Be savitarnos skyriaus atidaryta vos viena kasa. Bet savitarna tegu naudojasi kiti – man patinka už savo prekes mokėti „gyvai“, todėl niekada neinu į savitarnos kasas ir nemoku jomis naudotis.
Man priartėjus prie kasos, kur sėdi jauna mergina, jos aptarnaujamas pirkėjas reikšmingai į mane atsisuka, ištaria „Jūsų neaptarnaus“ ir beda pirštu į lentelę, padėtą ant slenkančios juostos (visi tokias esame matę).
Aš nesitraukiu ir į pardavėją įbedu ne mažiau reikšmingą žvilgsnį. Ji pažiūri į mane gailiomis akimis ir galiausiai sako: „Tikrai, ponia, neaptarnausiu. Atleiskite“.
Nesu nusiteikusi reikalauti savo teisių, pyktis ar ginčytis. Todėl visiškai ramiu balsu klausiu pardavėjos, kur man eiti, juk dirba tik viena kasa, o ten (mosteliu į savitarnos pusę) – aš nemoku.
Mergina sutrinka. Atrodo, tuoj apsiverks – jos akys tokios gailios, tokios išsigandusios...
„Atleiskite, aš ... nebegaliu... Aš tikrai nebegaliu nė minutės... Man reikia į tualetą“, – nuleidžia akis ji.
Iš netikėtumo ir užuojautos vos neatsisėdu ant grindų.
„Eikit, eikit! Aš palauksiu! Mano pirkiniai niekur nepabėgs“, – nuraminu pardavėją.
Ji padėkoja, dar kartą pažvelgia ir, išvydusi mane linksinčią, nuskuba.
Man už nugaros ima rinktis žmonės – juk tai vienintelė atidaryta kasa parduotuvėje. Už manęs atsistojusi moteris klausia, kur kasininkė. Papasakoju, kas nutiko. Ji pritariamai linkteli ir taip pat kantriai laukia.
Prieina dar viena, kuriai istoriją jau papasakoju nebe aš, o ta, kuriai ką tik papasakojau.
Toji trečioji nenustemba. „Taip, aš irgi taip dirbu. Žinau, tos senbuvės viską sukrauna naujokams. Jie aria kaip arkliai, niekas čia jų negaili. O žmonių, darbuotojų, čia siaubingai trūksta. Pardavėjai ir pardavėjai, ir salės darbuotojai, ir valytojai, jei reikia“, – žinovės tonu žodžius beria ji.
Taip mes pasikalbame, kol mergina grįžta į kasą. Visos trys žiūrime į ją palaikančiais ir suprantančiais žvilgsniais. Tik dabar man dar labiau jos gaila. Juk ką tik išgirdau, kad taip jai bus ilgai, kad turės labai daug ir sunkiai dirbti.
Įdomu, kiek valandų ji jau buvo prasėdėjusi kasoje, kai galiausiai paprašė manęs išleisti į tualetą? Nežinau. Tik man baisu. Koks turi būti darbdavys, kad žmogus taip bijotų paprašyti kur jau kur – ne parūkyti, net ne atsigerti, o į tualetą.
Šiandien man norisi kreiptis į verslininkus – suprantu, kad jums svarbiausia pelnas, bet nors kiek žmogiškumo juk niekam nepakenkė... O jei ta mergina kasoje būtų jūsų vaikas? Argi niekas nepasikeistų?
Kasininkų darbo ypatumai
Portalas lrytas.lt pakalbino prekybos tinklų atstovus ir paklausė apie kasininkų darbo sąlygas.
IKI komunikacijos vadovė Indrė Baltrušaitienė: „Mūsų parduotuvėje dirbantys žmonės – kasininkai, prekybos salės darbuotojai – yra itin svarbi prekybos tinklo „Iki“ darbuotojų grandis ir mūsų įmonės veidas. Esame suinteresuoti sudaryti jiems pačias geriausias sąlygas, todėl nuolat kalbamės su darbuotojais, stengiamės išgirsti jų nuomonę ir atsižvelgti į pageidavimus.
Siekdami užtikrinti sklandžius darbo santykius, kiekvienai parduotuvei esame skyrę personalo partnerį, kuris dalyvauja sprendžiant su darbuotojais susijusius klausimus, padeda kiekvienoje situacijoje rasti visoms pusėms priimtiną sprendimą.
Planuodami parduotuvių darbuotojų darbą ir pertraukas vadovaujamės Lietuvos darbo kodekso nuostatomis. Pertraukas darbo metu ir laisvadienius parduotuvių vadovai planuoja pagal visiems parduotuvių darbuotojams galiojančias taisykles. Nuolat vykdome darbo laiko priežiūrą ir organizuojame vidinius darbo laiko planavimo mokymus parduotuvių vadovams.
Kokios taisyklės begaliotų, gali pasitaikyti situacijų, kai darbuotojai turi priimti, jų manymu, tuo metu tinkamiausią sprendimą. Yra aplinkybių, kai žmogiškumas turi būti pirmoje vietoje, tokiais atvejais visada labai vertiname mūsų pirkėjų supratingumą.“
Ernesta Dapkienė, „Maximos“ komunikacijos ir korporacinių reikalų departamento direktorė: „Mūsų darbuotojams priklauso vienos valandos trukmės darbo pertrauka, kurią jie gali susiskirstyti, pavyzdžiui, skirdami 30 minučių pietums ir dar numatydami dvi pertraukas po 15 minučių.
Planuodami parduotuvės darbuotojų laiką vadovaujamės ne tik nustatytomis taisyklėmis, bet ir žmogiškumu.
Visi suprantame, kad būna atvejų, kai kažkas nutinka neplanuotai. Tokiu atveju kasininkė turi įspėti vyr. kasininkę ar pamainos vadovę ir palikti kasą. Kiti darbuotojai pasirūpintų, kad kasų darbas nesutriktų ir klientams nereiktų laukti.“
LIDL komunikacijos vadovas Valdas Lopeta: „Darbuotojų pamainas, darbo laiką ir pertraukas „Lidl“ parduotuvėse pirmiausia planuojame pagal darbo kodeksą.
Be to, mūsų darbuotojai turi ausines, nuolat tarpusavyje bendrauja ir gali bet kada išsikviesti pamainą.
O trečias svarbus dalykas - mūsų parduotuvėse darbuotojai yra mobilūs, nuolat vykdo skirtingas užduotis. Ši darbo dinamika leidžia paprasčiau susiplanuoti ir reikiamas pauzes.“