Elektros pavara privalo būti izoliuota
Gatvėse didėjant elektromobilių skaičiui, vis pasigirsta nuogąstavimų, ar saugu juos plauti. Nesvarbu, rankomis, aukštu slėgiu ar atsipalaidavus važiuojant į plovimo tunelius. Yra žinoma, kad vanduo ir elektra – labai prastas derinys, galintis sukelti trumpąjį jungimą ir iš rikiuotės išvesti netgi visą automobilio pavaros sistemą.
Važiuodamas nešvariais keliais elektromobilis irgi susipurvina, tad nori nenori kada nors teks jį plauti. Galbūt jam reikia specialios, didesnį saugumą, užtikrinsiančios priežiūros? Kaip aiškina VILNIUS TECH transporto inžinerijos fakulteto profesorius Vidas Žuraulis, šiuo atžvilgiu labai didelių skirtumų tarp elektromobilio ir vidaus degimo varikliais varomų modelių nėra.
„Elektromobilių komponentai ir apsaugos priemonės yra sertifikuojami pagal aukštus standartus. Jie privalo būti apsaugoti nuo stiprių smūgių, komponentai turi būti izoliuoti nuo aplinkos ir elektromagnetinių bangų poveikio, purslų ir kitų galimų pavojų, taigi bijoti plauti elektromobilį tradicinėje plovykloje nėra pagrindo“, – dėsto pašnekovas.
Elektra su vandeniu draugauja netgi geriau
Taigi, baterijoms yra taikomi itin griežti atsparumo smūgiams, gaisrui, elektromagnetinėms bangoms standartai. Griežtesni nei vidaus degimo varikliams. Be to, elektromobiliai važinėja gatvėmis, kuriose po lietaus telkšo balos ir, priklausomai nuo greičio, padangų taškomas vanduo vidinius komponentus gali aplieti stipriau nei plovyklos purkštukai.
Daug patirties su įvairiais, tiek naujais, tiek ir naudotais, elektromobiliais turintis tinklaraščio „100 procentų elektrinis“ autorius Dainius Jakas sako, kad elektros pavara su vandeniu gali derėti netgi geriau nei vidaus degimo variklis.
„Greitai pervažiuokite per gilesnę balą elektromobiliu – jam nieko nenutiks. Pervažiuokite ją su vidaus degimo variklį turinčiu automobiliu: jeigu jame nėra aukštai iškeltos oro paėmimo angos (kaip visureigiuose), jis gaus hidrosmūgį ir reikės kapitalinio variklio remonto.
Paprastai ten, kur yra aukšta įtampa, viskas labai gerai izoliuota, variklis uždaras, baterija uždara – nieko nepadarysi, kažką sugadinti plaunant labai mažai galimybių. <...> Kitados pirkdavau daužtus „Nissan Leaf“, tad teko įsigilinti į įvairius niuansus. Pavyzdžiui, jei „Leaf“ buvo skendęs, jis buvo nebeeksploatuojamas, bet baterijos likdavo sveikos ir jas buvo galima perkelti į kitus kėbulus“, – kalba elektromobilių žinovas.
Plovykloje poveikis mažesnis, nei pervažiavus per balą
Bendrovės „Pro Bro“ Kauno „Muravos“ plovyklos vadovo Tautvydo Žiobos teigimu, elektromobilių daugėja ne tik gatvėse, bet ir tunelinėse plovyklose. Šiuo atveju elektra varomų ir kitų automobilių plovimas, anot pašnekovo, nesiskiria, su jais nieko nenutinka.
Ekspertas nuolat regi elektromobilius, kurių vairuotojai naudojasi „Pro Bro Express“ tunelinių plovyklų abonementu. Jie reguliariai švarina savo transporto priemones ir jokių pretenzijų ar priekaištų neturi.
„Plovykloje mes plauname kėbulą, o ne vidinius komponentus, tad jokio pavojaus nėra. Mūsų įranga automatiškai prisitaiko prie kėbulo formų, vanduo purškiamas ganėtinai aukštu, tačiau nieko pažeisti negalinčiu slėgiu, purvas šalinamas minkštomis šluostėmis. Parinkus aukštesnio lygio programas, ratai ir dugnas taip pat yra plaunami tokia srove, kuri negali pažeisti kietų komponentų ar gumų, ir tiesiai ten, kur reikia.
Neapdairiai pervažiavus per balą vanduo gali sukelti tikrai daugiau problemų nei plovyklos. Be to, galingi oro kompresoriai nudžiovina automobilį taip, kad ant jo nelieka drėgmės, kuri galėtų padaryti kokią nors ilgalaikę įtaką“, – pasakoja įmonės atstovas.
Elektronika yra visuose automobiliuose
Tiesą sakant, absoliučiai visi automobiliai turi sudėtingas ir ilgas elektros grandines, nes dauguma jų prietaisų yra valdomi elektra. Automobiliai su vidaus degimo varikliais taip pat turi daug elektros, ji – izoliuota, tad niekas plaudamas automobilį dėl to nemato bėdos.
„Automobiliai gali turėti kitų elektros problemų. Pavyzdžiui, „Tesla“ rankenėlės kenčia, kai į jas patenka vandens, būna, sugenda. Tačiau ar tai elektromobilio problema? Ne, tai prastai surinkto automobilio problema. Senųjų „Hyundai Ioniq“ ir „Kia Soul“ baterijos buvo atviros, aušinamos oru iš salono, o aušinimo skylė buvo po galine sėdyne. Jeigu panersi kur nors iki užpakalio, baterijai bus blogai. Bet čia – senovinė konstrukcija“, – dar pavyzdžių pateikia D.Jakas.
Elektromobilių pavara nuo vandens iš tiesų yra apsaugota labiau nei vidaus degimo variklis. Vieninteliai niuansai gali būti atvira salone esančios įrangos elektronika, bet net ir ji paslėpta po plastmasėmis. O salono vandeniu juk niekas nevalo.
„Pas mus, salono valymo tunelyje, automobilio interjeras ir jo detalės yra valomos tik su specialiomis servetėlėmis, naudojame saugią, medžiagas tausojančias valymo priemones, tad čia pažeisti elektroniką tiesiog nėra galimybių“, – priduria kol kas vienintelį itin greitą valymo tunelį, kuriame automobilio vidus yra išvalomas per 8-ias minutes, turinčios „Pro Bro“ plovyklos prie Muravos sankryžos Kaune vadovas T.Žioba.