Nauda vairuotojui – daugiau ramybės
Vidaus degimo varikliais varomi ar hibridines pavaras turintys didesnio pravažumo septynviečiai nėra naujiena – tokius siūlo nemaža dalis gamintojų. Tačiau šios klasės tik elektra varomų modelių pasirinkimas dar visai neseniai buvo visai varganas. Visgi pastaraisiais metais šis rinkos segmentas pastebimai išsiplėtė.
Šiandien čia jau galima rasti tokių „premium“ klasės modelių, kaip „Mercedes-Benz EQS SUV“, „Volvo XC90“ ar morališkai senstelėjusį „Tesla Model X“, taip pat naujausią „Peugeot e-5008“, ką tik debiutavusį „Hyundai Ioniq 9“ ar 2023-aisiais rinkoje pasirodžiusį „Kia EV9“. Įtakingas interneto portalas „Carbuyer“ pastarąjį pripažino geriausiu dideliu elektromobiliu, o žiniasklaidos kanalas „Parkers“ jam skyrė apskritai geriausio septynviečio modelio įvertinimą.
Tokie septynviečiai krosoveriai yra ne tik praktiški dėl savo dydžio, bet ir pasižymi solidžiais techniniais parametrais bei dideliu viena įkrova įveikiamu atstumu. Pavyzdžiui, „Mercedes-Benz EQS SUV“, priklausomai nuo pasirinktos versijos, nuvažiuoja nuo 460 iki beveik 500 kilometrų (pagal WLTP metodiką), o „Kia EV9“ gali pasigirti dar didesniu, nuo 500 iki 560 (pagal WLTP metodiką) kilometrų įveikiamu atstumu.
Dėl modernių elektromobilių galimybių akumuliatorius nuo 10 iki 80 proc. galima įkrauti greičiau nei per pusvalandį, todėl šie modeliai tinkami ne tik važinėti mieste, bet ir vykti į tolimesnes keliones užmiestyje ar užsienyje. Tačiau tai ne vieninteliai privalumai, kuriuos pirkėjai gali įvertinti tokius modelius vairuodami kasdien.
„Šiandien vidaus degimo varikliai labai ribojami ekologinių normų, todėl net ir dideliuose septynviečiuose krosoveriuose montuojami mažo litražo, keturių cilindrų varikliai. Važiuojant dinamiškai, jie skleidžia gana didelį triukšmą.
O elektrinės pavaros ne tik suteikia tolygią ir puikią momentinę dinamiką, bet ir tyliai veikia, užtikrina didesnį komfortą. Nemanau, kad kasdien važinėjant mieste kam nors didesnis malonumas klausyti garsaus variklio darbo, o ne mėgautis ramybe“, – pastebi televizijos laidos „Autopilotas“ naujų automobilių rubrikos apžvalgininkas Egidijus Babelis.
Tačiau jis priduria, kad praktiškumo atžvilgiu elektromobiliai vis dar yra tinkamesni tiems, kurie turi galimybę jų akumuliatorius įsikrauti mažesniu tarifu namuose ar darbe. Bet jei sąlygos leidžia patogiai naudoti elektromobilį, važiavimo savybėmis jis nurungia tokios pačios klasės modelius, varomus vidaus degimo varikliais.
„Premium“ kokybė už mažesnę kainą?
Automobiliai, varomi tik elektros varikliais, kol kas vis dar pastebimai brangesni už modelius, turinčius vidaus degimo variklius, o kainos skirtumas susidaro būtent dėl brangių elektromobilių baterijų. Tačiau kai kurie vidutinės klasės gamintojai jau bazinėje savo elektromobilių versijoje gali montuoti „premium“ segmento lygiui nenusileidžiančią saugumo bei komforto įrangą, o perkant „premium“ gamintojų modelius su vidaus degimo varikliais už daugumą papildomos įrangos tenka mokėti papildomai.
„Kai kas tikrai nustemba, kai pamato, kad vidutinės klasės gamintojų elektromobilių kainos tokios pačios kaip analogiškų „premium“ gamintojų modelių su vidaus degimo varikliais ar hibridinėmis pavaromis. Bet dažniausiai už tai vidutinės klasės atstovai siūlo maksimalų įrangos paketą, nebereikia papildomai užsakinėti jokių komforto ar saugumo sistemų.
Tuo metu „premium“ gamintojai už tiek pat siūlo bazinį modelį su labai kukliu įrangos paketu: norint visiškai patenkinti savo poreikius, reikia pažymėti ne vieną varnelę papildomos įrangos sąraše. O tai žymiai išpučia galutinę kainą. Todėl reikia įvertinti savo poreikius – ar norite iš karto visko ir sutinkate vairuoti ne „premium“ ženkliuku pažymėtą automobilį, ar jums svarbu įvaizdis ir esate pasirengę papildomai sumokėti už didesnį patogumą“, – svarsto E.Babelis.
Galutinė suma auga sparčiai
Šias tendencijas galima pastebėti palyginus du skirtingus modelius, kuriuose įrengta tik elektrinė arba tik hibridinė pavara. Pavyzdžiui, šiuo metu Lietuvoje siūloma galingiausia ir geriausiai sukomplektuota, visą saugumo bei komforto įrangą turinti „GT Line TX“ vien elektra varomo „Kia EV9“ modelio versija kainuoja beveik 90 tūkst. eurų.
Panašiais techniniais duomenimis pasižymintis „premium“ segmento iš tinklo įkraunamas hibridinis „Audi Q7 55 TFSI e“ modelis su „S line“ paketu pasiekia beveik 91 tūkst. eurų ribą, bet šio modelio pirkėjams gamintojas siūlo ir didelį papildomų opcijų pasirinkimą. Jei norėtumėte papildomų oda aptrauktų salono elementų, tai atsieitų daugiau nei 3,3 tūkst. eurų, aukštesnio lygio „Bang & Olufsen“ garso sistema pareikalautų papildomos 1,3 tūkst. investicijos, panoraminis stiklinis stoglangis – dar beveik 2 tūkst., o visų asistavimo sistemų paketas kainuotų 5,4 tūkst. eurų.
Taip galiausiai nesunkiai būtų peržengta 100 tūkst. eurų kartelė. Tiesa, sąraše yra ir daugybė kitų, nuo kelių šimtų iki kelių tūkstančių eurų kainuojančių pasirinkimų. Dėl jų galima pasiekti ir apie 120 tūkst. eurų galutinę sumą už minėtą modelį.
Septynviečiai krosoveriai jau kurį laiką yra visavertė alternatyva seniau šią poziciją užėmusiems vienatūriams, tačiau tik elektra varomi šios klasės modeliai rinkoje žengia pirmuosius žingsnius. Bet tie žingsniai ganėtinai užtikrinti, o tokius elektromobilius kuriantys gamintojai stengiasi vairuotojams iš karto suteikti ne tik ekologiškus, bet ir visapusiškai saugumu bei komfortu pasižyminčius modelius, kurie jau dabar gali konkuruoti su tradiciniais šios klasės senbuviais.