Siūlo pasirinkimą
Kilus tokiam klausimui, automobilių specialistai neretai pirštu baksnoja į apžvalgininkų straipsnius, o vertinimų kulminacija paprastai virsta kasmet vykstantys įvairūs geriausiųjų rinkimai.
Štai ir Lietuva nėra išimtis – mūsų šalyje kiekvienų metų pabaigoje Lietuvos žurnalistų autoklubas rengia „Metų automobilio“ konkursą, kuriame patyrusi ir nuolat naujus automobilius išbandanti komisija dar kartą surenka šviežiausius modelius į vieną vietą, kartu su įvairių sričių specialistais juos įvairiapusiškai išbando, įvertina ir pateikia savo verdiktą. Susumavus visų komisijos narių balsus, paaiškėja geriausias metų modelis būtent įvertinus kriterijų visumą.
Šiemet organizatoriai nusprendė automobilius suskirstyti į tris kategorijas pagal jų kainas. Brangiausi varžosi virš 60 tūkst. eurų klasėje, vidutiniai – nuo 40 tūkst. iki 60 tūkst. eurų, o įperkamiausi – iki 40 tūkst.
Nenuostabu, kad pastaroji klasė gausiausia. Joje rungiasi išties įvairūs modeliai: „Citroën ë-C4 X“, „Dacia Jogger“, „Jeep Avenger“, „KGM Musso Grand“, „Nissan Townstar“ ir „X-Trail“, „Peugeot 2008“, „Renault Austral“, „Renault Clio“, „Volkswagen ID.3“ bei „Hyundai Kona Electric“ ir „Kona Hybrid“.
Įdomu tai, kad pastarasis modelis į lietuvišką konkursą atkeliavo jau su pergalių bagažu. Naujosios kartos „Kona“ Metų automobiliu titulavo populiarus britų leidinys „Auto Express“ 2023-ųjų rinkimuose. Jis tapo jau antruoju Pietų Korėjos gamintojo nauju modeliu, pelniusiu tokį apdovanojimą, po elektromobilio „Ioniq 5“ pergalės 2021-aisiais.
Be pagrindinės nominacijos korėjiečių krosoveris laimėjo dar dviejose kategorijose: Metų mažojo visureigio ir Metų mažojo verslo automobilio. Tokie pripažinimai gana iškalbingai atspindi, kokiuose segmentuose, specialistų vertinimu, transporto priemonė turi daugiausia pranašumų.
Britų specialistai tarp didžiausių „Kona“ privalumų minėjo dinamišką dizainą, pažangiausias technologijas, išaugusią salono ir bagažinės erdvę bei geras valdymo savybes. Vienu iš ryškesnių privalumų tapo įvairūs elektrifikuotos pavaros variantai – nuo visiško elektromobilio iki tradicinio ar įkraunamojo hibridų. Štai ir į „Lietuvos metų automobilio 2024“ konkursą deleguotos dvi „Kona“ versijos – hibridinė ir elektrinė.
Rinkimų komisijos narė, žurnalistė Eglė Utkienė sako, kad nors „Hyundai“ vienintelė siūlo tokį pasirinkimą, toks sprendimas jos nenustebino.
„Pavyzdžiui, aš neturiu nuosavos įkrovimo stotelės, o artimiausia viešoji – maždaug už 700 metrų. Ir nors atstumas nėra didelis, vakare ten tiesiog nebelieka laisvų vietų. Todėl aš vienareikšmiškai rinkčiausi hibridinį modelį.
O jeigu tokio pasirinkimo nebūtų, „Kona“ net negalėtų būti mano pageidavimų sąraše. Kol infrastruktūra pakankamai neišplėtota, manau, labai svarbu, kad vairuotojai galėtų rinktis“, – gamintojų sprendimą siūlyti įvairias galios sistemas paaiškina ekspertė.
