Du vaikus su negalia auginančiai vilnietei svyra rankos: „Su tokiu institucijų požiūriu susiduriu visur“

2022 m. sausio 10 d. 20:11
Mama
Į „Bendraukime“ kreipėsi neviltyje atsidūrusi mama, auginanti du negalią turinčius vaikučius. Vilnietė apgailestavo, kad pagalba vaikams su sutrikusia raida ar kita negalia egzistuoja, tik toli gražu ne kiekvienas, kuriam reikia, jas gauna. Mama papasakojo, kokius duobėtus kelius jai tenka nueiti norint atžaloms gauti gyvybiškai svarbias paslaugas. 
Daugiau nuotraukų (2)
„Esu labai nusivylusi ir pikta. Auginu 2 neįgalius vaikus. Deja, jiems pagalba priklauso tik „ant popieriaus“! Kai kreipiuosi į polikliniką ir bandau gauti vaikui 10 logopedės užsiėmimų, kurie jam priklauso, logopedė klausia, kiek jis turi užsiėmimų darželyje. Pasakius, kad 3 per savaitę, jos atsakymas būna, kad dar gerai gauna.
Su tokiu institucijų požiūriu susiduriu visur ir visada! Jau metus laukiam vietos viename dienos centre ir turbūt iki mokyklos nesulauksim. Vaikui jau 5 metai ir jam kompleksinės pagalbos reikia čia ir dabar. Nemoku apsakyti, kiek turiu pereiti biurokratijos, kad gaučiau bent kažkokią pagalbą. Visur kaip į sieną. Ir taip jau nepasisekė, kad vaikai turi negalią ir dar kasdien turiu praeiti pragarą ir visiems įrodinėti, kad mano vaikams reikia pagalbos, kuri jiems priklauso. Ar čia normalu?
Dabar mano vaikas pagalbos gauna tik tiek, kiek aš turiu atkaklumo ir kantrybės, bet tai yra toli nuo to, kas jam priklauso. Dienos centro, kuriame jis gautų kompleksinę pagalbą, laukiam metus, ir turbūt dar 2 m. lauksim.
Mano penkiametis sūnus savarankiškai nekalba, bet jau pradėjo kartoti žodžius. Jam būtina pagalba KASDIEN ir mums pagal įstatymus priklauso 20 logopedo užsiėmimų, bet mes jų negaunam! Šiaip ne taip 10 užsiėmimų gavom, bet irgi prisiklausiau logopedės iš Pašilaičių komentarų.
Santariškėse mums priklauso struktūrinio elgesio pamokėlės, tai kiek iškovojau, tiek. Praėjusiais metais šių paslaugų jau nebegavom. Esu dirbantis žmogus ir negaliu kasdien skambinti. Jeigu sutarėm, kad rugsėjį ar spalį dėl pamokėlių paskambins, tai turėtų ir paskambinti, bet taip ir nepaskambino.
Skambinu į Šeškinės polikliniką, nes sūnus prieš kelis mėnesius buvo užrašytas, bet buvo tik 1 talonas. Pasiskambinau dar prieš kelis mėnesius logopedei ir rudens pradžioje susirgus vienam vaikui, mus priėmė 2 užsiėmimams. Susitarėm, kad jei kas susirgs, man paskambins, bet per 3 mėnesius koronaviruso laikotarpiu niekas nesusirgo.
Pasiskambinus logopedei išgirdau, kad ji dėl mūsų nieko net pasižymėjusi nebuvo, nors 2 užsiėmimai pas ją ir buvo! Paskambinau paklausti, gal galima 8 neišnaudotus užsiėmimus perkelt į kitus metus, tai, sako, kad pas ją jau iki liepos mėn. viskas užimta ir kad vaikui nebus jokios naudos.
Mums priklauso 20 nemokamų logopedo užsiėmimų ir kodėl aš turiu teisintis ar jaustis kalta, kad jis gauna darželyje 3 užsiėmimus per savaitę? Kur reglamentota, kad jei gauni darželyje, negali gauti pagalbos kitur?
