Nuo COVID-19 mirusios moters artimieji atskleidė, kokį siaubą jiems teko patirti

2020 m. gegužės 21 d. 19:54
„Suprantame, kad močiutė priklausė padidintai rizikos dėl koronaviruso grupei, bet jei ligoninėje nebūtų užkrėsta COVID-19, būtų dar gyvenusi“, – atsiduso vilnietė Daiva (tikrasis vardas ir pavardė redakcijai žinomi).
Daugiau nuotraukų (11)
Praėjusį šeštadienį mirusi jos močiutė – viena iš tų ligonių, kurie koronavirusu užsikrėtė gydydamiesi Vilniaus miesto klinikinėje ligoninėje. Koronavirusas, šios dienos duomenimis, nustatytas 22 šios ligoninės pacientams. Aštuoni iš jų mirė. 
„Visų ligonių artimieji, kaip ir mes, turbūt taip pat išgyveno didžiulį siaubą pastarosiomis savaitėmis. Tai, kas vyko šioje ligoninėje, – nepateisinama.
Juk virusas Lietuvoje gyvuoja ne pirmą dieną, sistema jau turėjo būti sustyguota, viskam pasiruošta, tad laikantis būtinų atsargumo priemonių buvo galima išvengti ne vienos nelaimės“, – įsitikinusi Daiva.  
Ligoninei ji turi priekaištų ir dėl prastos komunikacijos – per karantiną į ją patekti neįmanoma, o informaciją apie artimo žmogaus būklę iš gydytojų gauti buvo sunku.
Be to, kaip tikina moteris, artimieji nebuvo informuoti nei apie tai, kad močiutei nustatytas COVID-19, nei apie tai, kad ji perkelta į Santaros klinikas. 
Kasdien susisiekdavo telefonu
Į Vilniaus miesto klinikinę ligoninę Daivos močiutė, kuriai anksčiau nustatytas širdies nepakankamumas, buvo paguldyta balandžio 29 d., trečiadienį. 
Prieš tai garbaus amžiaus moteriai buvo atliktas COVID-19 testas. Jis buvo neigiamas. 
„Mes nuolat, po kelis kartus per dieną, susisiekdavome su močiute telefonu. Močiutė buvo sąmoninga ir blaiviai mąstanti“, – pasakojo vilnietė.
Daiva neturi jokios informacijos apie tai, kokie tyrimai buvo atlikti balandžio 30 d., ketvirtadienį, prieš ilgąjį savaitgalį, ir koks gydymas skirtas. 
„Penktadienį su močiute bendravome net kelis kartus. O šeštadienį ryte ji nebekėlė ragelio. 
11 val. prisiskambinus į slaugos postą mums buvo sakoma, kad ji miega. Paskambinome dieną – močiutė ir toliau nekėlė ragelio. 
Apie 19 vakaro slaugos poste telefoną pakėlusi moteris vėl atsakė, kad močiutė miega. Tačiau aš nenurimau – sakiau, kad nenormalu, kai žmogus miega visą dieną. Turi būti kažkokia priežastis.
Sužinojau, kad penktadienio naktį močiutę rado suklupusią prie lovos. Prisiskambinau į gydytojų kabinetą, bet ten buvau apšaukta, neva gydytoja viena dirba penkiuose skyriuose, ir ji negali atsiminti kiekvieno paciento“, – pasakojo vilnietė.
Liepė atvykti į ligoninę
Kitą dieną gydytoja telefonu pasakė, kad močiutei skirta deguonies terapija, būklė stabili. Daugiau informacijos nesutiko suteikti be identifikacijos ir paprašė artimųjų atvykti į priimamąjį. 
Pirmadienį iš pat ryto Daiva nuvyko į ligoninės priimamąjį. Iš ten pasiskambino interneto svetainėje nurodytu telefono numeriu, buvo patikinta, kad netrukus ateis gydytoja, ją identifikuos ir suteiks informaciją. 
Per valandą Daiva nieko nesulaukė. 
„Paskambinau dar kartą. Maždaug po 15 minučių atėjo, spėju, priimamojo slaugytoja ar administratorė ir padavė man popieriaus lapelį, ant kurio buvo užrašytas gydytojų kabineto telefono numeris – tas pats, kuriuo skambinau visas dienas. 
Sako, paskambinkit, ir jums suteiks visą informaciją. 
Aš paklausiau – kaip aš būsiu identifikuota, kodėl dabar netikrinate mano asmens tapatybės, juk dėl to atvykau? Darbuotoja atsakė nieko nežinanti, jai tik liepę duoti man telefono numerį. Neva ji naujokė. 
