Įprastos, vidaus degimo varikliu varomos mašinos būklę galime ir turime patirties įvertinti bei ištirti gana tiksliai, su elektromobiliais – patirties yra mažai. Tik dabar atsiranda įvairių startuolių ir nedidelių įmonių, kurios gali kvalifikuotai įvertinti, kaip atrodo elektromobilis po trejų, penkerių ar dar daugiau metų eksploatacijos, pasakojama „Žinių radijo“ laidoje „Piko minutės“.
Vienas svarbiausių dalykų, įvertinančių naudoto automobilio su vidaus degimo varikliu kokybę yra nuvažiuotas atstumas – rida. Elektromobilio atveju tai nėra pagrindinis veiksnys.
Didžiąją elektromobilio vertę sudaro baterijos būklė: kiek jos talpos dar yra panaudojama ir kaip gerai ji išlaiko įkrovą. Taigi vertė priklauso ne nuo nuvažiuoto atstumo, o nuo to, kaip buvo kraunamas elektromobilis.
Iki šiol nedaug kas galėjo kvalifikuotai įvertinti baterijos būklę, bet dabar vakaruose tokių įmonių steigiasi dešimtys, rašo „Reuters“.
Baterija sudaro beveik pusę elektromobilio vertės, todėl perkant naudotą elektromobilį, jos eksploatavimo sąlygos ir įpročiai yra lemiamas veiksnys.
Pavyzdžiui, didžiausias nuodas baterijai yra nuolatinis krovimas greito įkrovimo stotelėse, krovimas kai akumuliatorius yra beveik įkrautas bei automobilio laikymas nuolat pilnai įkrauta baterija. Tokiais atvejais baterijos degraduoja labai greitai, rašo „Bloomberg“.
Austrijos startuolis „Aviloo“ nustatė, kad elektromobiliui pravažiavus 100 tūkst. km, jo baterijos būklė gali skirtis net iki 30 proc., palyginti su kitu tokios pačios ridos elektromobiliu.
Bent Lietuvoje tiksliai įvertinti panaudotų elektromobilių baterijos būklę – beveik neįmanoma.
100 tūkst. km rida reiškia, kad teisingai eksploatuotas elektromobilis gali išlaikyti apie 90 proc. savo baterijos gyvybingumo, bet neteisinga eksploatacija lems, kad baterijos pajėgumo bus likę vos 60 proc. ir perkant tai nustatyti sunku.
Naudotų elektromobilių vertė krinta kur kas labiau negu kitų automobilių. Pavyzdžiui, anot „Recurrent“, Amerikoje elektromobilių kainos per metus krenta trečdaliu, Britanijoje – apie 25 proc. Tai apčiuopiamai daugiau negu paprastų mašinų.
„Auto Trader“ rašo, kad Vokietijoje trejų metų elektromobilio vertė yra maždaug dešimt procentų mažesnė negu paprasto automobilio, kurių naujų kainos buvo vienodos, todėl galimybė įvertinti baterijos būklę gali būti lemiama. Pirkėjai būtų labiau užtikrinti tuo, ką perka.
Europoje prieš dvejus metus buvo nupirkta kiek daugiau nei milijonas naujų elektromobilių ir kitais metais didelė jų dalis atsiras antrinėje rinkoje, nes europiečiai paprastai naujai įsigytus automobilius keičia kas 3–5 metus.
Taigi, jeigu naudotų elektromobilių kainos toliau laikysis mažesnės negu paprastų mašinų, dėl to kentės ir naujų elektromobilių kainos. Iš kitos pusės, tai pirkėjui išeis į gerą.
Be to, atsirandantys būdai kaip objektyviai įvertinti baterijų būklę gali smarkiai pakeisti elektromobilių vairuotojų įpročius. Jie ims teisingai eksploatuoti ir saugoti baterijas, nes vėliau juos parduodant antrinėje tai padės sutaupyti tūkstančius eurų.