Pagalbą dienos centre Karoliniškėse, kur sūnus galėtų gauti taip jam reikalingą pagalbą, jau praradau viltį gauti.
Ar mano vaikas turi dėl to kentėti ir negauti paslaugų, nes valstybė nesugeba patenkinti visų vaikų, kuriems reikia pagalbos ŠIANDIEN, o ne po 3-4 metų?
Esu labai labai nusivylusi...
Jau antram vaikui pagalbos net neprašau, nes sūnui šiai dienai labiau reikia pagalbos, tai 3 metų dukrytei net nebesitikiu kažką gauti. Nors dabar renku reikiamus dokumentus savo seniūnijai ir prašysiu 2 tipo paslaugų abiem vaikams. Bet ar nebus, kaip visada – kelių metų eilės...
Be to, jei žmogus neįgalus ir dirba, jis gauna neįgalumo išmoką + NPD lengvatą skaičiuojant darbo užmokestį. Aš auginu 2 neįgalius vaikus + vedu į mokamus užsiėmimus, bet iš valstybės negaunu, jiems neįgalumo išmokų nepakanka + absoliučiai jokių mokestinių lengvatų skaičiuojant mano darbo užmokestį. Manau, tai tikrai nėra teisinga.
Ir dar, aš labai atsiprašau, gal aš kažkokia keista arba kažką ne taip suprantu. Visgi, man atrodo, kad norint gauti savo abiem vaikams, kad ir po 2 paslaugas kiekvienam atskirai (viso 4 paslaugos) ir pildyti savo seniūnijoje formas 2 valandas yra nenormalu. Gavau šūsnį lapų pildymui ir 2 val. kaip kokioje mokykloje non stop rašiau.
Būtų juokinga, jei tai nebūtų tiesa. Šiaip jau 21 amžius, jeigu ką. Jei aš telefone galiu nusipirkti ir aktyvuoti nuolatinį bilietą, kodėl negaliu prašymų užpildyti internetu?!
Kada buvo peržiūrėti šie procesai, prieš 100 metų? Dar, kad gautum atokvėpio paslaugą, apie kurią tik dabar sužinojau ir turiu blogą nuojautą, kad vėl atsidursime kilometrinėje eilėje, ar dienos centrą, kurio norimame rajone neįmanoma gauti, tai dar pagal visas tvarkas ateina darbuotoja iš seniūnijos į namus – apžiūrėti, susipažinti su vaikais, kurie šiaip darbo dieną būna darželyje.
Dar reikia į seniūniją pristatyti berods 027A popierinę pažymą iš šeimos daktarės, kad vaikas šiuo metu neserga infekcinėmis ligomis ir dar turi būti nurodyta vaiko diagnozė, nors ir šiaip reikia pateikti eilę dokumentų, kurioje diagnozė yra nurodyta. Bet norimos paslaugos reikia laukti kelis metus, tai vaikas per tą laiką 100 kartų gali susirgti infekcine liga.
Nematau absoliučiai jokios logikos. Kokia prasmė? Eilinis tėvų varginimas. Po darbo pavargusi, alkana ėjau į polikliniką pas šeimos daktarę, kuriai visą dieną bandžiau prisiskambinti, bet nepavyko ir visiškai normalu, nes daktarų krūviai didžiuliai, ir kantriai už durų visą valandą laukiau pažymos, kurios realiai nereikia, nes jau po tos pažymos praėjo kelios savaitės ir prašymai rašyti seniūnijoje išsiųsti savivaldybei nagrinėjimui. Vaikai eina į darželį. Jei serga infekcinėmis ligomis, tai tiesiog neina. O kad galėtum užpildyti prašymą paslaugai, kuriai gauti VISADA yra eilės, reikalaujama pažymos, kad vaikas neserga infekcinėmis ligomis. Ar Jums neatrodo juokinga?
