Kultinio automobilių gerbėjų portalo TopGear.com tradiciniuose metiniuose rinkimuose 2023-ųjų geriausiu modeliu pripažintas elektra varomas „Hyundai Ioniq 5 N“. Pernai vasarą Gudvudo greičio festivalyje pirmą kartą pristatytas sportinis elektromobilis buvo įvardytas nauja jaudinančia alternatyva vairavimo entuziastams, norintiems elektrifikuoti savo aistrą.
Būtent šis aspektas ir įžiebė naują pokalbių temą: ar elektromobiliai jau gali būti tinkami ne tik kasdienai, bet ir savaitgalio išvykoms į lenktynių trasą?
„Visiškas maištas“
TopGear.com rinkimuose vertinimo komisijos geriausiais metų automobiliais kasmet išrenkami giliausias vairavimo entuziastų emocijas kutenantys modeliai, priklausantys įvairiausiems kainų segmentams. Per pastarąjį dešimtmetį čia nugalėtojų laurus skynė tokie sportiški automobiliai, kaip „BMW i8“, „Ford Fiesta ST“ bei „Focus ST“, „Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio“, ar atitinkamai 2021 ir 2022 metų laureatai „Hyundai i20 N“ bei „Honda Civic Type-R“. Tačiau elektromobilis šiame konkurse triumfavo vos kartą – 2019-aisiais tai pavyko „Porsche Taycan“.
Taip yra dėl paprastos priežasties – grynakraujų sportiškų elektromobilių rinkoje kol kas yra mažiau nei vienos rankos pirštų, tad tokio tipo automobilių entuziastai nė nemanė dairytis į elektra varomas transporto priemones. Šios pasižymi puikia dinamika dėl akimirksniu pasiekiamo maksimalaus sukimo momento, tačiau valdymo savybėmis iki šiol smarkiai nusileido modeliams su vidaus degimo varikliais.
Čia savo talentą pademonstravo „Hyundai“ sportiškųjų modelių kūrybos padalinys „N“. Vokietijoje, greta garsiosios Niurburgo trasos, įsikūrę Pietų Korėjos bendrovės inžinieriai jau pagarsėjo Europoje anksčiau pristatytais benzininiais „Hyundai i20 N“ (2021 metų laureatu) ar „Hyundai i30 N“ ir „Hyundai Kona N“, tačiau dabar atėjo laikas imtis ir elektros pavaros.
„Šis automobilis yra visiškas maištas“, – taip sau būdingu šmaikščiu stiliumi pastangas įvertino TopGear.com redakcija.
Žiuri komisijai įspūdį paliko „Ioniq 5 N“ galios sistema, pasižyminti gerokai didesniu pajėgumu ir didesniu baterijos aušinimo bei stabdymo našumu, palyginus su paprasta „Ioniq 5“ versija. Sportiškojo elektromobilio elektros motorai sukasi iki 21 000 aps./min. ir įprastomis sąlygomis pasiekia 609 AG galią. Ji gali būti 10-iai sekundžių padidinta iki 650 AG, aktyvavus „N Grin Boost“ funkciją. Nuo 0 iki 100 km/val. elektromobilis pagreitėja vos per 3,4 sek. ir trasose gali išvystyti maksimalų 250 km/val. greitį.
„Kalbant konkrečiai apie šį modelį, fenomenalu yra tai, kad jis leis patirti tuos pačius pojūčius, kuriuos vairuotojai įpratę jausti paprastuose automobiliuose su vidaus degimo varikliais ir pavarų dėže. Vairuotojui vis dar sudaromos sąlygos naudotis transmisija. Paprastuose elektromobiliuose įjungi „važiuoti“ ir riedi nieko neperjungdamas, o čia tau dar sukuriamos papildomos patirtys. Entuziastiški vairuotojai jas labai sureikšmina, idealizuoja ir dėl to nepriima tradicinių elektromobilių“, – teigia automobilių istorijos patikros bendrovės „carVertical“ komunikacijos vadovas Matas Buzelis.
Išspręs didžiausią rebusą
Korėjiečių modelyje įdiegta „N e-shift“ pavarų valdymo sistema simuliuoja tradicinės 8 laipsnių dviejų sankabų automatinės transmisijos, kuri naudojama N padalinio automobiliuose su vidaus degimo varikliais, darbą. „N Active Sound+“ sistema sukuria sportiniams modeliams būdingą triukšmą, kad papildomai pakutentų emocijas.
Tarp kitų išskirtinių automobilio savybių: sustiprinta geresnį grįžtamąjį ryšį užtikrinanti vairo kolonėlė, elektronika valdomos pakabos standumas pritaikomas prie parinkto važiavimo režimo, įdiegta gausybė pažangių „Hyundai“ E-GMP elektromobilių platformos technologijų, tarp kurių – ir kintamas sukimo momento paskirstymas tarp priekinės ir galinės ašių.
„Automobilis gali imituoti ne tik pavaras, bet ir sūkių ribotuvą, naudodamas virtualią apsukų skalę. Entuziastams, kuriems rūpi ne tik arklio galios bei sukimo momentas, bet ir vairavimo potyriai, tokie dalykai yra svarbūs“, – pastebi M.Buzelis.
Automobilių žinovas įsitikinęs, kad ilgainiui gamintojams pavyks išspręsti ir kone didžiausią sportiškų elektromobilių rebusą. Galingiems ir našiems modeliams tiesiog būtinos kaip galima didesnės ir talpesnės baterijos, tačiau kuo didesni akumuliatoriai, tuo labiau jie išpučia elektromobilio svorį ir gamintojams tenka nuolat laviruoti tarp šių parametrų. O kur dar važiuoklės parinktys, norint sunkesnį automobilį padaryti gerai valdomą posūkiuose, tačiau nešokčiojantį per mažiausią asfalto nelygumą ir išsaugantį važiavimo komfortą.
„Manau, kad ši technologija turi labai daug potencialo. Galbūt šiuo metu galimybes riboja baterijų svoris, bet mes kalbame apie 5–10 metų laikotarpį, kai rinkoje paplis vadinamosios kietojo būvio baterijos. Jos savo svoriu ir galimybėmis turėtų gerokai pranokti dabar naudojamas“, – sako pašnekovas.
Anot jo, atsiras ir lengvų, vikrių, geras dinamines savybes išsaugosiančių elektromobilių. Specialisto teigimu, elektros motoras yra gana primityvus komponentas, tad jį galima suprogramuoti taip, kad jis galėtų imituoti vidaus degimo variklius.
„Yra grupė vairuotojų, ieškančių automobilių, kuriais būtų galima ir į trasą išvažiuoti. Jiems norisi turėti galimybę balansuoti savo automobiliu gazuojant, stabdant, žaidžiant su jo svorio balansu, pavaromis. Tad laiko klausimas, kada visi šie dalykai bus galimi ir elektromobiliuose. Manau, jog elektrinių transporto priemonių gamintojai eis šiuo keliu ir siūlys tokių modelių, nes rinka jiems yra. Tikiu, kad su kita baterijų karta bus išspręstas ir svorio klausimas“, – reziumuoja M.Buzelis.