Suvokusi, kad priėmė pasiūlymą kone šoko būsenoje, moteris skubiai kreipėsi į pardavėjus ir spėjo dar laiku atšaukti įsigytus produktus ir paslaugas.
Psichologės Genovaitės Petronienės nuomone, pastaruoju rinkoje veši ir neskaidri prekyba, kuomet žmonėms agresyvios psichologijos būdu įsiūlomos nereikalingos prekės, paslaugos ar banko kreditai.
- Kaip nutinka, kad protingi žmonės pasiduoda įtaigai ir atlieka nesąmoningus veiksmus?
– Įtaigos specialistai daug ir be sustojimo kalba tuo pačiu ritmu, gestikuliuoja, laikosi labai artimo, vos ne intymaus atstumo, žiūri žmogui tiesiai į akis ir vos ne kelias valandas gali jį laikyti apsupę. Manau, kad tokios įvykių eigos nesitikėję asmenys, nepajunta, kaip patenka į transo būseną. Galima sakyti, kad vyksta mini hipnozė.
Pavyzdžiui, net kokios nors paskaitos pabaigoje, dažnai patiki, kad tai, kas pasakyta yra tiesa. Tiesiog gauni labai daug nepertraukiamos informacijos ir neturi kada įjungti savo paties mąstymo.
Užtrukusio įtaigos proceso metu žmogus gali prarasti atskaitos taškus tarp to, kas svarbiausia gyvenime ir to, kas mažiau svarbu. Kartą kažkas man atsiuntė dulkių siurblių pardavėją. Suprantama, aš negalvojau pirkti jokio siurblio. Bet man buvo įdomu pamatyti, kaip šie žmonės dirba. Supratau, kad kol visą valandą aiškina, jog tau yra svarbu turėti šį švarinimosi daiktą, praktiškai gali pradedi tikėti, kad švara tau yra svarbiausias dalykas gyvenime, kad tau jo labai reikia, kad nuo to priklauso laimė.
O juk realiai laimė nuo dulkių siurblio nepriklauso. Bet agresyvaus įtikinėjimo metu prioritetai persistumia.
Taip pat gąsdinimai žmogų stipriai veikia. Pavyzdžiui: „Jūs turite daug odos problemų“, „Jeigu nesinaudosite mūsų paslaugomis, jūsų savijauta pablogės, todėl turite gelbėtis“.
Agresyvaus įtikinėjimo metu žmogus patenka į būseną, kai nesugeba kritiškai pamąstyti, negali su niekuo pasitarti. O technika tokia: norėdami kažką žmogui įteigti, tuo suinteresuoti asmenys iš pradžių kalba kažką logiško, kad jis sutiktų su informacija. Kalba, kol jis pavargsta. O pavargęs ir blaiviai mąstyti negalintis žmogus, išgirdęs nelogišką mintį, kad, pavyzdžiui, jam reikia įsigyti 100 kilogramų vinių, yra pasiruošęs tuo tikėti.
- Kaip apsiginti, jei papuoli į įtaigos specialistų voratinklį?
– Reikia bandyti kaip galima greičiau išeiti iš tos situacijos. Iš anksto užsispirti kaip ožiui ir jokiais būdais nieko nežadėti, nieko nedaryti, nepriimti sprendimų, kol nepasitarsite bent su vienu artimu žmogumi.
Apgautieji vėliau pajunta, kad buvo apgauti. Tačiau kai kurie žmonės, patekę į nemalonią situaciją, bijo ją viešinti, nes gėdijasi savo naivumo.
Taip, čia dar viena bėda, kad žmonėms gėda pripažinti, kad buvo kvailai apgauti. Svarbiausia, nereikia šioje vietoje jaustis kvailiu, nes apsigauna masė protingų žmonių. Pirmą kartą tokioje situacijoje atsidūręs net ir labai protingas žmogus gali būti apmautas. Tačiau reikia drąsiai ieškoti pagalbos.
***
Kaip elgtis, patekus į „dovanų“ žadėtojų pinkles? Patarimais dalijasi istoriją parašiusi ir į nemalonią situaciją pakliuvusi moteris:
1. Kai jums skambina iš įmonės, siūlydami nemokamą procedūrą, sukluskite. Geriausia, jei nieko neaiškindami tuoj pat padėsite telefono ragelį. Jei vis dėl to jus suviliojo nemokama paslauga, pasikalbėkite apie šį pasiūlymą su artimaisiais, draugais, kolegomis. Gerai, jeigu tarp bičiulių yra koks nors teisininkas. Gal kas nors iš jų laiku įkrės proto ir privers suabejoti tokiu pasiūlymu.