Tikrai nemaloniai nustebau – žinau, kaip atliekama asmens identifikacija ir kas yra duomenų apsauga. Jau pats reikalavimas atvykti dėl identifikacijos pasirodė absurdiškas, nes niekas manęs neidentifikavo“, – stebėjosi Daiva. 
Paskambinusi telefonu ji gavo informaciją apie močiutės būklę.
Gydytoja saviizoliavosi
Toliau su medikais bendraudama telefonu moteris tikino  negaudavusi visos informacijos.
Vieną dieną paklaususi, kada močiutė bus išrašyta, sulaukė atsako: „Juk neapgyvendinsim jos čia“. Kitą kartą vilnietė išgirdo siūlymą pagalvoti, kur ją veš – namo ar į slaugos įstaigą.
„Supratau, kad močiutės būklė kardinaliai pasikeitė. Iki ligoninės ji buvo guvi, savarankiška ir veikli, gamino maistą, skalbėsi, pati tvarkėsi namuose, ėjo į mišias, kartais į renginius.
Taip, ji turėjo ligų, kaip ir visi senyvo amžiaus žmonės, bet mums buvo šokas, kai per vieną dieną būklė taip pablogėjo, kad jai prireikė slaugos“, – apie šeimos išgyvenimus pasakojo Daiva, taip ir nesupratusi, kas įvyko. 
Bet po poros dienų, trečiadienį, gydytoja pasakė, kad močiutę bus galima išrašyti penktadienį. Ir pridūrė: „Kol kokios infekcijos nepasigavo“.
„Paklausiau, ką ji turi mintyje. Gydytoja atsakė, kad „pas mus ligoninėje visokių pacientų ir infekcijų yra“. Ir liepė paskambinti penktadienį ryte. 
Tačiau penktadienį prisiskambinti buvo dar sunkiau. Kai pagaliau pasiekėme gydytoją, ji pasakė, kad palaikys močiutę ligoninėje iki pirmadienio. Taip pat pasakė, kad reikia papildomų priemonių – sauskelnių ir drėgnų servetėlių. O pirmadienį neva išrašys. 
Paklausiau, ar galėtų padėti mums suplanuoti, kokių vitaminų ir priemonių reikės močiutei po ligoninės, gal galėtume pirmadienį tai aptarti. Gydytoja atsakė, kad jos pačios ligoninėje nebus – ji turinti saviizoliuotis. Tuo mūsų pokalbis ir baigėsi“, – pasakojo vilnietė.
Beje, kai vėliau močiutei patekus į Santaros klinikas buvo paprašyta išrašo iš ligoninės, kurioje ji buvo gydyta, anūkė, paskambinusi į VMKL, nieko nepešė. „Per 10 dienų į ligos istoriją nieko nebuvo neįrašyta“, – teigė Daiva. 
Lauknešėlis nebepasiekė močiutės
Penktadienį močiutei į ligoninę ji nuvežė ir perdavė sauskelnes, maisto. Bet pamiršo servetėles. 
„Paskambinus šeštadienį ryte močiutė iškart priminė, kad atvežtume servetėlių, nes jai, kaip teigė, dėl to priekaištaujama. Taip, pamiršome, bet ar būtina priekaištauti ligoniui? 
Beje, jai buvo labai sunku susitaikyti su tuo, kad teko dėvėti sauskelnes. Iki tol jai niekada nereikėjo slaugos – o čia be asmeninio streso, dar ir priekaištai dėl servetėlių“, – stebėjosi vilnietė.
Ji nuvežė į ligoninę servetėles, bet lauknešėlis močiutės nebepasiekė. 
„Šeštadienį, gegužės 9-ąją, su močiute kalbėjome 15 valandą 20 minučių – pasakė, kad jai vėl atliktas COVID-19 testas. Jau iš žiniasklaidos žinojau, kad ligoninėje nustatytas asmuo, infekuotas šia infekcija. 
Vakarop iš pačios močiutės sužinojau, kad ji pervežta į Santariškes, buvo sutrikusi, klausinėjo, kodėl. Iš Antakalnio ligoninės mums, artimiesiems, iki paskutinės dienos niekas nepranešė, kad močiutė infekuota ir perkelta gydyti kitur“, – stebėjosi Daiva.
Vilnietė teigė iš neoficialių šaltinių žinanti, kad slaugytoja, kuri turėjo tiesioginį kontaktą su jos močiute, buvo įpareigota dirbti toliau ir nebuvo išleista saviizoliuotis.
Kitoje ligoninėje – kitoks vaizdas
Visai kitaip vilnietę nuteikė bendravimas su Santaros klinikų medikais.
