Sėkmingas startas
Bene pirmąja tokia kregžde tapo Prancūzijos bendrovės „Citroën“ sukurtas elektromobilis ë-C3. Jis jau spėjo nuskinti nugalėtojo laurus prestižiniame Didžiosios Britanijos portalo „AutoExpress“ geriausių 2024 metų naujų modelių konkurse. Toks įvertinimas bei jį lydėję komentarai tik paryškino situaciją elektromobilių rinkoje ir specialistų lūkesčius: prieinama kaina, praktiškumas, daugybę poreikių tenkinantis viena įkrova nuvažiuojamas atstumas yra visa tai, ko šiuo metu taip trūksta vairuotojams, nesiryžtantiems automobilių su vidaus degimo varikliais keisti į elektros pavarą.
„Išsirinkti vieną nugalėtoją iš skirtingų kategorijų lyderių šiemet buvo labai sudėtinga. Daugybė pretendentų, tarp kurių buvo, pavyzdžiui, „Dacia Duster“, MG3 ar „Škoda Octavia“, yra tikrai puikūs automobiliai ir kiekvienas iš jų turi galybę privalumų. Vis dėlto vienas jų pranoko visus. Ir tai buvo „Citroën ë-C3“, – konstatavo „AutoExpress“ žurnalistai.
Jų teigimu, prancūziško modelio triumfą lėmė būtent didžiulis poslinkis pirmyn. Pernai pergalę šio žiniasklaidos kanalo konkurse iškovojo elektromobilis „Hyundai Kona“, pasižymintis „daugybe pranašumų šeimyninių elektromobilių, kainuojančių iki 40 tūkst., kategorijoje“. Tačiau šiemet į šį titulą pretendavo debiutinis prancūzų elektromobilis, kainuojantis vos daugiau nei pusę šios sumos, – Lietuvoje ji prasideda nuo 24 490 eurų.
Ant koncerno „Stellantis“ naujosios „Smart Car“ platformos sukurtas ë-C3 modelis turi 43,7 kWh talpos bateriją, kuri leidžia viena įkrova nuvažiuoti iki 324 kilometrų (pagal WLTP). Naudojant tiesioginės srovės (DC) spartųjį įkroviklį, automobilio baterijos energijos lygį nuo 20 iki 80 proc. galima papildyti per 26 min., o tiek leis įveikti dar per 250 km.
Be to, naujasis elektromobilis pasižymi visais tradiciniais „Citroën“ markei būdingais atributais – itin komfortiška pakaba, kuri labai dera prie sklandžios, elektromobiliams būdingos važiavimo manieros, ir didelio dėmesio salono praktiškumui bei patogumui. Jame montuojamos minkštesnės „Advanced Comfort“ technologijos sėdynės, o daiktus galima susidėti į 310 litrų bagažinę.
Nepaisant smarkiai nukirstos elektromobilio kainos, salone gali būti visi šiuolaikinės transporto priemonės atributai – nuo projekcinio ekrano iki aukštesnėje komplektacijoje montuojamo 10,25 colio įstrižainės centrinio ekrano su belaide „Apple CarPlay“ ir „Android Auto“ sąsaja.
Britų apžvalgininkai pažymėjo, jog nedidelio automobilio inžinieriai puikiai pasidarbavo, kad nestigtų erdvės gale sėdinčiųjų kojoms, o modelio komfortas puikiai atliepia miestui skirtam elektromobiliui keliamus lūkesčius, nes ë-C3 pagirtinai važiuoja per įvairius nelygumus.
Ar prigis Lietuvoje?
Neseniai pristatytas ë-C3 kurį laiką dar neturės rimtesnių konkurentų. Tačiau netrukus panašaus kainos segmento elektra varomų transporto priemonių pasiūla plėsis: liepos mėnesį savo atsaką pristatė ant tos pačios platformos „Grande Punto“ elektromobilį sukūrusi kita „Stellantis“ įmonė „Fiat“, o mūsų regione jau anonsuojamas ir elektrinis „Renault 5“. Abiejų jų kaina taip pat turėtų neperkopti 30 tūkst. eurų.
Ar palankesnės kainos, praktiškumo ir komforto derinys gali sukelti elektromobilių proveržį Baltijos šalių regione, kur jis visuomet palankiai vertintas? Automobilių istorijos patikros portalo „carVertical“ komunikacijos vadovas Matas Buzelis sako, kad tai prognozuoti nėra paprasta.
Rinkos eksperto teigimu, kol kas daug didesnę užkardą sparčiam elektromobilių plitimui sukuria vis dar vėluojanti infrastruktūros plėtra ir paprasčiausias vartotojų nenoras kažko keisti ar prisitaikyti prie naujų aplinkybių.
„Bet kuriuo atveju pigesni elektromobiliai pagyvins rinką. Teoriškai tiems, kam pagrindinis barjeras buvo įsigijimo kaina, o ne įkrovimo klausimas, tokių modelių atsiradimas bus neabejotina paskata persvarstyti savo pasirinkimą. Nes elektromobilis yra nenuginčijamai tinkamesnis eksploatuoti miestuose“, – samprotauja specialistas.
M.Buzelio žodžiais, siūlydami vis pigesnius elektromobilius gamintojai, tikriausiai, natūraliai siekia padidinti užimamos rinkos dalį ir tam tikra prasme reaguoja į aršėjančią konkurenciją: tiek tarp jau žinomų gamintojų, tiek su Kinijos bendrovėmis.
„Kuo toliau, tuo elektromobiliai turėtų būti gaminami pigiau ir tuo didesniam skaičiui žmonių jie galėtų tikti“, – vertina ekspertas.
Katalizatorius – valstybinės paskatos
Jis taip pat atkreipia dėmesį, kad, nors įperkami nauji elektromobiliai iš tiesų gali šiek tiek aktyviau išplėsti rinką, pardavimo greičiui vis dar didelę įtaką tebeturi valstybės parama.
„Subsidijos vis dar yra labai veiksminga priemonė siekiant pakeisti vartotojų elgesį net ir ten, kur žmonės ir taip turi didesnę perkamąją galią. Tai rodo ir kritęs pardavimas Vokietijoje, kai buvo nutraukta parama vartotojams“, – primena M.Buzelis.
Kad ši specialisto pastaba – ne iš piršto laužta, rodo ir Lietuvos pavyzdys. Mūsų šalyje nauja elektromobilių kainų perspektyva atrodo dar patrauklesnė įmonėms, kurios šiuo metu turi istoriškai bene palankiausias sąlygas pirkti elektromobilius.
Lietuvoje veikiančioms bendrovėms Aplinkos projektų valdymo agentūra (APVA) iki 2026 m. gruodžio 31 d. suteikia 4 000 eurų kompensaciją įsigijus naują elektromobilį (fiziniai asmenys gali pretenduoti į 5 000 eurų subsidiją), o nuo 2023 m. pradžios šalies įmonėms leidžiama atskaityti PVM už įsigytus elektromobilius, kurių vertė neviršija 50 tūkst. eurų su PVM, todėl taip galima kainą susimažinti dar labiau.
Pavyzdžiui, dėl to minėtas ë-C3 elektromobilis įmonei, vietoje 24,5 tūkst. eurų, gali kainuoti net mažiau nei 17 tūkst. eurų arba ne daugiau negu atitinkamas vidaus degimo varikliu varomas modelis.