2. Apie siūlomą produkciją ir kompaniją paieškokite informacijos internete.
3. Jeigu nutarsite pasidaryti nemokamą grožio procedūrą, neduokite asmens dokumento. Dėl saugumo geriau dokumentą palikite namuose. Nes dokumentas reikalingas tam, kad įmonės darbuotojai, susukę jums galvą, tą pačią sekundę galėtų įsiūlyti jums pasirašyti vartojimo kredito sutartį.
4. Paprašykite, kad grožio procedūrą atliekantis darbuotojas parodytų kosmetologijos diplomą.
5. Nesileiskite, kad jums kvaršintų galvą ilgomis kalbomis. Sakykite, kad neturite daug laiko. Reikalaukite, kad procedūrą jums atliktų visam veidui ar plaukams.
6. Jeigu jus aktyviai spaudžia prie sienos ir siūlo įsigyti paslaugas ir produktus, kurių jums nereikia ar nenorite, į
pagalbą kvieskite pastiprinimą – vyrą, draugą, bendradarbį.
7. Kalbėkite griežtai ir trumpai. Neaiškinkite priežasčių, kodėl nenorite jų produktų ir paslaugų. Tiesiog pasakykite, kad
nieko nesiruošiate pirkti, atsistokite ir išeikite.
8. Jeigu jums kelias valandas „plauna smegenis“ įvairiomis kalbomis, o jūs vis dar sėdite ištepliota viena puse veido ar išplauta puse galvos, geriau atsistokite ir išeikite. Tai bus mažesnis nuostolis ir gėda, negu užsikrauti nereikalingą
kreditą dvejiems metams.
9. Pasakyčiau, gerai išstudijuokite sutartį prieš ją pasirašydami. Tačiau, kaip pati įsitikinau, tai labai sudėtinga. Tuo
metu, kai konsultantė atidariusi „aukso luitą“ pasakoja apie kiekvieną produktą ir jų naudojimą, jums pateikiama ir kredito sutartis. Jūs vienu metu skaitote sutartį ir klausotės konsultantės instrukcijų. Galiausiai prie jūsų prieina kompanijos darbuotojas ir paragina pasirašyti sutartį, nes reikia pateikti duomenis bankui. Tikėtina, kad jūs sutartį pasirašysite gerai neišstudijavusi.
10. Jeigu vartojimo sutarties kredito sutartį vis dėl to pasirašėte, grįžę į namus neabejotinai atsitokėsite. Nesigėdykite
apie savo nelaimę pranešti artimiesiems, draugams, bendradarbiams. Dabar jums reikia įvairių patarimų, kad išsisuktumėte iš situacijos. Veikti turite nedelsdami.
11. Pasitarkite su advokatu. Dabar gerai išstudijuokite sutarties sąlygas. Jūs turite teisę nutraukti sutartį.
12. Patarimo kreipkitės į vartotojų teisių tarnybą. Papasakokite savo istoriją.
13. Geriausia būtų, jei nesinaudotumėte gauta produkcija. Tačiau ir pasinaudoję galite siekti nutraukti sutartį.
14. Svarbiausia – netemkite laiko.
15. Pasikonsultuokite dėl sutarties nutraukimo banke, kuris išdavė kreditą.
16. Nuneškite į įmonę jums įsiūlytus produktus, pasakykite, kad norite parašyti pareiškimą dėl sutarties nutraukimo ir gražinti prekes.
17. Neikite viena, pasikvieskite į kompaniją patikimus, tvirtus žmones. Tai – svarbus psichologinis momentas.
18. Kalbėkite aiškiai, tiksliai ir griežtai, kad atsisakote prekių ir paslaugų, kad jums viso to nereikia. Žinoma, jie bandys jums sakyti, kad visi čia yra labai patenkinti ir laimingi. Nesileiskite į diskusijas. Įkyriai ir šaltakraujiškai
reikalaukite nutraukti sutartį. Jūsų tikslas – išeiti iš įstaigos, žinant, kad pavyko viską išspręsti.
19. Parašę pareiškimą dėl sutarties nutraukimo, patikrinkite, ar įmonės darbuotojas jį pasirašė. Vieną egzempliorių pasiimkite su savimi.
20. Vartojimo kredito sutartį pasilikite sau.