Akumuliatorius. Ši detalė vidutiniškai tarnauja 4–5 metus. Kai akumuliatorius baigia išsikrauti ar pasensta, automobilis sunkiau užvedamas, gali prigesti lempos.
Dauguma mano, kad akumuliatorių sekina didelis šaltis, tačiau iš tiesų jį iškrauti gali ir didelis karštis. Optimali lauko temperatūra akumuliatoriui yra apie 20 laipsnių šilumos.
Kitas indikatorius, kad akumuliatoriaus galiojimo laikas eina į pabaigą, gali būti jo išvaizda: purvas, drėgmė, oksidacijos paveiktos dalys. Todėl po karštos vasaros verta nuvykti pas specialistus ir patikrinti akumuliatoriaus būklę – talpą, paleidimo srovės dydį, įtampą.
Amortizatoriai. Kuo daugiau ir manevringiau važinėjate, tuo labiau amortizatoriai dėvisi.
Nuo amortizatorių labai priklauso kelionės saugumas, o jeigu jie veikia netinkamai, automobilis pradeda riedėti nestabiliai, siūbuoti, gali labiau dėvėtis padangos ir pakaba, pailgėti stabdymo kelias.
Tad jei pastebite, kad važiavimo kokybė pasikeitė, jaučiate svyravimus, vibraciją, pastebite, kad nevienodai dėvisi padangos arba kad yra tepalo pratekėjimo žymių, patartina užsiregistruoti amortizatorių patikrai.
Stabdžiai. Gerai veikiantys stabdžiai – būtinas saugių kelionių elementas. Jeigu stabdant girdite cypimą arba stabdymo kelias yra pailgėjęs, vertėtų patikrinti stabdžių trinkeles.
Jeigu stabdant jaučiate pedalo arba vairo vibravimą, reikėtų patikrinti stabdžių diskus ir būgnus. Jeigu stabdžių pedalą darosi sunku numinti, būtina patikrinti stabdžių stiprintuvą, cilindrus arba hidraulinę sistemą.
Suprastėjusią stabdymo kokybę gali lemti ir stabdžių skysčio trūkumas. Bet kokie kiti su stabdymu susiję pokyčiai taip pat yra rimtas signalas apsilankyti autoservise.
Žibintai. Tamsesni rudens rytai ir vakarai, rūkas bei lietus apsunkina matomumą kelyje. Todėl pasibaigus vasarai patartina pasitikrinti, ar visi automobilio žibintai veikia ir ar jie yra tinkamai sureguliuoti.
Padangos. Kai kurie vairuotojai vis dar mano, kad slidžiausia kelio danga būna žiema. Tačiau lyjant arba ant kelio prikritus medžių lapų, ypač šlapių, stabdyti gali būti taip pat slidu, kaip ir važiuojant apsnigtu ar apledijusiu keliu.
Todėl artėjant šaltajam metų laikui reikėtų įsitikinti, kad jūsų automobilio padangos nėra per daug nusidėvėjusios, reikalavimus atitinka padangų slėgis, protektoriaus gylis. Taip pat rekomenduojama atlikti ratų suvedimą ir patikrinti atsarginio rato būklę.
Valytuvai. Net jei įjungti valytuvus jums prireikia gana retai, vidutinė kokybiško jų veikimo trukmė yra nuo pusės iki vienų metų.
Valytuvų gumą gali neigiamai paveikti sausas ir karštas oras, todėl vasaros pabaigoje verta apžiūrėti valytuvus ir patikrinti, ar jie gerai priglunda prie stiklo.
Jeigu ne arba jeigu įjungus girdisi girgždėjimas, stiklas nuvalomas prastai – metas pirkti naujus valytuvus.
Kilimėliai. Atėjus rudeniui ir artėjant žiemai patariama atsisakyti iš tekstilės pagamintų kilimėlių ir verčiau naudoti guminius. Guminiai kilimėliai geriau apsaugo automobilio saloną nuo vandens ir purvo, jie nesugeria drėgmės, todėl sumažėja rizika, kad ims rūdyti kėbulas.