Populiariausiame segmente
Tuo metu tiems, kas jau dairosi naujo elektromobilio, kategorija iki 40 tūkst. eurų yra viena aktualiausių. Kylant automobilių kainoms, nemenka dalis vairuotojų karpo ausimis nelabai suprasdami, ar išliks iš tiesų įperkamų elektromobilių.
Tačiau kol kas, atrodo, jaudintis dar nereikia – įperkamiausiųjų kategorijoje varžosi net penki tik elektros energija varomi modeliai: „Citroën ë-C4 X“, „Jeep Avenger“, „Nissan Townstar“, „Volkswagen ID.3“ ir „Hyundai Kona Electric“.
Tiesa, „Nissan“ elektromobilis išsiskiria iš kitų kandidatų, mat yra vadinamasis „darbinis arkliukas“. Įmonės „Citroën“ ir „Volkswagen“ siūlo hečbekus, o „Jeep“ ir „Hyundai“ modelių konkurencija bene įdomiausia, nes jie atstovauja populiariausiam elektrinių krosoverių tipui. Be to, amerikietiškasis elektromobilis taip pat jau gali pasigirti titulu – jis pripažintas „Metų Europos automobiliu 2023“.
Gamintojų duomenimis, „Avenger“ į priekį gena 156 AG galios elektros motoras, o 54 kWh talpos baterija leidžia jam viena įkrova nuvažiuoti iki 400 km atstumą. Ją įkrauti galima iki 100 kW sparta.
„Kona“ elektromobilyje gali būti montuojamas 156 AG motoras arba galingesnė 217 AG versija. Taip pat siūlomos dviejų talpų baterijos: 48,4 arba 65,4 kWh. Atitinkamai nuvažiuojamas atstumas gali siekti iki 377 arba iki 514 km (pagal WLTP), o maksimali įkrovimo sparta – iki 74 arba iki 102 kW.
Įvyko neakivaizdi akistata
Viena neakivaizdi šių elektromobilių dvikova jau įvyko. Jos metu paaiškėjo, kaip lietuviški orai gali atsiliepti elektromobilių galimybėms. Rinkimų komisijos nariai paskutinėmis žvarbiomis spalio dienomis greitkeliu siekė maksimaliu leidžiamu greičiu įveikti 200 km.
Visiems eksperimento dalyviams buvo taikomos identiškos sąlygos: juose veikė klimato kontrolės sistema, o vairuotojai klausėsi muzikos. Tačiau rezultatai skyrėsi kardinaliai.
Pavyzdžiui, „Hyundai“ modeliai buvo tarp našumo lyderių, o štai „Jeep Avenger“ užduoties neįvykdė. Organizatoriai jau kelyje įvertino riziką, kad elektromobilis gali nebegrįžti, tad po 129 km stojo papildomai įkrauti jo bateriją. Finišą vos pasiekė ir brangesnių modelių klasėje besivaržantys „Subaru Solterra“ bei „Toyota bZ4X“ elektromobiliai.
„Tiek kitas konkurse dalyvaujantis elektromobilis „Ioniq 6“, tiek elektrinė „Kona“ versija leidžia be didesnio galvos skausmo keliauti tolimesnius atstumus. Per elektromobilių bandymą „Ioniq 6“ pasirodė geriausiai iš visų – finiše turėjo didžiausią baterijos likutį ir būtent šio modelio borto kompiuteris rodė mažiausias elektros energijos suvartojimo sąnaudas. „Kona Electric“ buvo antras pagal baterijos likutį įveikus 200 kilometrų magistralėje“, – atskleidžia E.Utkienė.
Komisijos narė pažymi, jog naujieji korėjiečių kūriniai yra rimtas gamintojo pareiškimas – jį tik patvirtina jau pelnyti įvertinimai.
„Metų automobilio“ rinkimuose apdovanojami ne tik pagrindinį titulą iškovoję keturračiai, bet ir kitų nominacijų nugalėtojai, tad net neabejoju, kad šie modeliai yra rimti konkurentai kitiems“, – apibendrina žurnalistė.