„Santaros klinikų personalui noriu padėkoti už nuoširdų bendravimą, sklandžią komunikaciją, už pagalbą mano močiutei, už žmogiškumą. Ten dirbantys žmonės iš tiesų yra fantastiški – jie močiutei ir draugiją palaikė, ir šokoladu dalijosi, bandė kiek galima praskaidrinti nuotaiką. 
Ir pati močiutė kalbėjo, kad pagaliau pasijuto gydoma, prie jos nuolat prieina personalas, tikrina, duoda vaistų ir panašiai. 
Deja, per savaitę močiutės sveikata dėl COVID-19 smarkiai pablogėjo, jos gyvybė užgeso gegužės 16-ąją.
Naktį prieš mirtį dar skambino artimiesiems, deja, nebegalėjo nieko pasakyti – aš net nesupratau, ar tai atsitiktinis skambutis, ar kažkas vyksta. 
Pasakiau jai daug gražių dalykų, o kitą rytą sužinojome, kad jos būklė kritinė, ir ji po truputį išeina iš pasaulio...
Gydytojai dar tęsė gydymą, tikėjosi stebuklo... Esame labai dėkingi Santaros klinikų personalui už viską, ką jie padarę dėl mano močiutės.
Suprantame, kad močiutė priklausė rizikos grupei, bet jeigu ne COVID-19, kuriuo užsikrėtė VMKL, ji dar būtų gyvenusi“, – įsitikinusi Daiva.
Ligoninė paaiškino tvarką
Naujienų portalas lrytas.lt žurnalistė kreipėsi į Vilniaus miesto klinikinės ligoninės atstovus, prašydama paaiškinti, kaip per karantiną apie ligoninėje gydomų asmenų būklę informuojami artimieji, ar ligoninė neprivalo informuoti artimųjų apie tai, kad nustatyta COVID-19 infekcija, ir asmuo perkeltas į kitą gydymo įstaigą?
Taip pat ar ligoninėje yra numatyta tvarka, kaip identifikuoti artimuosius prieš teikiant jiems informaciją apie ligoninėje gydomus asmenis? 
Pažymime, kad VšĮ Vilniaus miesto klinikinės ligoninės darbuotojai vadovaujasi viešosios įstaigos Vilniaus miesto klinikinės ligoninės 2020 m. balandžio 24 d. direktoriaus įsakymu patvirtinta tvarka „Dėl informacijos apie pacientą karantino laikotarpiu teikimo paciento artimiesiems (atstovams pagal įstatymą), asmenims nurodytiems paciento sutikimo formoje Viešojoje įstaigoje Vilniaus miesto klinikinė ligoninėje tvarkos aprašo patvirtinimo“.  Norime pažymėti, kad informacija apie pacientą telefonu pagal šiuo metu galiojantį Lietuvos Respublikos teisinį reglamentavimą neteikiama ir jokių pakeitimų dėl informacijos teikimo pacientų artimiesiems karantino metu teisiniame reglamentavime nėra. 
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymo 8 straipsnio 3 d. „Visa informacija apie paciento buvimą sveikatos priežiūros įstaigoje, gydymą, sveikatos būklę, diagnozę, prognozes ir gydymą, taip pat visa kita asmeninio pobūdžio informacija apie pacientą turi būti laikoma konfidencialia <...>“. 
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymu bei ligoninėje patvirtinta tvarka, dėl informacijos teikimo paciento artimiesiems konfidenciali informacija gali būti suteikiama kitiems asmenims tik turint rašytinį paciento sutikimą, kuriame turi būti nurodyti tokios informacijos suteikimo pagrindas ir naudojimo tikslai, išskyrus atvejus, kai pacientas medicinos dokumentuose yra pasirašytinai nurodęs, koks konkretus asmuo turi teisę gauti tokią informaciją, taip pat tokios informacijos teikimo mastą ir terminus. 
Pagal ligoninėje patvirtintą tvarką paciento, kuris negali būti laikomas gebančiu protingai vertinti savo interesų, konfidenciali informacija suteikiama asmenims, nurodytiems paciento sutikimo formoje, o jeigu nėra paciento sutikimo teikti informaciją, konfidenciali informacija suteikiama paciento atstovui, sutuoktiniui, sugyventiniui (partneriui), tėvams (įtėviams) ar nepilnamečiams vaikams, kurie atvyksta į priėmimo  skyrių ir praneša, kad atvyko dėl informacijos apie pacientą suteikimo, įvardina paciento vardą, pavardę, kokiame skyriuje gydomas pacientas.