Skysčiai. Atšalus orams įsitikinkite, kad automobilyje neužsiliko vasarinio langų plovimo skysčio. Taip pat reikėtų pasirūpinti aušinimo skysčiu, vairo stiprintuvo skysčiu, alyva. Jeigu alyvos keitimo laikas yra numatytas žiemą, geriau jį paankstinti ir tepalus pasikeisti dar rudenį.
Autoservisų vaidmuo gamtos apsaugos srityje
Gamintojų ir importuotojų asociacijos (GIA) direktorė Asta Pakštaitė-Marcinkienė atkreipia dėmesį, kad po transporto priemonių apžiūros ir remonto darbų susidaro daug įvairių atliekų, tarp kurių yra ir pavojingų, todėl būtina pasirūpinti tinkamu jų sutvarkymu bei pataria, kaip prie to prisidėti gali autoservisų klientai.
„Autoservisuose daugiausiai susidaro atitarnavusių padangų, panaudotos alyvos ir jos talpų, taip pat filtrų, amortizatorių, akumuliatorių, stabdžių kaladėlių atliekų.
Netinkamai tvarkomi ir patekę į aplinką atitarnavę amortizatoriai, akumuliatoriai, kuro ir tepalo filtrai tampa itin dideliu taršos šaltiniu.
Iš alyvos atliekų išsiskiria sunkieji metalai ir kitokios kenksmingos medžiagos. Todėl visos šios pavojingos atliekos turi patekti pas teisėtus atliekų tvarkytojus.
Automobilių priežiūros specialistams tai kainuoja, todėl kai kurie susigundo sistemą apeiti, tad patariame rinktis tuos specialistus, kurie neslepia savo veiklos apimčių ir yra savo veiklą deklaravę aplinkosaugai“, – teigia A. Pakštaitė-Marcinkienė.
Pasitikrinti, ar autoservisas, kurio paslaugomis naudojatės, yra deklaravęs savo veiklą aplinkosaugai galima puslapyje čia.
Paaiškino, kaip galime sutaupyti vertingų išteklių
A.Pakštaitė-Marcinkienė akcentavo, kad automobilių atliekas perduoti teisėtiems tvarkytojams būtina ne tik todėl, kad išvengtume taršos, bet ir tam, kad sutaupytume išteklių.
„Pagal aukščiausius standartus veikiantys atliekų tvarkytojai gali pakartotinai panaudoti automobilių kėbulo dalis, variklius ir jų dalis, žibintus, veidrodžius, ratlankius, pavarų dėžes, radiatorius, salono ir kitas dalis.
Aliuminio ratlankiai, ašys, rankenos ir kitos metalinės dalys gali būti išlydomos, metalas naudojamas pakartotinai, o perdirbti alyvą galima neribotą kiekį kartų.
Tad svarbiausia rinktis tokius automobilių priežiūros ir remonto specialistus, kurie nenusispjauna į aplinkosaugą ir visas atliekas perduoda teisėtiems atliekų tvarkytojams.
Kuo daugiau atliekų bus surinkta, tuo mažiau bus teršiama aplinka, o atliekas perdirbant dar ir taupomi vertingi ištekliai“, – sakė A. Pakštaitė-Marcinkienė.
GIA, siekdama paskatinti autoservisus rūšiuoti ir rinkti atliekas atskirai bei jų nešalinti su kitomis atliekomis, kasmet vykdo aplinkosaugos projektus „Mes rūšiuojam autoservise“ ir „Mes rūšiuojam automobilių atliekas“.
Šiais projektais taip pat siekiama šviesti ir informuoti visuomenę apie atliekų rūšiavimą bei draugišką aplinkai veiklą.
Tinklapyje www.autotvarkymas.lt galima vienoje vietoje rasti informaciją apie tai, kur kreiptis dėl eksploatuoti netinkamų transporto priemonių pridavimo legaliems automobilių ardytojams bei pranešti apie bendro naudojimo erdvėse paliktas neeksploatuojamas transporto priemones bei nelegalius transporto priemonių ardytojus.