodros“ išskaita, todėl ten turiu ir kreiptis. „Sodros“ atstovė telefonu informavo, jog tai mano įsiskolinimas – 9,77 Eur – už 2023 metais lapkričio mėn. išsiimtą 5 dienų galiojimo trukmės verslo liudijimą: sveikatos draudimo įmoka, kurios nesumokėjau.
Taip, kartą per metus ar dvejus verslo liudijimą išsiimu, bet esu atsakingas žmogus, visada viską sumoku, kaip reikalaujama. Nejau pamiršau sumokėti? Bet juk tada VMI nebūtų išdavusi verslo liudijimo?
Antra vertus, jei mano skola „Sodrai“ – 9,77 Eur, kodėl nuskaičiuota 11,79 Eur? Išgirstu konsultantės atsakymą: dar prisideda Registrų centro įmoka – 1,02 Euro, ir dar banko mokestis 1 Eur ir keli centai. Na, kad bankai apiplėšinėja gyventojus – jokia naujiena, bet už ką turiu papildomai sumokėti eurą valstybinei įmonei „Registrų centras“? Taip ir lieka neaišku.
Negaišdama laiko patikrinu savo sąskaitos SEB banke išrašus. Pasirodo, 9,77 Eur įmoką esu sumokėjusi 2023 metų lapkričio 24 dieną, tai yra verslo liudijimo užsakymo dieną. Vėl skambinu į „Sodrą“.
Konsultantė (galbūt jau kita, nei anksčiau kalbėjau), išklausiusi mano priekaištus, kodėl nuo banko sąskaitos nurašyti pinigai, kuriuos esu sumokėjusi, ir dar su papildomomis išlaidomis (Registrų centras, banko mokestis), pasižiūri sistemoje ir jau patikslina, kad čia buvo mano dalis skolos už dar ankstesnius metus. Nieko nesuprantu. Pasiūlo kreiptis į „Sodrą“ raštu – taip ir padarau. Kada gausiu atsakymą – nežinia. O pinigai iš mano banko sąskaitos – 11,79 Eur – jau išgaravę.
Kyla klausimas – jei „Sodra“ pripažins padariusi klaidą, tai yra kad iš manęs 9,77 Eur nuskaičiavo neteisėtai, ir pinigus į mano sąskaitą grąžins, kas man grąžins pinigus iš Registrų centro ir banko mokestį?
Beje, įdomiausia ir keisčiausia net ne tai! Pasirodo, tą pačią dieną, tai yra rugsėjo 9-ąją, pinigai buvo nuskaičiuoti ne tik iš mano sąskaitos SEB banke, bet ir iš REVOLUT kortelės – čia nurašyta 10,79 Eur! Mat REVOLUT kortelėje „minusuoti“ 9,77 Eur „Sodrai“ ir 1,02 Eur Registrų centrui. Banko mokesčio čia nėra.
Vėl skambinu į „Sodrą“. Konsultantė pareiškia, kad esu parašiusi užklausą, taigi turiu laukti atsakymo. O kodėl aš 20 dienų turiu laukti atsakymo, jeigu jau dabar iš mano bankų sąskaitų dingo pinigai, kurie, mano įsitikinimu, nuskaičiuoti neteisėtai?
Nepatenkinta konsultantė prisijungia prie mano paskyros patikrinti, kokia situacija. Ir pareiškia: sistemoje matyti, kad esu skolinga, vadinasi, esu skolinga. Dalį pinigų skolinga už 2023 metais, dalį – už 2022 metais paimtus verslo liudijimus ir nesumokėtus sveikatos draudimo mokesčius. Kaip minėjau, visus mokesčius visada moku pagal įstatymą, todėl keista, kad tie pinigai „Sodros“ nepasiekė.
Ir kaip man dabar patikrinti, kad už verslo liudijimą sveikatos draudimo mokesčius sumokėjau 2022 metais? Juk banko išrašus galiu nemokamai matyti tik vienerių metų laikotarpyje, o jei noriu peržiūrėti ankstesnį laikotarpį, jau reikia už tai bankui mokėti. Ir dar registruotis į banką konsultacijai, gaišti laiką!
Nusistebiu, kodėl, jei tikrai buvau skolinga ir už 2022 metus, „Sodra“ manęs apie turimą skolą neinformavo, o, praėjus keleriems metams, dukart nusirašė mano skolą iš bankų sąskaitų? Kaip dabar įrodyti, kad nebuvau skolinga?
Konsultantė atsako: „Sodros“ paskyroje, įmokų mokėjimo skiltyje, yra viskas nurodyta, taigi žmogus turi vis pasižiūrėti, ar neskolingas.
Taip išeina, kas mėnesį ar savaitę žmogus landžioja po savo paskyrą „Sodros“ tinklalapyje – o gal kokią skolą pamatys?