Atvykusį asmenį priėmimo skyriaus medicinos registratorius arba slaugytojas apklausos būdu patikrina dėl COVID-19 ligos (koronaviruso infekcijos) klinikinių simptomų ar rizikos susirgti veiksnių. Jei įtariama infekcija, interesantas nustatyta tvarka siunčiamas į infekcijos kontrolės ir gydymo centrus. Jei įtarimo nėra, siunčiamas  prie priėmimo skyriaus, kur medicinos registratorius ar slaugytojas paskambina pacientą gydžiusiam gydytojui, sutikrinama paciento sutikimo forma, kam informacija gali būti teikiama, arba jei tai paciento atstovas, sutuoktinis, sugyventinis (partneris), tėvai (įtėviai) ar nepilnamečiai vaikai,  patikrinami šie duomenys: asmens tapatybę patvirtinantį dokumento (paso, asmens tapatybės kortelės) originalas ir paciento ir jo įstatyminio atstovo ryšį patvirtinantis dokumentas (gimimo liudijimo, santuokos liudijimo ar pan.) originalas. Gydantis gydytojas, sutikrinęs paciento sutikimo formą arba aukščiau paminėtus duomenis duomenis, informaciją paciento artimajam ar asmeniui nurodytam paciento sutikimo formoje teikia ligoninės telefonu.
Jei tai pacientas, gydomas VšĮ Vilniaus miesto klinikinės ligoninės 2-ajame kardiologijos skyriuje (veiklos adresu Antakalnio g. 124, Vilnius), laikinai teikiančios antrines stacionarines asmens sveikatos priežiūros vidaus ligų profilio paslaugas Covid-19 liga sergantiems pacientams, ir kuris negali būti laikomas gebančiu protingai vertinti savo interesų, konfidenciali informacija suteikiama asmenims, nurodytiems paciento sutikimo formoje, o jeigu nėra paciento sutikimo teikti informaciją, konfidenciali informacija suteikiama paciento atstovui, sutuoktiniui, sugyventiniui (partneriui), tėvams (įtėviams) ar nepilnamečiams vaikams, kurie pirmiausia turi pasiskambinti telefonu  +370 658 23907 ir susitarti su gydančiu gydytoju dėl laiko, kada bus suteikta informacija. 
Visa kita tvarka – kaip ir aukščiau nurodytu atveju“.
Į klausimą, ar visi ligoninės darbuotojai, turėję kontaktą su COVID-19 infekuotaisiais, buvo išleisti į saviizoliaciją, ligoninės atstovai atsakė: „Ligoninės darbuotojai vadovaujasi 2020 m. kovo 12 d. įsakymu Nr. V-352 „Dėl asmenų, sergančių COVID-19 liga (koronaviruso infekcija), asmenų, įtariamų, kad serga COVID-19 liga (koronaviruso infekcija), ar turėjusių sąlytį su sergančiuoju COVID-19 liga  (koronaviruso infekcija), izoliavimo namuose ar kitoje gyvenamojoje vietoje taisyklių patvirtinimo“ aktualia redakcija ir viešosios įstaigos Vilniaus miesto klinikinės ligoninės 2020 m. kovo 17 d. direktoriaus įsakymu  „Dėl Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2020 m. kovo 12 d. įsakymu Nr. V-352 „Dėl asmenų, sergančių Covid-19 liga (konoviruso infekcija), ar turėjusių sąlytį su sergančiuoju Covid-19 liga (konoraviruso infekcija), izoliavimo namuose ar kitoje gyvenamojoje vietoje taisyklių patvirtinimo“ . Taip pat Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2020 m. kovo 31 d. sprendimu Nr. V-637 „Dėl sveikatos priežiūros specialistų izoliavimo bei tyrimų dėl Covid-19 ligos (koronaviruso infekcijos) atlikimo“. Sprendime nurodoma, kad sprendžiant klausimus dėl sveikatos priežiūros specialistų izoliavimo bei tyrimų dėl Covid-19 ligos (koronaviruso infekcijos) atlikimo, sveikatos priežiūros įstaigos turi vadovautis Sveikatos apsaugos darbuotojų COVID-19 ekspozicijos bei ligos valdymo gairėmis, patalpintomis Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos interneto tinklalapyje. 
Atsižvelgiant į minėtą sprendimą, Ligoninė vadovaujasi gairėje minimais trukmės algoritmais dėl darbuotojų izoliavimo, įvertinus apsaugos priemonių dėvėjimą, riziką, potencialią žalą pacientams ir darbuotojams.
Plačiau pakomentuoti negalime, kadangi nežinome konkrečios situacijos“.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.