Prisėdome pažiūrėti „Emigrantų“ laidos. Išeivių temos visada aktualios, nes pačios giminėje yra nemažai mūsų šalį palikusių žmonių. Tačiau šįsyk į laidos herojų istorijas nebuvo kada gilintis, nes ekrane visą laiką mirksėjo įvairiausių prekių logotipai ir rytiniame Londone veikiančios emigrantų parduotuvės reklama.
Kamera vos spėjo fiksuoti sūrelių ir saldainių pavadinimus, laidos vedėjas laimingas prieš kamerą ragavo reklamuojamas prekes, o pardavėja vardijo „einamiausias“ prekes.
Keliskart garsiai gyrė „Klaipėdos duoną“, net... „Švyturį“. Tokios alaus reklamos LRT dar neteko matyti: stovi skardinės su gerai matomais pavadinimais, pardavėja pila į „bambalius“ alų ir gieda ditirambus šiam alaus gamintojui, kurį Londone su malonumu renkasi emigrantai.
Keliolika minučių tik ir stebėjom reklaminį pasakojimą apie vieną lietuvių valdomą Anglijos sostinės parduotuvę. Jei paklausite, apie ką buvo pasakojimas, galėčiau tik atsakyti, kad apie lietuviškų firmų prekes, jokios istorijos, jokių pašnekovų, išskyrus tuos, kurie filmavimo metu užsuko nusipirkti varškės sūrelių.
Pažiūrėjus emigrantus man, paprastai nacionalinio transliuotojo žiūrovei, kilo keli esminiai klausimai:
1) Ar tikrai šįsyk valstybės lėšomis išlaikomos televizijos laidų kūrėjai neperlenkė lazdos, greičiausiai ne už savus pinigus skrisdami į Londoną filmuoti eilinės emigrantų parduotuvės (ne britiškai lietuviško verslo ypatumų atskleisti, o parodyti vieną parduotuvę, kurios iškaba švietė viso reportažo metu)?
2) Ar keliolika minučių trukęs įvairių prekės ženklų rodymas LRT eteryje neprasilenkė su teisės aktais dėl reklamos netransliavimo šioje televizijoje?
3) Kokį šviečiamąjį turinį to antradienio „Emigrantuose“ įžvelgia patys LRT vadovai? Manau, jei jau valstybė finansuoja televiziją be reklamos, jos matyti žiūrovas tikrai nenori.
***
LRT televizijos Atstovė ryšiams su visuomene Virginija Bunevičiūtė pripažino, jog kai kurie laidos momentai galėjo atrodyti dviprasmiškai, tačiau tai nebuvo reklama.
„Emigrantai“ – jau aštuntą sezoną LRT eteryje rodoma laida, atskleidžianti lietuvių išeivių gyvenimo aktualijas, pasakojanti įspūdingas sėkmės istorijas ar – atvirkščiai – verčianti susimąstyti dėl svečiose šalyse tautiečių patirtų gyvenimo dramų.
Laidą LRT televizijai rengia prodiuserių kompanija, laimėjusi atranką, su visuomeniniu transliuotoju pasirašiusi laidų gamybos sutartį ir įsipareigojusi nepažeisti LR įstatymų.
Perskaitę žiūrovės laišką, dar kartą atidžiai peržiūrėjome praėjusią savaitę rodytą „Emigrantų“ siužetą iš Londono. Turėtume pripažinti, kad kai kurie reportaže rodomi momentai gali būti vertinami dviprasmiškai.
Vis dėlto sutikti, kad reportaže reklamuojami konkretūs produktai ar paslaugos, neturime pagrindo.
Reportaže lietuvių emigrantų pamėgtoje parduotuvėje žurnalistas domisi, kokios yra įvairių lietuviškų prekių kainos Anglijoje, kiek už tas pačias prekes, kurias perkame Lietuvoje, sumoka emigravę tautiečiai. Pateikiama ne viena konkreti prekė, o jų įvairovė, jos nelyginamos tarpusavyje, nesiekiama vieno gamintojo produktus išaukštinti labiau už kitus ar skatinti juos pirkti.
Parduotuvė, kurioje buvo kalbinami pašnekovai, pasirinkta atsitiktinai. Per septynerius „Emigrantų“ gyvavimo sezonus, beje, buvo parodyta ne viena panaši istorija apie lietuvių verslo įmones įvairiausiose šalyse. Reportaže kalbintas ne vienas žmogus – pardavėjos, pirkėjai, pateikta nuomonių įvairovė.
Žmonės pasakojo, kas jiems skanu, ką jie perka ir ko jie ilgisi iš Lietuvos. Parduotuvėje, beje, be maisto produktų, galima įsigyti ir patriotiškų suvenyrų, skirtų lietuviškiems renginiams ar atminčiai. Reportaže nebuvo rodomi vieno gamintojo produktai, puikiai buvo matyti tarpusavyje konkuruojantys ženklai – duonos kepiniai, varškės sūreliai ir t.t.
Mūsų manymu, svarbu tai, kad reportaže paminėta, jog šioje parduotuvėje tos pačios prekės yra gerokai brangesnės, negu angliškuose prekybos centruose. To tikrai negalima būtų traktuoti kaip skatinimą pirkti.
Pabaigai norėtume nuraminti žiūrovę, kad laidos kūrėjai paraginti ateityje vengti bet ko, kas galėtų sudaryti panašų agitacijos įspūdį“, – sakė V.Bunevičiūtė.