Ir kam tuomet privaloma pateikti „Sodrai“ visus kontaktinius duomenis – telefoną, el. paštą ir adresą, jeigu nesugebama parašyti „skolininkui“ priminimo (ar SMS, ar el. laišku), kad jis yra skolingas? Juk tada būtų galima labai greitai viską išsiaiškinti“, - rašė skaitytoja Dalia.
Ragina reguliariai pasitikrinti savo asmenines „Sodros“ paskyras
„Sodros“ Komunikacijos skyriaus patarėja Malgožata Kozič komentavo, kad žmonės, kurie dirba savarankiškai su verslo liudijimu ar individualios pažyma, yra atsakingi už teisingą įmokų apskaičiavimą ir sumokėjimą.
„Visą informaciją apie mokėtinas įmokas galima rasti prisijungus prie asmeninės paskyros www.sodra.lt/gyventojui. Asmeninėje paskyroje taip pat galima pasitikrinti, ar nėra susidaręs privalomojo sveikatos draudimo (PSD) ar valstybinio socialinio draudimo (VSD) įmokų įsiskolinimas.
Nuolat raginame gyventojus reguliariai pasitikrinti savo asmenines „Sodros“ paskyras, ypač, jei jie dirba savarankiškai, tai yra turi prievolę patys mokėti įmokas. Asmeninėje paskyroje pateikiama visa žmogui aktuali informacija apie jo įgytą socialinio draudimo stažą, mokėtinas įmokas, čia galima pateikti prašymus įvairioms išmokoms gauti, taip pat palikti užklausas rūpimais klausimais.
Asmeninė „Sodros“ paskyra yra oficialus, saugus ir patogus būdas perduoti gyventojams aktualią asmeninę informaciją.
Konsultacijos metu skambučių centro konsultantai gali pateikti bendrą informaciją apie įsiskolinimą, matomą duomenų bazėje – už kokį laikotarpį ir kokių įmokų įsiskolinimas yra susidaręs. Jei klientui informacija atrodo neišsami, netiksli ar neteisinga, išsamesnį paaiškinimą gali pateikti „Sodros“ teritoriniai skyriai, kurie dirba su konkrečiais draudėjais. Būtent todėl patogiausias būdas gauti išsamią asmeninę informaciją yra pateikti paklausimą/skundą. Taigi, Skaitytojos atveju skambučių centro konsultantai suteikė visą informaciją, prie kurios turėjo prieigą, o detalesnę informaciją pateiks skundą išnagrinėję teritorinio skyriaus specialistai. Jie taip pat priima sprendimus dėl lėšų grąžinimo ar negrąžinimo. 20 dienų skundo nagrinėjimo terminas nurodomas kaip oficialus maksimalus įstatymo numatytas terminas, tačiau paprastai į žmonių paklausimus atsakoma žymiai greičiau.
Kai skola išieškoma pagrįstai, tai vykdant išieškojimą draudėjas padengia šių procedūrų administravimo išlaidas.
Jei būtų nustatyta, kad draudėjas pareigas buvo įvykdęs tinkamai, tai yra įmokos sumokėtos laiku, nustatytais kodais, ir įvyko „Sodros“ sistemos klaida, tai nurašytos lėšos ir patirta žala – administravimo išlaidos – būtų grąžintos.
„Sodra“ išieško skolas įstatymų numatytais terminais ir sąlygomis. Kai pateikiamas mokėjimo nurodymas per PLAIS sistemą, ši sistema apriboja skolos sumą visose žmogaus sąskaitose, tačiau tai nereiškia, kad apribota suma nurašoma nuo visų sąskaitų. Pavyzdžiui – žmogus turi 500 eurų skolą ir naudojasi penkiomis skirtingomis sąskaitomis. Pateikus mokėjimo nurodymą per PLAIS, visose sąskaitose atsiras apribojimai 500 eurų sumai. Kai lėšos bus nurašytos iš kurios nors vienos sąskaitos – arba, jei vienoje sąskaitoje nepakanka lėšų, iš dviejų ar daugiau sąskaitų – kitose sąskaitose apribojimas bus iškart, dažniausiai per keliolika minučių, panaikintas. Tai reiškia, kad lėšos gali būti rezervuotos skirtingose sąskaitose, tačiau skola niekada nėra nuskaitoma du kartus.
Taip pat svarbu atkreipti dėmesį, kad kiekvienam skolininkui Registrų centras automatiškai nustato ne mažesnę nei minimalių vartojimo poreikių dydžio neišieškomą sumą. 2024 metais minimali neišieškoma suma yra 446 eurai“, – priminė „Sodros“ Komunikacijos skyriaus patarėja M. Kozič.