Dar reikia iš darbovietės DU pažymų už paskutinius 3 einamus mėnesius. Ta prasme, institucijos tarpusavyje nebendrauja, nėra bazių, prie kurių prieitų savivaldybės/seniūnijos? Taigi visi neįgalumo dokumentai, sveikatos pažymos, info dėl darbo užmokesčių yra tam tikrų institucijų bazėse. Ar ne taip? Jei negali be asmens sutikimo paimti šių duomenų, tegul sukuria jam galimybę per interneto banką prisijungti ir duoti sutikimą susirinkti seniūnijai/savivaldybei informaciją, reikalingą tam tikrai paslaugai gauti.
Ar kas nors bent susimąsto, ką kiekvieną dieną išgyvena vaikus su negalia auginančios šeimos? Ar galvojama, kad mes neribotai turime laisvo laiko? Neatsimenu, kada normaliai išsimiegojau... Negi neįmanoma supaprastinti tokiems vaikams gyvybiškai reikalingų paslaugų gavimo procesų? Ar tikrai tikrai neįmanoma?
Jei aš gaučiau kompleksines paslaugas norimame dienos centre, kuris arčiausiai namų, tikrai nebesikreipčiau į poliklinikas dėl logopedo paslaugų, bet dabar nei to, nei to negaunu, nors teoriškai ir priklauso.
Belieka apgailestauti, kad dauguma paslaugų yra tik popieriuje, bet kad realiai jomis galėtum pasinaudoti, turi pereiti per ugnį ir vandenį. Arba dar viena „puiki“ galimybė naudotis privačiomis paslaugomis. Deja, aš tik vaikų su vėluojančia/sutrikusia raida mama, bet ne milijonierė.
Kantriai laukiau 1 metus norimo dienos centro ir kai sužinojau, kad mažiausiai dar 2-3 metus reikės laukti, parašiau laišką Vilniaus merui, kurio, be abejo, jis net nematė, nes, paprastai, tokie laiškai nukreipiami darbuotojams pagal kompetenciją. Bet man kažkokiu būdu reikėjo atkreipti dėmesį, nes prieš tai bendravau su savivaldybės darbuotoja ir ji tik apgailestavo, kad mano norimame dienos centre didžiulės eilės ir pasiūlė dienos centrą kitame miesto gale, kur po darbo nuvežti vaiką neturiu jokių galimybių, nebent mesčiau darbą. Tik labai įdomu, iš ko gyvenčiau... Galėjau ir nieko nedaryti ir toliau kantriai laukti, bet kompleksinės pagalbos, t.y. muzikos terapijos, logopedo, ergoterapeuto, kinezetarapeuto užsiėmimų, baseino KASDIEN reikia ne man, o mano vaikui! Ir jam to reikia dabar, o ne po kelių metų!
Jokiu būdu, nekaltinu eilinių seniūnijos ar savivaldybės darbuotojų, bet tie, kurie yra atsakingi už paslaugų prašymų procesus, turėtų suvokti, kad visa tai turi būti draugiška vartotojams, o ne, kad taip buvo anksčiau, taip dabar ir paliekam. Mano nuomone, reikia tobulinti procesus, stengtis, kad būtų kuo patogiau, o ne apsunkinti ir taip sudėtingą vaikus su negalią auginančių šeimų gyvenimą biurokratinėmis karuselėmis“ - rašė vilnietė.
***
Valstybinės ligonių kasos prie Sveikatos apsaugos ministerijos (VLK) Paslaugų ekspertizės ir kontrolės skyriaus vyriausioji specialistė Rimantė Venclovienė komentavo, kad vadovaujantis sveikatos apsaugos ministro įsakymu, vienam pacientui tenkančių kalbos korekcijos paslaugų, už kurias mokama Privalomojo sveikatos draudimo fondo lėšomis, bendra teikimo trukmė negali viršyti 20 valandų per metus.
„Pacientui, apdraustam privalomuoju sveikatos draudimu, siuntimą gauti kalbos korekcijos paslaugas išduoda šie gydytojai: fizinės medicinos ir reabilitacijos (FMR) gydytojai, vaikų ligų gydytojai, neurochirurgai, neurologai, otorinolaringologai, vaikų odontologai, ortodonto odontologai, veido ir žandikaulių chirurgai.
