Naują sistemą reikia sukurti, aptarnauti ir kontroliuoti, kad visi apgyvendinimo įstaigų administratoriai laiku ir tinkamai teiktų duomenis. NTIS deklaruojamas tikslas – „Didinti Lietuvos turizmo konkurencingumą“.
Lietuvoje kasmet apsilanko apie 2 milijonai turistų ir jų srautas nuolat auga. Internete laisvai prieinami Lietuvos turizmo duomenys – turistų skaičius ir kasmetinis apsilankiusiųjų augimas, svečių pasiskirstymas pagal šalis ir kiti statistiniai rodikliai.
Tačiau, panašu, kad turizmo biurokratijai tiek duomenų nepakanka. Naujoji NTIS reikalauja, kad apgyvendinimo paslaugų teikėjai (juridiniai ir fiziniai asmenys) ne vėliau kaip per 24 valandas nuo svečių įregistravimo dienos informuotų apie apgyvendintus asmenis – elektroniniu būdu pateiktų asmens tapatybę patvirtinančiuose dokumentuose esančius duomenis. Naujoji tvarka papildomai apkraus darbu ne tik naująjį NTIS personalą, bet ir tūkstančius šalies apgyvendinimo įstaigų administratorių.
Lietuvoje turime puikių turizmo skatinimo pavyzdžių – štai investicija į „Michelin“ restoranų gidą, be abejonės, greitai atsipirks ir padidins turistų srautą į mūsų šalį. Klausimas, ar atsipirks NTIS ir kaip kasmet gaunami dviejų milijonų turistų asmeniniai duomenys padidins turizmo konkurencingumą. Tikriausiai tai bus tik papildoma biurokratinė našta verslui ir be reikalo išleistos valstybės lėšos.
Nėra būtina prievolė
Turizmo rinkodaros ir komunikacijos skyriaus vadovė Dovilė Seliukė informavo, kad atsižvelgiant į verslo atstovų aktyviai išreikštą nuomonę ir poreikius, nuo š. m. liepos 1 d. planuota prievolė įkelti duomenis į Nacionalinę turizmo informacinę sistemą (NTIS) kol kas bus taikoma bandomuoju režimu.
„Visi norintys išbandyti sistemą ja gali pasinaudoti kaip rezervavimo įrankiu ir pradėti kaupti turimus duomenis, tačiau tai nėra būtina prievolė. Preliminariai planuojama, kad sistema startuos nuo 2025 m. sausio 1 d.
Lietuva, eidama valstybės paslaugų skaitmeninimo keliu, inicijavo NTIS diegimą – tokiu būdu visų rūšių apgyvendinimo paslaugų teikėjams atveriamos galimybės paprasčiau pildyti duomenis apie turistus ir kartu stebėti turizmo statistiką realiuoju laiku.
Iki šiol turistų registracijos korteles apgyvendinimo paslaugų teikėjai turėjo kaupti popierine forma ir saugoti 5 metus“, – komentavo Turizmo rinkodaros ir komunikacijos skyriaus vadovė Dovilė Seliukė.