Ir nors vis daugiau elektromobilių įveikia šį iššūkį, kasdien šiais modeliais keliaujantys vairuotojai ima kalbėti ir apie kitokį scenarijų, kai dėl gedimų gali tekti likti stovėti kieme.
Tiesa, to numatyti žvelgiant į naujų automobilių katalogus neįmanoma. Šiam tikslui bene geriausia pasitelkti realių vairuotojų patirtį.
„Visi netolimoje praeityje, elektromobilių eros aušroje, sklandę mitai ar faktai, susiję su vieno ar kito gamintojo modelių patikimumu, iš esmės turėtų būti ištrinti.
Jei įlipus į naują elektra varomą transporto priemonę bus galima atpažinti gamintojo braižą iš salono dizaino, kokybės ar naudojamų medžiagų, tai – kas suka ratus – neturės nieko bendra su praeitimi.
Vertindami vidaus degimo varikliais varomus automobilius, gana drąsiai galėjome sakyti, kad vokiški modeliai stiprūs vienoje srityje, o, pavyzdžiui, prancūziški, – kitoje. Ir atvirkščiai – žinojome, kas ir kodėl yra silpnas ar nepatikimas“, – sako „Lietuvos metų automobilio“ rinkimų komisijos narys Justas Lengvinas ir priduria, jog dešimtmečiais kaupta vidaus degimo variklių gaminimo patirtis, vargu, ar gali lygiareikšmiai konvertuotis į elektrinių sistemų gamybą. Visi čia, pasak jo, pradeda nuo balto lapo.
Pasitelkė realią vairuotojų patirtį
Gamintojams žadant vis gerėjančią automobilių kokybę, populiarus Didžiosios Britanijos leidinys „Whatcar?“ jau ne vienus metus rengia skaitytojų apklausą apie jų pačių vairuojamų transporto priemonių patikimumą ir ištikusias problemas.
Apklausiami skaitytojai, vairuojantys ne senesnius nei penkerių metų modelius. Renkami duomenys apie gedimus, ištikusius per pastaruosius 24 mėnesius, laiką, kurį mašina turėjo būti servise, kol bus suremontuota, bei vairuotojų patirtas išlaidas. Tam, kad sudėtingos apklausos rezultatai būtų kuo lengviau suprantami, jie patiekiami procentais, nurodančiais automobilio patikimumą.
Iš viso 2023 metais portalo rengiamoje apklausoje dalyvavo 21 372 automobilių savininkai. Dėl objektyvumo galutiniuose rezultatuose pateikiami duomenys tik tų modelių, apie kuriuos buvo surinkta pakankamai daug informacijos. Šiemet tokių net 178, o tarp jų – net 29 skirtingi elektromobiliai.
Šimtą procentų šioje apklausoje surinko vos du keturračiai: 2019-aisiais baigtas gaminti pirmosios serijos BMW bei elektrinis „Ford Mustang Mach-e“. Pastarasis puikuojasi patikimiausių elektrinių krosoverių sąrašo viršuje.
Gajūs mitai lengvai dūžta
„Whatcar?“ autoriai teigia, kad nesulaukė nei vieno pranešimo apie šį elektromobilį ištikusius gedimus ir cituoja vieno respondento komentarą: „Vienas geriausių automobilių, kokius teko turėti, ir tikrai pats patikimiausias“.
Antroje elektrinių krosoverių sąrašo devintuko vietoje – 99,3 proc. surinkęs „BMW iX3“. Trečias liko 97,4 proc. pelnęs „Tesla Model Y“ modelis. Pasak leidinio, atitinkamai 6 ir 12 proc. šių automobilių savininkų pranešė apie gedimus.
Kadangi SUV kėbulo tipo automobiliai tapo populiariausi, jie buvo atskirti nuo bet kokios kitos formos kėbulą turinčių elektromobilių, tačiau „Ford Mustang Mach-e“ ir čia užtikrintai stotų ant nugalėtojo pakylos.
Patikimiausiu iš elektrinių ne SUV tipo automobilių paskelbtas „Mini Electric“ – jis surinko 97,6 patikimumo procentus. Verta paminėti, jog pastarąjį sąrašą sudaro 20 skirtingų modelių, tad kartu su devyniais krosoveriais elektrinis „Ford“ pelnė patikimiausio iš beveik trisdešimties elektromobilių titulą.
„Per metus išbandau daug skirtingų transporto priemonių ir dažnai išgirstu įvairiausių nuomonių apie jas. Nors ir norėčiau, kad būtų kitaip, tačiau įvairūs mitai, susiformavę per pastaruosius du ar tris dešimtmečius, vis dar gajūs.
Paklauskite tūlo lietuvio, kurios mašinos rūdija greičiausiai, genda dažniausiai ar srebia daugiausia benzino, ir į visus klausimus gausite atsakymą. Tik nebūtinai visada jis bus teisingas“, – pastebi J.Lengvinas.
Tiesa, automobilių apžvalgininkas atkreipia dėmesį, kad mitai gajūs ne tik Lietuvoje, bet ir užsienio šalyse, tačiau siekiant tinkamai įvertinti naujus modelius, stereotipų vertėtų atsisakyti.
„Aišku, šiek tiek ironizuoju apie tą tūlą lietuvį – dažniausiai tie patys mitai tvirtai įsikeroję ir kitose šalyse, mes čia nesame niekuo išskirtiniai. Bet tik atsisakius visų pramanų ir klaidingų nuostatų, galima objektyviai įvertinti naujus automobilius.
Vertinti jų patikimumo iš anksto aš nesiimu. Tą galima padaryti tik žiūrint į objektyvius istorinius duomenis, o ir vertinant reikėtų suprasti, jog tai nėra kažkokia garantija“, – įžvalgomis dalijasi J.Lengvinas.