Taip pat, vadovaujantis ministro įsakymu, vaikams iki 7 metų gali būti skiriamos vaikų raidos sutrikimų ankstyvosios reabilitacijos (VRSAR) paslaugos. Šeimos gydytojas, vaikų ligų gydytojas arba kiti gydytojai specialistai, nustatyta tvarka patikrinę vaiko psichomotorinę raidą ir nustatę raidos sutrikimo riziką, siunčia pacientą VRSAR paslaugas teikiančio gydytojo konsultacijai. VRSAR paslaugas teikiantis gydytojas, esant indikacijų, siunčia pacientus išplėstinei VRSAR specialistų komandos konsultacijai arba dienos stacionaro ar stacionarinėms VRSAR paslaugoms gauti.
Vadovaujantis minėtu įsakymu, vienam pacientui per kalendorinius metus gali būti apmokamos:
2 išplėstinės VRSAR specialistų komandos konsultacijos; 20 VRSAR dienos stacionaro paslaugų esant diagnozėms R47 Kalbos sutrikimai ar F80 Specifiniai tarimo ir kalbos raidos sutrikimai; dėl stacionarinių paslaugų poreikio ir jų teikimo trukmės sprendžia VRSAR gydytojas ar išplėstinė VRSAR specialistų komanda. Stacionarinių VRSAR paslaugų gauti pagal nustatytas indikacijas siunčiami pacientai, turintys kompleksinių raidos sutrikimų, kurių eigą sunkina gretutiniai psichikos, regos, klausos, fizinės raidos ir kiti sutrikimai arba kai gydant ambulatoriškai nepasiekiama laukiamų rezultatų.
Taip pat kartais gali būti skiriamos medicininės reabilitacijos paslaugos, kurios teikiamos vadovaujantis sveikatos apsaugos ministro įsakymu. Pavyzdžiui, esant diagnozėms R47 Kalbos sutrikimai ar F80 Specifiniai tarimo ir kalbos raidos sutrikimai gali būti skiriamos pirmojo medicininės reabilitacijos etapo paslaugos. Dėl medicininės reabilitacijos poreikio sprendžia FMR gydytojas.
Tiek dėl kalbos korekcijos, tiek dėl VRSAR ar medicininės reabilitacijos paslaugų paciento mama pirmiausiai turi kreiptis į šeimos ar vaikų ligų gydytoją, kuris, įvertinęs vaiko poreikius, išduos siuntimą reikiamo gydytojo konsultacijai ar atitinkamoms paslaugoms. Siuntimą išrašantis gydytojas turi nurodyti bent 3 gydymo įstaigas, kuriose yra teikiamos reikiamos paslaugos. Įstaigą visoje Lietuvoje pacientas turi teisę pasirinkti pats. Ligonių kasų interneto svetainėje galima rasti visos šalies sveikatos priežiūros įstaigas ir jų teikiamas paslaugas.
Taip pat norėtume informuoti, kad VLK atstovė 2021 m. gruodžio 30 d. dėl galimybės užsiregistruoti kalbos korekcijos paslaugai paskambino į kelias poliklinikas:
VšĮ Centro poliklinikos registratūra pasiūlė vizitą vasario 10 dienai; VšĮ Šeškinės poliklinikos registratūra – kovo 3 dienai; VšĮ Karoliniškių poliklinikos registratūra nurodė, kad kitą savaitę registruos kovo mėnesiui.
VšĮ Vilniaus universiteto ligoninės Santaros klinikų Vaiko raidos centro atstovai telefonu informavo, kad lapkričio mėnesį fiksuota laukimo eilė VRSAR paslaugoms gauti – 99 dienos. Šio vaikų raidos centro atstovai prašė paklausėją su jais susisiekti, kad galėtų padėti išspręsti susidariusią situaciją ir suteikti vaikui reikiamą pagalbą“, – komentavo Valstybinės ligonių kasos prie Sveikatos apsaugos ministerijos (VLK) Paslaugų ekspertizės ir kontrolės skyriaus vyriausioji specialistė R. Venclovienė.
neįgalumaslogopedas^Instant
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.